SUPERSONAS - הבלוג של SUPERSONAS

לא עושה רצון בעלה / עו”ד פנינה יחזקאל-כחלון

הגישה לפיה “אישה כשרה עושה רצון בעלה” תוך ויתור על עצמיותה ודעתה אינה נכונה ואינה יהודית

SUPERSONAS

03/10/2017


השלט מעורר המחלוקת על האוטובוס של דן (פייסבוק)

מודעת הפרסום באוטובוסים של חברת דן בה הרבי מלובביץ’ צוטט כאומר- “נסיעת האישה צריכה להיות בהסכמת בעלה. אישה כשרה עושה רצון בעלה”, עוררה סערה ציבורית מוצדקת.

מה שלא כולם יודעים הוא שמפרסמי המודעה עשו עוול נוראי לחסידות חב”ד בכלל ולרבי בפרט.

כאישה חרדית, עצמאית בעלת משרד עורכי דין, נשאלתי על ידי חבריי ומכריי החילוניים אם החרדים מנסים להחזיר אותנו לימי הביניים, האם פניה של מדינת ישראל לימי החושך של אירן, ואיפה נגמרת היהדות ומתחילה ההדרה?

 אלמלא הייתי מכירה בעצמי את משנתו של הרבי וגישתו הפמיניסטית -ייתכן וגם אני הייתי חושבת כך.

 אלא שמשנתו של הרבי מלובביץ’ היא ההיפוך הגמור מהנאמר בפרסומת: היא מבוססת על אהבת ישראל, משפחתיות, זוגיות טובה ושוויונית, תוך שיתוף פעולה והתחשבות בין שני בני זוג.

 אז מה בכל זאת היה כתוב בשלט?

בשלט פורסם חלק מזערי ממכתב ששיגר הרבי לחסידיו, בו ביקש  מהנשים כי בכל הקשור להגעתן אל משכנו בתקופת החגים תוך ויתור על זמן משפחה יעשו הדברים  בהסכמה.

באותה הנשימה הורה הרבי לחסידיו לנהוג כבוד בנשותיהן, להתחשב בדעתן ולשמח אותן.

המפרסם בחר להעלים מאיתנו מידע זה. התוצאה –סילוף דברי הרב, סערה ציבורית והמשך הפילוג בעם בין חילוניים לדתיים.

 בחירה: זכות שהיא חובה

המשפט “אישה כשרה עושה רצון בעלה” גורם לאנטגוניזם.

אולם חשוב להבהיר כי גישת היהדות למשפט זה אינה פשוטה ופשטנית כפי שבעלי אינטרסים מסוימים, ובהם אותו מפרסם, מנסים לצייר .

אחת מאבני היסוד של  היהדות היא זכות הבחירה של כל אדם למעשיו. הבחירה האישית ניתנה לנו כהוראה תורנית בספר דברים פרק ל’ י”ט: “הַעִדוֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:” במילים אחרות –  עלינו – גברים ונשים כאחד – להפעיל שיקול דעת ולבחור את דרכינו , כזכות וכחובה.

 הבחירה בפרשנות פשטנית למשפט כ”כ עמוק יוצרת עיוות המנוגד לזכות ולחובה להפעיל שיקול דעת בבחירה. כך, בלי להתבלבל הופכות נשים לשפחות של בעליהן, כאשר ה”מפרשים” שוכחים את איסור התורה למכירה של בני ובנות ישראל לעבדים.

עניין זה מקבל ביטוי מורחב בספר ויקרא (כ”ה מ”ב),  שמבהיר שגם גבר המשלם לאבי האישה עבור אשתו כפי שהיה נהוג בעבר –  אינו קונה עליה בעלות, ובודאי שאיננה הופכת להיות שפחתו.

מכאן שהגישה לפיה “אישה כשרה עושה רצון בעלה” תוך ויתור על עצמיותה ודעתה אינה נכונה ואינה יהודית.

אז למה התכוון המשורר

בספר בראשית מתוארת בריאת אדם וחוה. אדם מתעורר “מהניתוח” שעבר, בו הוסרה אחת מצלעותיו שהפכה להיות אישה. אדם מבין שהאישה היא חלק ממנו. מה שחסר אצלו נמצא אצלה, ומה שחסר אצלה נמצא אצלו. החיבור בין שניהם, הופך אותם ליצור המיוחד ביותר שברא הקב”ה, ואיתו המושג “שיתוף פעולה” שמקבל את מלוא משמעותו.
ריצוי איש על ידי רעייתו אין פירושו התבטלות האישה או שעבודה אלא השלמה ושיתוף פעולה.  היא פועלת גם הפוך: על הגבר לרצות את אשתו. מדובר בזכות ובחובה של שני בני הזוג שנועדו לשמור על איכויות הזוגיות והתא המשפחתי. זו כוונת המשפט, זו כוונת הרבי מלובביץ’, וזו התורה כולה.

.

עו”ד פנינה יחזקאל כחלון  היא מגשרת ומתמחה בדיני משפחה, בוגרת מחזור ד’ של אקדמיית SHE SPEAKS וחברה בארגון SUPERSONAS
pnina