6 שאלות מכשילות בראיון עבודה

חושבת שיעזור אם תגידי שהתכונה הכי גרועה שלך זה פרפקציוניזם? חשבי שוב. הנה שש הדרכים המתוחכמות ביותר לענות על השאלות המכשילות ביותר

חציית ראיון עבודה בשוק התחרותי של היום היא משימה שיש להתכונן אליה מראש. קבלו את שש השאלות המכשילות ביותר בראיונות עבודה, ואת הדרך המרשימה ביותר לענות עליהן

שאלה מס' 1: מה התכונה הכי שלילית שלך?

השאלה עלולה להופיע במספר וריאציות מתוחכמות כמו  "אם היינו מצמידים לך מאמן אישי, על איזו תכונה היית עובד", או "אם היה בנק תכונות, איזו תכונה היית לוקח לעצמך". ענת בידץ, יועצת קריירה ומנחת סדנאות לחיפוש עבודה מציינת כי המראיינים מנסים לבדוק איך אתם מתמודדים עם שאלות לא נוחות – האם אתם מנסים להתחמק? מפגינים בגרות או מודעות עצמית?

תשובה לא נכונה: "אני פרפקציוניסט". הכי בנאלי. המראיינים שבעים מהתשובה הזאת והיא מצביעה על חוסר כנות.

תשובה נכונה: להצביע על חולשה אמיתית, אבל באותה נשימה להראות איך אתם מתמודדים איתה, ועל הדרך להחמיא לעצמכם. למשל – "קשה לי להתמודד עם ביקורת. אני מאוד מעורבת בעבודה, נותנת את הנשמה, כך שאם יש עלי ביקורת , אני עלולה להיעלב. עם השנים למדתי להתמודד עם זה". זכרו להוסיף משפט מסייג, המראה התמודדות והתפתחות, כמו "זה משהו שהיה יותר חמור לפני עשר שנים, אבל אני אדם דינאמי ומתפתח,  ולמדתי להיות יותר קולית בעניין". אפשרות נוספת היא להצביע על תכונות שפוגעות בכם, אבל לא בהכרח בארגון. בכל מקרה ענו על דרך החיוב – במקום להגיד "אני לא מספיק אסרטיבי" הגידו – "הייתי רוצה להיות יותר אסרטיבי". עצם התשובה מראה על נכונות לעבוד ולהשתפר

שאלה מס' 2: ספר על הצלחה שלך בתפקיד הקודם, ועל מקרה בו נכשלת

נוסח נוסף של השאלה – "ספר על בעיה שנתקלת בה במסגרת עבודתך, וכיצד פתרת אותה", ואז "ספר על מקרה בו לא הצלחת למצוא פיתרון".

תשובה לא נכונה: אל תפריזו בחשיבות הפתרון שמצאתם, ואל תשתמשו באמירות כמו "הצלתי את החברה מקריסה", הן נשמעות יומרניות ולא אמינות. וכשאתם מתארים כשלון, בשום ואופן אל תספרו על מקרה בו החברה ניזוקה או הפסידה מהכישלון שלכם.

תשובה נכונה: חשוב לענות מבלי להשמיץ את עמיתיכם או את הממונים עליכם. לצד תיאור ההתמודדות ציינו שעדכנתם את הממונים עליכם או שהתייעצתם איתם, דבר המראה על אמינות ויכולת לקבל מרות.סיפור על כשלון הוא קשה. בידץ ממליצה להכין מראש דוגמא עם  מקרה בו אתם הרגשתם שנכשלתם, ולציין שאם היה לכם יותר זמן, או תקציב יותר גדול, יכולתם לעשות יותר.

שאלה מס' 3: מדוע עזבת את עבודותיך הקודמות?

שאלה בעייתית, בעיקר אם החלפתם מספר רב של מקומות עבודה בזמן קצר – אתם עלולים להצטייר כעובדים לא יציבים שקיפצו ממקום עבודה אחד לשני.

תשובה לא נכונה: השמצה של מנהליכם הקודמים שלא התייחסו אליכם כראוי, או את החברות בהן עבדתם. זה יצור רושם שלילי עליכם יותר מאשר עליהם.

