האם הפסקנו להיות פראיירים?

כלכלה בקטנה, ספיישל יום הצרכן הבינלאומי: האם ההתקוממות נגד אוסם ושטראוס מסמנת עידן חדש, או שהצרכן הישראלי עדיין נותן שידפקו אותו?

שגית פסטמן

15/03/2012


בדיוק היום המדור שלנו נופל על חגיגות יום הצרכן הבינלאומי, ותמיד טוב לראות שגם בביצה המקומית שלנו נושא הצרכנות מקבל המון תשומת לב. זה התחיל מסאגת התינוק של במבה שרצה להפוך מסמל שיווקי לסמל לאומי באולימפיאדה – רעיון שנגנז על רקע גל מחאה יוקדת והמשיך בדו"ח מעניין שהוציאה המועצה הישראלית לצרכנות שמצביע על עלייה תלולה (41%) במספר התלונות של צרכנים שהופנו למועצה מהשנה הקודמת. אחת הסיבות לגידול העצום בתלונות בשנת 2011 נובע מין הסתם מחיזוק התודעה הצרכנית של הציבור.

ולמרות כל השמחה, כשיורדים לרזולוציה נמוכה – המוראל הצרכני שלנו די נמוך. רק על עצמי לספר ידעתי ואני יכולה להעיד שבחודשים האחרונים איבדתי את שארית חדוות הקנייה שעוד נותרה בי. בכל פעם שאני נכנסת לסופרמרקט או סתם יוצאת לשופינג, אני בודקת טוב טוב איפה דופקים אותי ובכלל מתנהלת בתחושת פרנויה כבדה וקורבנות. גרוע מזה – בדרך כלל אני מגלה שבאמת מרמים אותי – במחירים , באיכות המוצרים – ואז מסתובבת כמה ימים עם טעם מר בפה ומועקה גדולה בלב. אני מניחה שאני לא היחידה.

בכל מקרה, השבוע הסקירה הכלכלית שלנו תתמקד בחדשות צרכניות – מעניינות, חשובות, חסכוניות ולצערנו, לפעמים גם מרגיזות.

השוואות מחירים:

מדורי הצרכנות מאוד אוהבים לעשות כתבות של השוואות מחירים וזה לא מפתיע. ברוב המקרים האייטמים האלה מייצרים כותרות סקסיות, מעניינים את כל סוגי הקוראים ונראים יפה עם כל הטבלאות והעמודות המסודרות. כדי שלא נצא צדקנים צריך להדגיש שמה שמאפיין שוק תחרותי בריא מלכתחילה הוא מחירים שונים לכל מוצר  - אחרת מדובר במונופול או תיאום מחירים. אבל מצד שני גם כשמדובר בהפרשי מחירים אף אחד לא מצפה להגיע למצב שבו מוצר אחד יעלה בסניף של רשת מסוימת כפול מימה שהוא עולה בסניף אחר של אותה הרשת. בגלובס הוכיחו השבוע שבארצנו הקטנטונת הכל אפשרי - עד לפערי מחירים של 100% בין אותם מוצרים הנמכרים בערים שונות. הלקח הוא לא להתפתות ולמרות המאמץ לערוך השוואות מחירים לגבי כל קנייה בכמה שיותר מקומות. טיפ: היעזרו עד כמה שאפשר באינטרנט וברשתות החברתיות.

קניות ברשת:

בהקשר של הסעיף הקודם נראה שיש לנו למה לצפות מרשתות השיווק הקטנות כשמדובר בפעילות אינטרנטית. ב'כלכליסט' חושפים השבוע שרשתות המזון כמו חצי חינם, רשת ויקטורי ואחרות עובדות עכשיו במרץ על פתיחת אתרי מכירות באינטרנט. האתרים יציעו מחירים מוזלים, שירותי משלוחים בפריסה ארצית ועוד צ'ופרים ובעיקר יתנו תחרות לאתרים של הרשתות הגדולות כמו מגה ושופרסל, שעד היום די דשדשו. צריך לזכור שלא מדובר בפרויקט פשוט אלא במהלך שכולל הקמת מערך מורכב שדורש כוח אדם נוסף לליקוט מוצרים, הובלת מוצרים בקירור, ומערכת הזמנות אמינה. את הריקושטים כנראה שאנחנו, הצרכנים, נספוג במלחמה הזאת.

הוצאות:

מכורים לאח הגדול? מתים על THE VOICE? למרות שאולי אתם מרוצים מימה שאתם רואים בטלוויזיה שלכם, בטח תהיתם למה בכל זאת אתם נאלצים לשלם תשלום מופרז לחברות התקשורת על חבילות ערוצים מנופחות, שלא ממש רלוונטיות לכם. גם באתר דה מרקר תהו לגבי הסוגיה הזאת ויצאו לחפש תשובה לאחד העיוותים הצרכניים הגדולים בישראל. תשובות תוכלו לקבל בסרטון הזה.

בנקאות:

עם כל הכבוד לעוולות צרכניות מעצבנות כמו המחירים המופקעים של פסק הזמן והקוטג' וסאגת הפיכת התינוק של במבה לסמל לאומי, יש מאבקים אחרים שפשוט אסור להרפות מהם. אחד מהם, כפי שהתפרסם במעריב הוא קידום הצעת החוק בנוגע לביטול עמלות העו"ש בבנקים. לדברי מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, סקרים שנערכו בנושא העלו שעמלות העו"ש מביאות לכך שצרכנים רבים לא עורכים השוואה בין הבנקים בגלל הקושי להבדיל בין כל סוגי העמלות. פלג מתרעם במיוחד על עמלות המינימום בבנקים, שנגבות גם אם לא מתבצעת כל פעולה. "אם אין עמל, למה יש עמלה", הוא תוהה ובצדק. בימים הקרובים ייערך דיון בנושא בוועדת השרים לענייני חקיקה. שיהיה בהצלחה.

מדריכים:

לסיום, לרגל יום הצרכן הבינלאומי התגייסנו כדי למצוא מדריכי צרכנות שונים ומועילים. אז נכון שרובנו כבר יודעים שחשוב לקרוא את האותיות הקטנות על המוצר ו/או לא להתפתות לעסקאות טלפוניות אבל תמיד טוב לחזור על החומר ולהכיר תקנות חדשות שנחקקו זה מכבר. אז ב ynet תוכלו לקרוא על  עשר הדיברות לצרכנות נבונה, בנענע 10 ישנה כתבה טובה אם כי לא חדשה שנותנת טיפים לקנייה נכונה בסופרמרקט, והנה כתבה מצוינת בדה מרקר על כל המלכודת שמהן צריכים להיזהר בכל מה קשור לתחום הסלולר, ועוד כתבה מאוד חשובה שמרכזת את כל הכתובות של הארגונים הצרכניים בארץ שבהם ניתן להתלונן על עוולות צרכניות.

לכל מדורי "כלכלה בקטנה"