Galit Yamin - הבלוג של גלית ימין - מומחית לשינוי התנהגותי קוגנטיבי

כיצד נזהה חרדה חברתית אצל ילדנו?

חרדה חברתית היא הפחד להישפט ולהעריך בצורה שלילית על ידי אנשים אחרים, מה שמוביל לרגשות של חוסר כשירות, נחיתות, מבוכה, השפלה ודיכאון. אם אדם בדרך כלל הופך לחרדתי  במצבים חברתיים, אבל מרגיש טוב כאשר הוא לבד, אז "חרדה חברתית" עשויה להיות הבעיה. הפרעת חרדה חברתית (המכונה בעבר "פוביה חברתית") היא בעיה שכיחה הרבה יותר מאשר […]

גלית ימין - מומחית לשינוי התנהגותי קוגנטיבי

27/04/2017


חרדה חברתית היא הפחד להישפט ולהעריך בצורה שלילית על ידי אנשים אחרים, מה שמוביל לרגשות של חוסר כשירות, נחיתות, מבוכה, השפלה ודיכאון.

אם אדם בדרך כלל הופך לחרדתי  במצבים חברתיים, אבל מרגיש טוב כאשר הוא לבד, אז "חרדה חברתית" עשויה להיות הבעיה.

הפרעת חרדה חברתית (המכונה בעבר "פוביה חברתית") היא בעיה שכיחה הרבה יותר מאשר הערכות העבר הובילו אותנו להאמין. מיליוני אנשים בכל רחבי העולם סובלים מהמצב הנורא והטראומטי הזה כל יום, בין אם מתוך חרדה חברתית מסוימת או מתוך חרדה חברתית כללית יותר.

בארצות הברית, מחקרים  מראים שהפרעת חרדה חברתית כמו הפרעת נפשית היא השלישית בגודלה במדינה, לאחר דיכאון ואלכוהוליזם. ההערכה היא כי כ- -7% מהאוכלוסייה סובלת כיום מסוג כלשהו של חרדה חברתית. שיעור השכיחות בחיים לפתח הפרעת חרדה חברתית הוא 13-14%.
חרדות חברתיות ספציפיות וכלליות

חרדה חברתית מסוימת תהיה החשש לדבר בפני קבוצות (בלבד), ואילו אנשים עם חרדה חברתית כללית הם חרדים, עצבניים, ולא נוח להם כמעט בכל המצבים החברתיים.

אנשים עם הפרעת חרדה חברתית בדרך כלל חווים מצוקה רגשית משמעותית במצבים הבאים:

  • להיות מוצגים לאנשים אחרים
  • להיות במרכז תשומת הלב
  • כשמתבוננים בהם כשהם עושים משהו.
  • כשמתבוננים בהם כשהם אוכלים.
  • מפגש עם אנשים בעלי סמכות ("אנשים חשובים")
  • רוב המפגשים החברתיים, במיוחד עם זרים
  • כאשר הם צריכים להגיד משהו
  • יחסים בין אישיים, בין אם ידידות או רומנטית

Screen shot 2017-01-03 at 12.05.52

רשימה זו היא בהחלט לא רשימה מלאה של סימפטומים - רגשות אחרים נקשרו גם לחרדה חברתית.

תופעות פיזיולוגיות המלוות חרדה חברתית עשויות לכלול:

פחד עז, לב מרוץ, סומק או סומק, הזעה מוגזמת, גרון יבש ופה, רועד (פחד להרים כוס מים או שימוש בכלי אוכל), בליעה בקושי, שרירים מתעוותים, בעיקר סביב הפנים והצוואר.

חרדה מתמדת, אינטנסיבית שאינה נעלמת, היא התכונה הנפוצה ביותר.

אנשים הסובלים מהפרעת חרדה חברתית יודעים שהחרדה שלהם היא לא רציונלית ואין בה הגיון (כלומר, קוגניטיבי). עם זאת, הם לא שולטים בחרדה.

לכן, חשוב ללמד  מתמודדים  עם חרדה חברתית,   "להתמודד עם הפחדים שלהם" כל יום בחייהם. ולא להמנע או להתנהג בצורה בטוחה לדוגמא: "אני לא ילך למסיבה וכך לא אצטרך להתמודד עם הקושי" (התנהגות נמנעת) או "אני אלך למסיבה אבל אהיה צמוד לפלאפון שלי בזמן המסיבה (התנהגות בטוחה).

רק הטיפול המתאים עובד על מנת להקל על הפרעת חרדה חברתית!

החדשות הטובות הן שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לחרדה חברתית עלה בהצלחה. מחקרים וראיות קליניות מצביעות על כך שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, יוצר שינויים קבועים בחיי האנשים.

על הפרעת חרדה חברתית ניתן להתגבר, אם כי זה דורש  עקביות והתמדה.

תוכנית טיפולית מוצלחת להפרעת חרדה חברתית חייבת להתייחס לעשרות שיטות קוגניטיביות, אסטרטגיות ומושגים שיאפשרו למוחם של אנשים (כלומר, אסוציאציות מוחיות או נתיבים עצביים) להשתנות. המוח לומד ללא הרף, מחשבות ואמונות לא רציונליות יכולות להשתנות כתוצאה מתהליך קוגניטיבי זה.

תוכנית טיפול טובה תספק את האסטרטגיות הנדרשות הספציפיות, כמו גם לציין לאנשים איך ומדוע הם מרגישים חרדה.

כנסו לפייסבוק ל:  "רקפת" קבוצה חברתית לנוער שמתמודד עם חרדה חברתית וביישנות המאפשרת חשיפות באוירה תומכת וחוויתית.

עוזרת בשיפור יכולת חברתיות, הרחבת המעגל החברתי, תמיכה חברתית, הפחתת רמת החרדה בסיטואציות חברתיות.