Israpanit - הבלוג של ליאת לופט-מוריטו

מחפשים את עצמם לדעת

קבלו את היפנים שהולכים עד הסוף עם הפנטזיה שבנו לעצמם: ה- Cosplay, אלה שעבורם פורים מתרחש כל השנה. על התופעה, מקורותיה והמחיר בדרך לתחפושת המושלמת

ליאת לופט-מוריטו

04/10/2013


צעירות מחופשות ב-Harajuku ואני בפעם הראשונה ביפן

בחודשים הראשונים שלי ביפן גרתי באזור הרג’וקו (HARAJUKU), אחד האזורים המוכרים והמתויירים בטוקיו בזכות אופנת הרחוב הייחודית שלו, הקרבה לפארק יויוגי YOYOGI), ומקדש Meiji הממוקם לא רחוק. אזור זה הפך עם השנים במהלך סופי השבוע למקום מפגשם המרכזי של צעירים רבים הפוקדים את ג'ינגו),Jingubashi כשהם מחופשים לשלל דמויות צבעוניות או סתם מפגינים אופנת רחוב אקסטרווגנדית. הצעירים הרבים לבושים בתחפושות ססגוניות, כמו ערפדים, לוליטות גותיות, ועוד דמויות שנראה שיצאו מתוך סדרות אנימציה מוכרות יותר ומוכרות פחות. במשך השנים גיליתי שניתן למצוא את התופעה הזו במקומות נוספים ובהזדמנויות שונות. למדתי שלתופעה זו יש שם ושהיא הולכת צוברת פופולריות רבה ברחבי ביפן ואף מחוצה לה, ואולי תופתעו לשמוע שהיא לא פסחה גם על ישראל הרחוקה. הכירו את תופעת ה"קוספליי".

לוליטות גותיות הן להיט ביפן. המצולמים בתמונה הם גברים (סוג של)

נערה בקוספליי ברחובות אקיהברה. צילום: ליאת לופט-מוריטו

מה זה Cosplay?

מקור השם קוספליי (בדומה לישראפנית) מגיע מהשילוב של שתי המילים Costume ו- Play היוצרות משמעות חדשה.

התופעה החלה לפרוח בשנות ה- 70 ותפסה תאוצה משנות ה-80 ואילך. לקוספליי השפעה רבה על עולם המדיה והיום כמעט בכל קידום ופרסום של מוצרים ושירותים שונים, אפשר למצוא דמות מחופשת. אפילו המשטרה היפנית שיוצאת בימים אלו בקמפיין סתיו חדש לזהירות בדרכים בחרה להשתמש בלהקת הבנות החמודות Momoiro Clover Z בלבוש קוספליי עבור קמפיין זה!

שלט רחוב כחלק מקמפיין של המשטרה

דמות של זית בקמפיין לשמן זית

למתחפשים הללו יש עולם שלם משלהם, יש להם בתי קפה, כמו ה'מייד קפה' עליו כתבתי בפוסט הקודם כשהדמיון עולה על כל מציאות.

וגם מסעדות, מסיבות, פסטיבלים ואירועים שנתיים, חנויות מיוחדות, רשתות חברתיות ופורומים רבים ברשת.

נפגשים בפסטיבלים מיוחדים. צילום: ענת פרנס ©

חנות קוספליי ב-Akihabara, צילום: ליאת לופט-מוריטו ©

צילום: ליאת לופט-מוריטו © Mini Maid

Shinagawa san, חבר של מ', הקים לפני שנים ספורות חברת קוספליי המותאמות ללקוח בהזמנה אישית. הוא הגיע אלינו לביקור לא מזמן והחלטתי לנצל את ההזדמנות ולשאול אותו כל מה שרציתי לדעת על עולם הקוספליי.

ראיון עם Shinagawa Masaomi San

בעלים ומעצב ראשי של חברת תחפושות קוספליי מותאמות בהזמנה אישית

לינק לאתר: Costume Cosplay Japan

ש: איך הגעת לתחום המיוחד והלא שגרתי של קוספליי?

"לפני שש שנים החלטתי עם עוד חבר שאנחנו רוצים לעזוב את חיינו כשכירים ולפתוח עסק משלנו. הגענו לעולם הקוספליי וגילינו שאין חברה שמוכרת תחפושות בהזמנה אישית, וחשבנו שזו הזדמנות.

"בחנויות מוכרים קוספליי במידות מוכנות מראש, אך כמעט ואין חברות כמו שלי המתמחות בהזמנה אישית שעובדת בצמוד עם הלקוח, כי זה לא משתלם בעסקים. מאוד יקר לייצר תחפושת כזו. וגם לא תמיד פשוט להבין מה הלקוח רוצה.

לכן חשבתי שזה יכול להיות עסק טוב כי יש המון לקוחות פוטנציאליים חבויים שנותרים ללא מענה להגשמת הפנטזיה שלהם.

היום לקוחות סמויים כאלה יכולים להגיע אלינו דרך פרסומות שהכנסנו במדיות שונות הקשורות לעולמם ודרך הקלדת מילות מפתח מדויקות במנועי חיפוש".

ש: כמה עולה קוספליי כזה? מהו טווח המחירים?

"מחיר ממוצע של תחפושת הוא 80,000 ין. (מעל 3000 שקלים) והזולה 6,000 ין. (כ-250 שקלים).

זה נשמע יקר אך מתחפושת שמחירה 80,000 ין הרווח שלי מאוד קטן".

