bat7 - הבלוג של bat7 - לגלות את שפת הלבוש שלך

מחשבות בעקבות הסדרה ״החרדיות״ של אמנון לוי ומנקודת מבטי כמי שחיה מרבית שנותיה כחרדית, ילדה שבעה ילדים ופרשה מהעולם החרדי לפני כ 11 שנים.

בחברה החרדית נעשים הרבה דברים ומעשים בסתר, כאלו שאינם תואמים את אורח החיים הרשמי. לרוב, כל זמן שהם אינם גלויים ומפריעים לסדר הטוב זה עובר, במקרים אחרים יעלימו עין. זהו מאפיין רווח בעולם החרדי, לא מדברים על, לא מגדירים, לא מפרסמים ואז זה כאילו לא קיים. החיים חזקים מהכול והקדמה נכנסת לעולם החרדי והנשים הן […]

bat7 - לגלות את שפת הלבוש שלך

24/06/2016


בחברה החרדית נעשים הרבה דברים ומעשים בסתר, כאלו שאינם תואמים את אורח החיים הרשמי. לרוב, כל זמן שהם אינם גלויים ומפריעים לסדר הטוב זה עובר, במקרים אחרים יעלימו עין.
זהו מאפיין רווח בעולם החרדי, לא מדברים על, לא מגדירים, לא מפרסמים ואז זה כאילו לא קיים.

החיים חזקים מהכול והקדמה נכנסת לעולם החרדי והנשים הן הרבה פעמים סוכנות ומובילות את הקדמה ואת השינויים מהעולם המודרני לתוך החברה החרדית. בדיעבד יסכימו ויסכינו הרבנים לשינוי, בסוף מתרגלים וזה נהיה מקובל ובסדר.

כשלוי מבקש מהנשים להגדיר מה הן? הן מסרבות. ״למה צריך להגדיר, בא נדבר״ אומרת ציפורה גוטמן המרואיינת. ״אני חיה במורכבות, בלי כל ספק״ היא מוסיפה.
אני יכולה לשער שהמורכבות והדיסוננס שעולה ללא ספק אצל ציפורה ודומותיה, נרגע, כי הן חשות בתוכן שהן עושות את הדבר הנכון, כך הן מכילות את הדיסוננס כשהן יודעות שהן חזקות בדתיותן.

אני אטען שהסיפוק הזה נותן להן כוח להמשיך ולמשוך בעול החיים הלא פשוטים שלהן.

נשים על מורכבותן זקוקות למשמעות, לסיפוק, לעשיה שתבטא אותן. העבודה מחוץ לבית מספקת את החלק הזה, גם החשיפה לעולם החילוני ולתכניו מספקת את הצורך הזה.
נשים מקבלות סיפוק וכוח מהעולם שנחשף בפניהן, הן טועמות ממנעמי העולם החילוני וחוזרות הביתה לעולמן שלהן, הפרטי, המוגן והמגן. כאדם הן זקוקות למשמעות ועניין והן מקבלות אותו בחלקו מהעולם החילוני ותכניו וחוזרות לביתן מסופקות ויכולות לעמוד במטלות המתישות של ניהול הבית וגידול הילדים.
אשה מסופקת חוזרת לביתה רגועה יותר, עול גידול הילדים נעשה קל יותר, כך גם מטלות הבית הקשות.

לכאורה יש פרדוקס בזה שהנשים פוסחות על הסעיפים ונחשפות לעולם החילוני במגוון אפשרויות (עבודה, לימודים, אינטרנט ועוד) אני אעז להציע מחשבה שאולי דווקא הפתיחות שלהן לעולם החילוני והעובדה שהן שואבות ממנו תכנים ורעיונות ועוד, כל אלו שומרים על החברה החרדית ועל הנשים. הן משחררות קיטור ולחץ אישי בכך שהן נחשפות למנעמי העולם החילוני המודרני (לבוש, מחשבה מתקדמת, חשיפה לאינטרנט ולפייסבוק ועוד) וכך בעצם שומרות על המרקם של החיים החרדיים כך שעדיין יוכל להמשיך ולהתקיים בעולם המודרני על כל הקדמה והתכנים שלו שזולגים לעולם החרדי דרך האינטרנט וגם מטבעם של החיים החרדיים שמושפעים מהעולם החילוני שמסביבו.

הנשים בחוזק שלהן הן גורם מאזן בין העולמות, זה החרדי לזה החילוני. הנשים הן אלו שסופגות את התכנים, הן השער שדרכו נכנסים התכנים והן גם המסננת. כי הן נשים ויכולות לשאת מורכבות ודיסוננס ועדיין לשמור על ביתן ועל אורח החיים החרדי. "תבונת נשים בנתה ביתה".
הן העומדות בפרץ, כי נשים באשר הן, חזקות ויכולות לשאת מורכבות.
אני לא בטוחה שגברים היו יכולים לעמוד בפרץ.

כמה שיגידו שגברים מובילים ומנהיגים את העולם החרדי, הנשים הן אדני העולם החרדי שעליו העולם הזה קיים, הן אלו הנושאות בעול החיים העיקרי. הסכמתן לחיות באורח החיים הזה ולמשוך בעול החיים המשתמע מכך על קשייו ומורכבותו מאפשרת לעולם הזה להתקיים, לפרוח ולשגשג.

חלק מהחרדיות רוצות להראות שהן מודרנית, שהן כמו חילוניות והן לא תודינה בכך בגלוי לעולם. בשביל להרגיש טוב ושלמות עם עצמן הן תתלנה בזה שלמרות הכול הן חרדיות ולא חילוניות וזה מספיק להן כדי לעשות את ההבדל ולהיות שלמות עם חייהן.

ולסיום מחשבה אחת נוספת בעניין הביקורת שהושמעה ע"י ד"ר רבקה נריה בן שחר המתראיינת בסדרה ומספקת את נקודת מבטה על קשיי הנשים החרדיות.
לי צרם שאשה כמוה החובשת לראשה כיסוי ראש באה ומבקרת את אורח הנשים החרדיות. אשה שמכסה את ראשה נתונה לדיכוי הגברי את הנשים, עצם כיסוי הראש של אשה נשואה הוא הגבלה ודיכוי. אנא ד"ר נכבדה, שלי (הורידי) הכיסוי מעל ראשך לפני שאת באה ומבקרת נשים דתיות/חרדיות כמוך, גם אם אורח חייך נראה פתוח ומודרני יותר, בעיניי את עדיין את נתונה בדיוק באותו הדיכוי שהן נתונות בו.

"מאשה שתוקה לאשה נוכחת" - הרצאה על סיפור חיי
להזמנת הרצאה – 054-2116358