חשיפה לצפון - הבלוג של נטע פלג

האם נגזר עלינו להשמין בחורף ?

אני דווקא אוכלת אותה בקיץ, תרתי משמע. טיפים ומאכלים, חלקם מפתיעים, שישמרו אותנו חטובים בעונה הקרה. למשל שוקו, יוגה, פנקייק ומגפיים

נטע פלג

03/12/2016


לי דווקא קשה בקיץ, וכמה ארוך ומייגע הוא הקיץ הישראלי. ולדעתי, גם מלא פיתויים. מספיק שכבר באפריל עיניי יקלטו מכונה עייפה להכנת אייס קפה באיזו חנות נוחות נידחת  אני מיד אסתחרר ואבקש כוס ענקית לדרך. זה מעיר אותי בחמסין, בערך לעשר דקות.

או גלידה.  עולם  של אושר ומתיקות, ואם היא מתחילה להימס בצדדים ומתובלת בפצפוצי שוקולד, אז ישר זה מחזיר אותי לילדותי השמנמנה, זוכרים את הגלידות הביתיות של סנוקרסט  בקרטונים, הישר מהאוטו גלידה והיינו חותכים ומיישרים אותם ? או הגלידונית. לא פלא שכבר בגיל 12 גמעתי את הספר 'דיאטה לנערות' (עם דיאטת הכסאח תפוזים ההזויה, שהיום לבטח הייתה מקימה עליהום מוחלט).

לא. החום הכבד לא מדכא לי את התאבון. בקיץ אני גם מוזמנת ליותר אירועים, למשל השקת תפריט קיץ, חגיגת קינוחי הקיץ החדשים,  וטעימות לאור הרחבת הקונדיטוריה. מיומנה של עיתונאית בלוגרית, וקשה לסרב.  אני יוצאת יותר בקיץ ובהתאמה גם עלולה לצאת החוצה הבטן שלי.

לכן אני טוענת בתוקף  - השמנת חורף היא לא גזירת גורל,  גם אם באמת קר וחשוך יותר ומשתוקקים יותר לפחמימות מנחמות, זאת על אף הדימוי המשמין שיצא לעונה הקרה והעובדה שמילות החיפוש  "איך לא להשמין בחורף" יניבו לכם מספיק תוצאות לסקירה  עד חורף של 2022.

להלן רעיונות שיסייעו  לשמור על חורף קליל, ולא רק במשקל. הבהרה: זה אינו פוסט שנועד להגיד לכם שאתם שמנמנים וחייבים להרזות, אין כאן ביקורת או הטפה לרזון אלא טיפים שיעשו לכם טוב לבטן ולנשמה, בכל המובנים. כי אכן, הרבה מאתנו חוששים להשמין, וזה חוצה מגזרים וגילאים.

* לשמור על 'אפקט החתיכות' -  חשבתם שהחורף יגיע ואתן לכם להוציא את הטריינינג המהוה מהארון או רחמנא ליצלן לצאת מהבית עם טייץ בתרוץ שהמגפיים מכסים על העלבון ? אז ממש לא. הסחבות יתקבלו בברכה כתרומה לביגודית של ויצו (קפצו פעם, יש שם מציאות).

נכון שבקיץ יותר קליל וכיף להתלבש, את רק זורקת שמלה וסנדלים ויצרת  את הלוק, שלא לדבר על אהבתי חסרת הטעם לשורטס וגופיות. אבל לאלו וגם לשמלות יש בהחלט מקום בחורף, בסיוע גרביונים ומגפיים  (ללא ספק היציאה הטובה של העונה הקרה) אם את כמוני וסוודרים מכבידים עליך אפשר לשמר את הגופיות או החולצות נטולות השרוולים של הקיץ ומעליהן קרדיגן או עליון יפה. ובזאת נעצור כי אינני בלוגרית אופנה אבל קחו השראה מהתמונה הזו למשל או מקטלוגים של קולקציות חורף, שיודעים את העבודה.

