מותר לגעת וכדאי לשחק - הבלוג של Tommy&Annika

על צבעים וצעצועים - לאן נעלמה הבובה שלי? (חלק 2)

עבור מרבית הילדים בובה היא מקור להזדהות. מה קורה כאשר ילד לא מוצא מודל להזדהות איתו? כאשר הוא לא מוצא מודל שדומה להורים שלו או למשפחה שלו?

Tommy&Annika

20/11/2016


 

 

בפוסט הקודם שלי שעסק בבובות (על מגדר וצעצועים – לאן נעלמה הבובה שלי?) כתבתי על ההבדל המשמח בין הבובות שסבבו אותי בילדותי (בלונדיניות, דקיקות ותכולות עיניים) לבין ההיצע המגוון הקיים כיום (סוף סוף גם לי יש בובות להזדהות איתן...). הפוסט שלי עסק בהיבט המגדרי. הסרטון המעולה של שלומי חתוכה עוסק בהיבט המסרים וההזדהות.

embedded by Embedded Video

כבעלת חנות צעצועים אני מודעת היטב לשיקולים המעורבים בבחירת המוצרים הנמכרים בחנות וביניהם סוגיית הביקוש אל מול היצע וסוגיית המכירות למ"ר (קדושת שטח המדף). בכדי להצליח עסקית אני חייבת למכור. והרבה. בכדי למכור אני חייבת להציע מגוון מתאים שעונה על ביקוש וצרכי הלקוחות. שכר הדירה שאני משלמת נקבע על פי שטח החנות ולכן שטחי המדף והמגוון המוצג עליהם צריכים להצדיק את עצמם מבחינת היקף המכירות.

בתגובת רשתות הצעצועים בסרטון של שלומי חתוכה נאמר: "העמקת המגוון נקבעת לפי הביקוש", "מגוון הצעצועים הנמצאים בחנויות השונות מוזמן בהתאם לדרישת הלקוחות". בקיצור – אין ביקוש אז אין היצע. הרשתות הגדולות מתנהלות על פי השיקולים שהזכרתי, ביקוש והיצע וקדושת שטח המדף. הצלחתן מוכיחה שהשיקולים נכונים.

אני מנסה להציע מודל אחר. מודל שלא מתעלם מהשיקולים שהזכרתי אבל מבוסס על התפישה שצעצועים הם כלי חינוכי. דרך להעברת מסרים ולהנחלת ערכים. אני מייחסת חשיבות רבה למוצרים שאני בוחרת ולאופן בו ישפיעו על הילדים המשחקים בהם. בסרטון מראים שהבובה השחורה (היחידה) הייתה מוסתרת מאחורי שפע הבובות הבהירות. מה המסר שמועבר ללקוחות (בוגרים וילדים כאחד) כאשר יש רק בובה אחת וגם היא מוסתרת?

IMG_0349

לאופן התצוגה על המדף יש משמעות. כאשר רוצים להחדיר מוצר חדש (חישבו על מוצר מזון חדש בסופרמרקט) או להגדיל מכירות הוא מקבל שטח מדף נכבד וחשיפה בולטת בתצוגה שתגביר את פוטנציאל המכירה שלו. מניסיון אישי רב שנים אני יכולה לומר שזה עובד בכל תחום. ככל שאציג יותר בובות שחומות על המדף כך היקף המכירה שלהן יגדל. נכון, עדיין נמכרות הרבה יותר בובות בהירות אבל עם הזמן ועם הגדלת החשיפה הפער בהיקף המכירות הולך ומצטמצם (לאט לאט).

IMG_0351

במאמרו "יתרונות הבובות ככלי חינוכי"  מציין אבי ריינשטיין שבובות מסייעות בפיתוח היצירתיות, בפיתוח השפה, בשיפור המשחק החברתי ובטיפוח הדימוי העצמי. מחקרים ומאמרים רבים נכתבו בנושא ואין ספק כי לבובות ישנה חשיבות עצומה כמקור הזדהות עבור ילדים. האחריות שלנו כבוגרים היא לאפשר להם לבחור לעצמם את מודל ההזדהות ולהציע אפשרויות מגוונות ככל שניתן. בכל הצבעים ובכל המינים. זו גם האחריות שלי כבעלת חנות צעצועים. להציע, לחשוף, לקדם ולא להתנהל רק על פי השיקולים המוכרים בתחום הקמעונאות ואני משתדלת לעשות זאת על אף הקושי והאתגרים העסקיים.

IMG_0344

אז אם אתם חושבים כמוני, שבובה היא צעצוע התפתחותי בעל חשיבות רבה כמקור הזדהות, ושחשוב שחנויות הצעצועים יציגו מגוון גדול של בובות (כולל בובות עם משקפיים ובובות עם מוגבלויות), גשו לחנות הצעצועים הקרובה לביתכם ושאלו אם יש כזו? אני מאמינה שההתעניינות והביקוש יעודדו את החנויות להגדיל את ההיצע שלהן.

יש לכם/ן  בובות כהות / שחומות? שילחו לנו תמונות שלהן. נשמח לראות!

 

 

מוזמנים לבקר אותנו בקניון גבעתיים, קומה 3 ולהתעדכן בדף הפייסבוק של TOMMY&ANNIKA