Magnezina - הבלוג של Sharon Magnezi

המדיה היא במה וכולנו שחקנים

'אני גרסה 2.0 ' מאת דן שובל. על מיתוג אישי באינטרנט.

Sharon Magnezi

14/11/2012


בפראפרזה על המטאפורה האלמותית של וויליאם שייקספיר מעולם התיאטרון, כך היא המדיה החברתית, שעל בימתה אנו עולים מידי יום להציג אפיזודות מארסנל קורות חיינו ו'יורדים' לקול תשואות הלייקים והתגובות, עד שהמסך יעלה שוב למערכה הבאה ונוכל לשתף עם קהל הגולשים עוד תובנה, הארה, תמונה,שיר, קישור.. העיקר לקבל אישור. אישור לפרסונה שלנו, אישור למיתוג האישי שנרקם לעיני הצופים ואנו אחראים למיצובו בחלל הוירטואלי.

בספרו 'אני גרסה 2.0'  מביא דן שובל 'קיט' הדרכה יעיל, דטרמיניסטי- שלב אחר שלב ובאופן ידידותי למשתמש, את הכלים לבנייה, פיתוח ומינוף ה'אני' כמותג בעולם המדיה החברתית, מתוך האקסיומה שלו כי "הנכס הגדול ביותר בשוק העבודה כבר מצוי בידכם- אתם".

מהו מיתוג אישי?

"כמותג, אתה שחקן חופשי".

הצלחת המותג האישי שלך תלויה בך. מיתוג אישי הוא החופש ליצור מסלול קריירה, המשלב בין כישרונות ותחומי עניין ובין המשרה הנכונה ואף מאפשר לדלג בין מסלולי קריירה שונים. היכולת הזמינה והפשוטה יחסית, להחזיק באתר אינטרנט, עמוד אישי ו/או עסקי בפייסבוק, ולהיות חלק מאי אלו פלטפורמות מגוונות במדיה החברתית, מאפשרת לנו למצב ולשווק מותג אישי, שיבהיר לעולם שמנגד, מי אנו בדיוק ולמה אנו מסוגלים.

אסטרטגיית המיתוג האישי מיועדת לכולם, לא רק לעצמאים בעלי עסק, או יזמים, כי אם גם לשכירים בכל דרגה או מעמד בחברה כזו או אחרת, שכן בעזרת בנייה נכונה של המיתוג האישי שלך, תוכל למנף את החוזקות שלך וליצור יתרון יחסי בתוך החברה בה הנך עובד.

שם המשחק, או לפחות חלק ממנו, אינו רק הכלים הטכנולוגיים. הכלים נתונים וגם הרשות להשתמש בהם, אך האם אנו עושים בהם שימוש נכון ויעיל? שימוש כזה שייצר מותג אישי זכיר, שיזמן לנו הצלחות?

לא בכדי, קיבל הקידום האורגני מקום של כבוד במאבק של בעלי עסק באותה קטגוריה, על מיקומם בתוצאות של גוגל.

במסגרת הדרכה שהעברתי על כתיבה נכונה, כתבתי מאמר על המסר,(המסר כעוגן התוכן), המורכב ממותג, סיפור ורצף. המסר כציר המרכזי, מודגש גם בספרו המרתק של שובל, הדן בחשיבות המסר כחלק מהאסטרטגיה של המיתוג האישי. כוחו של הספר הוא בהיותו, כאמור, ספר הדרכה עם צעדים ברורים ונגישים, כיצד להשתמש בפלטפורמות הפרסום השונות שמציעה הרשת, כגון, בלוגים, פייסבוק,( דף אישי, דף עסקי), טוויטר, לינדקאין ועוד, בכדי להציב עצמך בעמדת כח, כך שיחפשו אותך בזכות ההתלהבות והמומחיות שלך.

היו אחראים לתוכן המסר שלכם, היו מודעים למילים שאתם משתפים ולמה שנלווה אליהן, כי מה שאתם אומרים הוא מי שאתם. עקביות המסר על פני הרצף של ציר הזמן מייצרת את האופן בו הקהל יתפוס את הפיגורה הוירטואלית שלכם.