להתלבש מחמיא גם בחורף. למשל, עם מגפיים של ניין ווסט. צילום: יחצ חו"ל

להתלבש מחמיא גם בחורף. למשל, עם מגפיים של ניין ווסט. צילום: יחצ חו"ל

* עת לישון – למעט אלו שחום אוגוסט מחריב אותם, בקיץ רובנו יותר פעילים רובנו ומתזזים מהעבודה, לים או לבית הקפה עם חברים. יש חשק יותר להסתובב וגם הזלילות מחוץ לבית הם בהתאם. החורף הוא 'ביתי' יותר וזה הזמן להשלים שעות שינה. 7 לפחות. שינה מספקת מפחיתה רעב ומסדירה תכליכי עיכול וכל  מומחה לתחום יגיד לכם שהיא חשובה מאוד בדיאטה או מניעת השמנה.

* יוגה - כן, יוגה. אני כבר שומעת את קולות כמו 'אה..? יוגה במקום שיעורי זומבה, TRX , או עיצוב דינאמי?'. תאמינו לי שאני למודת שיעורי כושר רבים, ולא סתם מציעה לכם דווקא את השיטה הנחשבת לרוחנית, רגועה ולאו דווקא מעצבת. היוגה ראויה לפוסט,  לאנציקלופדייה של פוסטים כדי להאיר את היתרונות העצומים שיש בה כנכס לחיים.  ברור שהיוגיסטים לא יגידו שעיקרה הוא חיטוב הישבן אבל גם זה שם.

- היא תעצב לכם גוף מהודק וחטוב , בזכות עבודה עמוקה על הארכת שרירים, חיזוק שרירי ה-CORE והאיברים הפנימיים. זו עבודה אחרת למשל ממשקולות או שיעורי עיצוב,  וזה לא כזה קל כמו שחושבים בטעות.

- היוגה עוזרת לגוף להתנקות מרעלים וגם מקלה על תסמונות קדם מחזור.

-אתם תאכלו פחות ותתפתחו פחות לזלילות לא מרוסנות כי היוגה מכניסה לאיזון רגשי ומחזקת את כח הסיבולת. תהיו יותר מחוברים פנימה, הגוף ימשך  לאוכל בריא ולא לבורקסים או עוגה עבשה שלא שווים את הקלוריות.

- מתח משמין, מסיבות הורמונליות, התנהגותיות ואפילו אם תשמרו על דיאטה קפדנית. היוגה ובפרט ההרפיה שבסוף השיעור מפחיתים מתח משמעותית. לסיכום, היוגה תשנה לכם את החיים ואת הגוף, וזו הבטחה.

* ללכת בגשם- או פשוט כשקריר ונעים. באזור מגוריי, בקיץ גם בשעה 22:00 בלילה ההליכה היא די בלתי נסבלת ואתה חוזר לביתך נוטף לחות מעיקה. לא משהו שמדרבן אותי לזוז אלא יותר לראות טלוויזיה מול המזגן. החורף הישראלי בעיני הוא העונה המוצלחת להליכות, ריצות או כל פעילות גופנית באוויר הפתוח.  אם עשיתי הליכה במהלך היום, זה  משפיע על על המהלך התזונתי והקלורי שלי.  אם התעמלתי ואפילו לא שרפתי הרבה קלוריות, אני פשוט אוכל פחות. זה מדכא השתוקקות לאוכל זבל וגם 'חבל להרוס'.

*סאונה - אם בקיץ המחשבה על החדר הלוהט הזה היא בלתי נסבלת בעליל, אז בחורף הכניסה אליו היא תענוג. הסאונה גם היא תורמת להליך סילוק הרעלים מהגוף, מרגיעה כמובן ובכך תורמת לשמירה על המשקל.

