SUPERSONAS - הבלוג של SUPERSONAS

ספורט תחרותי לבנים, הפרשת חלה לבנות: פרצופה של מערכת החינוך בהוד השרון

הגיע הזמן שמערכת החינוך תראה לנגד עיניה את המדליסטיות האולימפיות ירדן ג’רבי, מורן סמואל ויעל ארד ואת הקונדיטורים הגברים מיקי שמו וארז קומרובסקי

SUPERSONAS

20/04/2017


לפני כמה ימים קיבלנו ילדיי ואני הזמנה ממנהלת ביה”ס יסודי בעירי הוד השרון לפעילות בני ובנות מצוה. בתכנית: בפעילות ספורטיבית לבנים והפרשת חלה לבנות. במילים אחרות, השנה היא 2017, ועדיין, במערכת החינוך הציבורית בעיר שלי, חושך על פני תהום.

 אני ילידת 1979. נכדה לשתי סבתות חזקות ועצמאיות, שלמרות הנורמות של שנות ה-50 חינכו את ילדיהם לשוויון. גדלתי בבית בו שני ההורים שילבו קריירה מרשימה עם הורות שוויונית ומעורבת. חינכו אותי שאני יכולה לעשות הכל. למדתי פיזיקה בתיכון, סיימתי הנדסה בטכניון. תואר שני במנהל עסקים בתכנית בארה”ב בה למדו בזמני רק כ-30% נשים והיום מתגאה ב-43% בוגרות.

 כאישה ואמא, הילדים שלי רואים זוג הורים שעובדים בהייטק, לוקחים חלק שווה בפרנסת המשפחה וחלק שווה בניהול הבית.  בהורות שלנו אנחנו מעבירים לבנות שלנו את המסר שקיבלתי מהוריי: שהן יכולות לעשות מה שהן רוצות כשיגדלו. הן קוראות ספרים על אבולוציה ודינוזאורים, הולכות לחוג קפוארה, רואות את אמא בונה ומתקנת דברים בבית ואת אבא עושה כביסות ומבשל.

 לאור כל אלה נסו לדמיין מה עבר לי בראש כשקראתי את ההזמנה התמוהה של מערכת החינוך העירונית שלי לפעילות חברתית על טהרת ההסללה המגדרית.

inbal new 2

 כשפניתי להנהלת ביה”ס קיבלתי תשובות לא מספקות. הבחירה בפעילות הפרשת חלה לבנות נועדה למכור את החלות כדי לגייס כסף למסיבת הסיום. הבנים לעומת זאת, יחוו פעילות ODT, משימות ספורטיביות שנועדו לעורר “שיח אישי-רגשי”. אם זאת הסיבה האמיתית –  למה שהבנים והבנות לא יאפו חלות יחד ויעשו פעילות ספורטיבית ביחד.

 תהליך ההסללה חמור במיוחד לאור העובדה שהפעילות נועדה לציין את שנת בני ובנות המצווה. האם זה המסר החינוכי שביה”ס רוצה להעביר לבנים ולבנות? שהבנות נועדו לאפות ולגייס תרומות והבנים נועדו להתחרות, להוביל ולנצח? למה לא לנצל את ההזדמנות לספק פעילויות מעצימות לבנים ולבנות ביחד, ולהעביר מסר של שוויון במקום להעצים את הפערים במערכת החינוך ובעולם העבודה?

 אחרי פנייה שלי, הסכימה מנהלת ביה”ס לבצע שינוי בתכניות כך שגם הבנים וגם הבנות יעברו את שני סוגי הפעילות. האם זה מספיק? לא. כי עדיין תהיה חלוקה לבנים ובנות שמלכתחילה מסלילה ומעודדת חזרה לסטריאוטיפיים מגדריים. כי צריך לקיים שיח עמוק ומתמשך עם הילדים שלנו על ערך השוויון ולגבות את המילים במעשים.  כי ב-2017 כשמערכת החינוך בונה פעילות שמשלבת אפיה וספורט תחרותי, היא צריכה לראות לנגד עיניה קונדיטורים כמו מיקי שמו וארז קומרובסקי ואת המדליסטיות אולימפיות ירדן ג’רבי, מורן סמואל ויעל ארד. אבל זאת התחלה.

 ענבל לטנר היא יזמת טכנולוגית בתחום אפליקציות Web ואי-קומרס וחברה בארגון SUPERSONAS

עורכת: גלית דיאמנט