משתנה מהותי בבניית אסטרטגיית המיתוג האישי, המשקפת גם את התנהלותי ברמה האישית כמו גם המקצועית הוא- אותנטיות :

"ממש כשם שיחסים רומנטיים מבוססים על כנות, פתיחות ונכונות להיות גלויי לב מלכתחילה, גם יחסים בעולם העסקי תלויים באותנטיות. אותנטיות פירושה להציג לראווה בדיוק מי אתה ומה יש לך להציע. לדוגמה, מי שימתג את עצמו ככותב פרילאנס צריך להיות מסוגל לגבות זאת בתיק של דוגמאות כתיבה ראויות".

פרסונה שאין תוכנה כברה, שמציגה סל תועלות ויכולות שאינה יכולה לספק במלואו, היא פרסונה נון גרטה. אל תעטו תלבושת שאינה הולמת מידותיכם, אל תבטיחו את מה שלא תוכלו לקיים. חוסר אותנטיות ברמה האישית והמקצועית- דינה להיחשף ולהביאכם לדרך ללא מוצא.

פה לאוזן

האותנטיות מעצימה גם את כוחו החיובי של השיווק מפה לאוזן, אשר במדיה החברתית הוא אחד השחקנים הבולטים. הלא אנשי הקשר החשובים ביותר שלך הם חברים, בני משפחה, שותפים עסקיים ומכרים. שיווק פל"א הוא האמצעי לגרום לאנשים לדבר עליך, או על המוצר שלך/העסק שלך. זוהי דרך מוכחת לזכות בחשיפה רבה יותר, לייצר ויראליות ולבנות אמון במהירות.

שמך יכול לזרוח בשמי העולם הוירטואלי או לצנוח לביבי הוירטואליות, בגלל פל"א.

הכללים התקפים בבניית אסטרטגיה שיווקית של מותג בעולם הצריכה, תקפים גם באשר למיתוג האישי. שובל מציין שני מונחים משמעותיים בהגדרת הקריירה כחלק מהמיתוג האישי: בידול- מה מייחד אותנו מול אחרים ו'שיווקיות', או כפי שאחרים, ביניהם אני, יכנו זאת, 'מענה לצרכים'- להציע משהו שאחרים רוצים או צריכים.

שובל מציג את אותם המשתנים שיניעו אחרים לבחור במותג שלך, כלומר לבחור בך. יש ליצור תמהיל אישיות עסקית הכולל בטחון עצמי, התלהבות, נחישות ומיקוד, יחד עם מטרה מוגדרת, דחף לפעולה ותשוקה לנצח.

במסע הדילוגים בין הצעדים למיתוג אישי ולהצלחה, תמצאו בספר דוגמאות אנושיות, שמבטאות את הצלחת המודל של שובל. אני בוחרת להציג לכם דוגמא מ'הכפר הישראלי' שלנו, על אף שהצלחתה חוצה גם לכפר הגלובאלי. רויטל הנדלר, שהייתה בעברה הקרייריסטי, מנכ"ל ובעלים של אול ג'ובס,(מיזם מקורי שאף הוא שלה) ובכובע הזה הכרתי אותה בעבודתי הקודמת בעולם ה- BTL של קידום המכירות, טרם הפכתי כותבת תוכן עצמאית.

כיום, רויטל היא שותפה מובילה במיזם אינטרנטי מופלא, מיזם עם ריספקט, חדש יחסית, הנקרא  WorkWith.me , שיריעת היקפו והצלחתו הולכת וגדלה מידי יום. לא מעט בזכות הפרסונה האישית והמקצועית שלה, המשקפת, בעיניי, את תמהיל האישיות העסקית האולטימטיבית עליה מדבר שובל. מומלץ ללמוד על המיזם, שהוא בעצמו כלי למיתוג אישי ולהתרשם מהפשטות הגאונית שלו, המבוססת על תועלת הדדית של המצטרפים אליו.

(יצויין, כי במקרה זה אין גילוי נאות. מטרת האיזכור היא לטובת הדוגמא בלבד ומתוך פרגון גרידא להצלחתה של רויטל שעוררה בי השראה. בהזדמנות זו, מחזקת את המודל ומוסיפה את הפרגון כמשתנה נוסף המומלץ בבניית אסטרטגיית המיתוג האישי. תאמינו לי, זה מוכח, פירגון אמיתי מחוסר פניות, מביא פירגון שמביא הצלחה).