כעת כמה הצעות מנצחות  למאכלים ומשקאות טעימים ודלים בשומן, מחממים ומספקים. היות וכידוע אני לא מעדת הבשלנים, ההצעות כתובות באופן חופשי משהו  ולא, אני לא אמליץ על מרקים, אלא אנסה לגוון :

1. שוקו ! - כזה העשוי חלב 1 אחוז, ממתיק מסוכרלוז בלבד, והכי חשוב, אבקת קקאו דל שומן ללא סוכר. תדחיקו את הדמיון על קצפת אם כי לפי הפליאו תוכלו להוסיף כזו העשויה שמנת ללא סוכר

2. פירה כרובית- מבשלים כרובית עך שהיא רכה ביותר, מועכים אותה עם בלנדר או מערבל מזון ואין לכם מושג כמה זה טעים, ביחס לכרובית. אפשר לתבל ולהוסיף גם יוגורט 0 או 1.5 אחוזי שומן.

3. פנקייק סובין שיבולת שועל- גם זה מבית דיאטת דוקאן, שם מתענגים עליו כל יום ולא בכדי. סובין שיבולת שועל נחשב לדגן בריא ביותר. כך מכינים:  חלבון ביצה (אני שמה גם חלמון), שתי כפות סובין שיבולת שועל, שתי כפות יוגורט לבן וללא סוכר רצוי עד אחוז וחצי שומן, ממתיק אם רוצים, משקשקים הכל והופ, למחבת שאינו משומן אלא רק במעט תרסיס או כפית שמן בריא. הופכים את הפנקייק משני צידיו ולהלן קינוח חם וטעים לקפה של השעה 16:00 . אפשר גם לקחת לעבודה ובכלל, חסכתם את העוגיות המיותרות שבמשרד.

 

פנקייק עם יוגורט ומעדן שוקולד 0 אחוז. באדיבות אביטל כרמל

פנקייק עם יוגורט ומעדן שוקולד 0 אחוז. באדיבות אביטל כרמל

4. מעדני חלב מחוממים- ובכן, זו אולי לא המצאת המאה, אבל אם תקחו מעדן שוקו או וניל 0% שומן ללא סוכר  שהם אולי לא שיא הטעם, אבל דווקא תמממו אותם מעט במיקרוגל, יתגלה בפניכם מעדן פודינג חורפי וחביב. אפשר להוסיף מעט אגוז מוסקט.

5. בננה אפויה - בעיני בננה היא הפרי שהכי קשה לוותר עליו, ולמה שנעשה כן? רק שימו לב שהיא נחשבת לפרי יחסית עתיר סוכר, אז לא להתפרע. הבננה החורפית שלנו תהיה חמה ורכה,  כמו היינו במסעדה סינית של האייטיז, אבל לא מטוגנת כמו בימים ההם. פשוט אופים בננה חצויה בתנור, ואפשר גם לתבל קצת בפירורי שוקולד במרירות 70% ומעלה. מעט שוקולד, קוביה מפורקת תספיק בהחלט.

6. טופו ברוטב סויה - רבים נרתעים מהמאכל היפני היש להודות, מעט צמיגי הזה. אבל בתיבול נכון הוא יכול להיו נפלא. היות ואני לא אשת אוכל וגם לא קרוב לכך, אני רק אמליץ לאכול אותו תמיד במצב מחומם, כלומר אפוי בתנור ואחר כך לתבל אותו ברוטב סויה ללא סוכר ( יש כזה , חטטו היטב במדף) או אפילו בחרדל דיז'ון.

7. התמקדות כללית בחלבונים- קצרה היריעה מלפרט גם כאן, מדוע חלבונים עדיפים על פחמימות במשטר התזונה והדיאטה, למשל בגלל שתהליך עיכולם בגוף שורף הרבה יותר אנרגיה והם גם משביעים ביותר. כדאי להקפיד על גבינות שאינן יותר מ-9 % שומן, 5 למדקדקים, ובשרים שאינם עולים על 10-15% שומן.

הצעות נוספות יתקבלו בברכה. וזכרו,  החורף הישראלי, קצר הוא. זה אומר שיש לכם עוד כמה חודשים לא רבים עד לעונת הביקיני.הנה עוד מדרבן מוטיבציה. אפשר להתחיל לעבוד עכשיו.