תשובה נכונה: הסבירו את המעברים בין העבודות כשאיפה להתקדם בתפקיד או בשכר, לעסוק בתחום בו התמחיתם לאחר סיום לימודים, או רצון לעבוד בחברה גדולה או מוכרת יותר. אם עבדתם באותו תחום, הראו למראיין כיצד מחברה לחברה התקדמתם בתפקיד או במעמד. הדגישו שסיום העבודה נעשה תמיד ברוח טובה לאחר שהעברתם חפיפה בצורה מסודרת למחליף.

שאלה מס' 4: מה הכי חשוב לך במקום העבודה הבא שלך?

שאלה לכאורה פשוטה, אך מתשובתכם עליה ניתן ללמוד עליכם הרבה.

תשובה לא נכונה: "חשוב לי שתהיה לי סביבת עבודה נעימה, שיקדמו אותי ולהשתכר היטב". זאת תשובה שבה נראה שאתם מעוניינים רק לקבל, אבל לא חושבים על מה אתם יכולים לתרום. התשובה חייבת להבהיר שאתם יודעים שיש שני צדדים למטבע ואתם מוכנים להדדיות של לתת, וגם לקבל.

תשובה נכונה: "חשוב לי להצליח בתפקיד, למצות את הפוטנציאל שלי ולבטא את היכולות שלי, כדי לעמוד ביעדים. חשוב לי שהממונים עלי יהיו מרוצים ממני ויפרגנו לי" .

שאלה מס' 5: מהן ציפיות השכר שלך?

תשובה לא נכונה: הרבה מועמדים ראויים מתנשפים מאחורי גבכם, לכן אל תפריזו ברמת השכר. עם זאת גם אל תמכרו עצמכם בזול , זה עושה רושם לא טוב, ואל תרדו מתחת לקו האדום שקבעתם לעצמכם. בשלב המיון בראיונות עבודה – אל תעלו מיוזמתכם את נושא השכר. חכו עד שהמעסיק יציע את ההצעה הראשונית ואז נהלו משא ומתן.

תשובה נכונה: כאשר אתם נדרשים לענות על השאלה הזאת בטופס – בררו מה השכר המקובל בשוק לאותה עבודה, ונקבו בו, עם תוספת סבירה לצורכי משא ומתן. בככל מקרה – קבעו את הקו האדום שלכם, רמת השכר ממנה לא תוכלו לרדת. לצורך כך חשבו מה רמת השכר הדרושה לכם לקיום-  סך ההוצאות שלכם, ועליהן הוסיפו 10- 15 אחוז. אם השכר המוצע לכם נמוך ממה שציפתם, סכמו עם המעסיק לקיים איתכם שיחת שכר נוספת בתום חצי שנת עבודה, רצוי בכתב.

שאלה מס' 6: מה הדברים שאהבת בתפקיד הקודם שלכם, ומה פחות אהבת?

תשובה לא נכונה: אל תשמיצו דברים שהם חלק ניכר ובלתי נפרד מהתפקיד. למשל –לתפקיד איש מכירות שטח, אל תגידו – "שנאתי את הנסיעות , ואת המגע עם אנשים…"

תשובה נכונה: ציינו את מרכיבי התפקיד שיסייעו לכם גם בתפקיד זה. לדוגמא, אם מדובר בתפקיד ניהולי אמרו "אהבתי את האחריות שבתפקיד ואת היכולת להוביל את הצוות שניהלתי להצלחות". במסגרת הדברים שפחות אהבתם, ציינו צדדים שסביר להניח שאף אחד לא אוהב, בהנחה והם לא מהווים את עיקר התפקיד, ונסחו אותם באופן חיובי. למשל, לתפקיד במשרד – "אני פחות אוהב נסיעות ארוכות", ולתפקיד בשטח – "הייתי רוצה לשפר את ההתעסקות בעבודת ניירת וביורוקרטיה".

>> לקריאה נוספת: הטורים של נירית גלר ג'מילי על חיפוש עבודה