במסגרת הניהול האפקטיבי של המותג האישי יש להבין את כוחה של ההתמחות ולעדכן אותה. ההתמחות פירושה למידה של כל הנושאים הקשורים לתחום העיסוק שלך ולחבילת השירותים שאתה מציע. למידה שתעצים את כישורייך בכדי שהמותג שלך יהווה מענה מדוייק לצרכי הקהל שלך.

'התמנון השנון' (כותרת בקריצה באינטרפטציה שלי..)

מודל המיתוג האישי מוצג, לפי שובל, כבעל שמונה זרועות, כמו התמנון, כאשר בין המיתוג האישי- 'ראש התמנון', לבין זרועותיו מתקיימת מעין מערכת של היזון חוזר, כל זרוע 'שואבת' את הדברים שהיא קולטת סביבה ובאה עמם במגע וההשפעה היא הדדית. ואלו הן : מדיה חברתית, מיטוב למנועי חיפוש, פיתוח קריירה, משאבי אנוש, רישות, שיווק/מיתוג, יחסי ציבור, יזמות.

מעניין ביותר לראות את הדרך בה שובל מנתח את ה'זרועות' הללו ואת יחסי הגומלין שלהן עם המיתוג האישי, כל זאת עם דוגמאות קונקרטיות וחידודים, של מה ואיך מומלץ לעשות זאת נכון.

החלטתם לתפוס פיקוד על הקריירה שלכם?

אז צאו לדרך עם ארבעת הצעדים של שובל:

גלה את המותג שלך - כיצד לגלות את המותג שנקרא אתה, לזהות ולבנות תמהיל אישיות עסקי, להציב מטרות ולהגשים אותן.

צור את המותג שלך- חלק מעניין במיוחד, אחד מיני רבים, ב'צעד' הזה, הוא נושא ה'בלוג' וכוחה של הבלוגספרה בפיתוח המותג האישי. כיצד ליצור קשרים בתוך הבלוג ומחוצה לו עם בעלי השפעה רבים? מהי אסטרטגיית בלוג ואיך בוחרים אותה? מהי רשימת המטלות ליצירת בלוג מצליח?

הפץ את המותג שלך- חשיפת המותג באמצעות יחסי ציבור אישיים במדיה החברתית. ערוצי יחסי הציבור כיום, כוללים בין היתר, אנשים במדיה החברתית, אשר הפכו למשפיעים החדשים שאנשי יחסי הציבור מכירים בהם וכוללים אותם באסטרטגיית התקשורת שלהם.

ניתן למצוא פה רעיונות מעניינים ביותר כמו, 'personal press release',הודעה אישית בתבנית הודעה לעיתונות. או בניית תיק עיתונות אישי למותג ככלי שמבדל אותך ומציג את כישרונותייך הייחודיים. יצירת שליחי מותג, ייזום אירועי נטוורקינג ועוד.

תחזק את המותג שלך - עדכון ותיחזוק המותג באופן שוטף, תוך התאמת מסר המותג להתקדמות שלך במסלול החיים. התחרות מצריכה רלוונטיות בכדי לשרוד. כיצד לנהל את המוניטין של המותג האישי? טיפים למיקסום תוצאות במנועי חיפוש ואפילו על אבטחת הזהות המקוונת שלך.

שובל 'מקנח' בתרועה רמה עם 'מיתוג אישי למחפשי עבודה' ומגיע ל'יזם הכובש', מי אם לא הוא עצמו, בתארו את המסע היזמי המעניין והמוצלח שלו.

לפני שחותמת, הרשו לי ציטוט של גאי קוואסאקי, (מנכ"ל Garage Technology Ventures), שמובא בספר ומסכם את הדברים כראות עיניי:

"אנשים צריכים לעשות את הדבר שהם הכי טובים בו והכי אוהבים אותו..אני חושב שאם אתה עושה דברים טובים, המותג שלך יעלה באופן טבעי מתוך פעולותיך. אבל אם אתה מתמקד ב'מה שיגרום לי להיראות טוב', תהיה רק פרסונה חלקלקה ורדודה."

אני אוסיף ואומר כשקול מילותיו המהדהד של שובל מלווה את מילותיי :

תנהגו אתם את הקריירה שלכם, את המותג האישי שהוא אתם, אל תשבו ליד, תובילו, תכווונו, היו מגיבים ואינטראקטיביים, תוך התבוננות, למידה ויישום נכון של האוצר המוצע לכם בספר הזה.

והכי חשוב, דברו דוגרי!