ש: איזה מן לקוחות מגיעים אליכם?

"הרבה Otaku, שרבים מהם "עדיין לא יצאו מהארון". זאת אומרת, אנשים נורמטיביים, העובדים בעבודות רגילות בחברות ובמשך היום הם אנשים על פניו רציניים לבושים בחליפות המשרד החד גוניות, מה שנקרא ביפן "סלרי מן" (Salary man ).

לרוב הם בטווח הגילאים 20-35, אבל לא רק. אתמול לדוגמא הגיע למשרד שלנו לקוח בן 50...".

ש: וואוו, באמת? איזה קוספליי הוא הזמין?

"של סמוראי, שהוא אחד מהקוספליי הכי פופולריים. הוא הזמין את התחפושת בשביל הפסטיבל השנתי שלהם".

קוספליי של סמוראי

ש: אילו עוד תחפושות למשל פופולריות?

"של Hatsune Miku. שהיא זמרת וירטואלית. התחפושות הפופולריות הן בעיקר דמויות הלקוחות מתוך עולם האנימה, מנגה, משחקי מחשב. הם לרוב לוקחים את הדמות ונותנים לה טוויסט מקורי משלהם ואז הם מעבירים לי את האימאז' שהם רוצים שאצור להם ממנו את התחפושת".

צילום: ליאת לופט-מוריטו הזמרת הוירטואלית Hatsune Miku

ש: כמה זמן לוקח ליצור תחפושת ובמה זה כרוך?

"זה לוקח לנו בין 50-60 יום. אין לנו מודל מוכן או פורמט עם מידות. כשאנו מכינים תחפושת אנחנו עושים זאת לפי מידותיו האישיות של הלקוח. התחפושת מורכבת מחלקים רבים לאזורים שונים בגוף ולכן אנחנו צריכים לדעת את מידותיו המדויקות של הלקוח, כמו למשל קוטר אצבעותיו, היקף ראשו וכדומה. מלבד מידות חשובים פרטים כמו צבע, חומרים, האם הלקוח מעוניין שניצור עבורו דמות אורגינלית או קיימת. במידה והדמות אורגינלית אנחנו עובדים יחד איתם בקשר אינטנסיבי. אנחנו יוצרים תחפושת מאפס. ולכן לוקח זמן עד שנוצר המודל הבסיסי של הדמות שהם רוצים.

"מאחר ובמקרים רבים השראת הדמות נלקחת מעולם האנימציה והמנגה שבהם כוח המשיכה לא משחק תפקיד יש בה אלמנטים שקשה להפוך אותם למציאותיים, כמו למשל כנפיים בצורה מיוחדת או שרשרת בתעופה, לכן במקרים רבים אנחנו ממש "שוברים את הראש" כיצד להגיע לתוצאה שתראה הכי קרובה לדמות המקורית. לעיתים אנחנו משתמשים בפתרונות כמו בחוטי ברזל או מקטינים קצת את המודל. לכן אין לנו כמעט מתחרים כי הם יודעים כמה מסובך לייצר תחפושת אחת, כמה מאמצים ויצירתיות מצריך העניין. זו הסיבה שהתחפושות שלנו יקרות, כי כל תחפושת היא ייחודית ומקורית ויש רק אחת כזו המותאמת בשלמות למידותיו של הלקוח.

זו עבודה קשה, אבל לשמחתנו כמעט תמיד הלקוחות שלנו מאוד מרוצים וכשהם שולחים לנו מייל תודה וכמה הם שמחים עם התחפושת החדשה שלהם, אז אנחנו מרגישים שיש תמורה לכל המאמץ וההשקעה".

קוספליי של דמות ממשחק מחשב

ש: אתה משתמש בחומרים מיוחדים?

"בעיקר עור סינטטי, זה נראה טוב אך הבעיה היא שהחומר הזה אינו נשמר לאורך שנים, ולכן תחפושת כזו טובה לשנה בלבד. בלתי אפשרי לכבס או לנקותה ולכן חיי התחפושת הם קצרים יחסית".

קוספליי של זמר נערץ. מתוך האתר של שינגווה: http://www.costume-shop.jp/other_pages/e_voice.html

ש: וקהל הלקוחות מתרכז רק ביפן?

"בעיקר, אך לא רק. לאחרונה השקנו אתר באנגלית ואנחנו בודקים את השוק מחוץ ליפן. נשמח להתרחב למרות שכרגע יכולת ההספקה שלנו מוגבלת. אם נראה שיש ביקוש גדול נרחיב את העסק בהתאם, כרגע אנחנו מתרכזים בלקוחות בתוך יפן".

מתוך האתר של שינגווה סן. דמות אנימציה ומנגה ,Di Gi Charat

ש: האם רוב הלקוחות מטוקיו או מאזורים שונים ביפן והיכן הם נפגשים?

"לא רק מטוקיו, אלא מכל יפן.

הם מגיעים לטוקיו כשנערכים פסטיבלים או אירועים גדולים כמו Comiket,  אז יש להם הזדמנות להתחפש, לראות ולהראות ולתקשר עם חברים נוספים מהעולם שלהם.

מארגני הפסטיבל עושים זאת ללא מטרות רווח אלא במטרה להפיץ ולהגדיל את הסאבקלצ'ר ביפן".

ש: מה לגבי תחפושות של נשים?

"הרבה נשים אוהבות דווקא תחפושות של גברים".

נשים בקוספליי של גברים. צילום: ענת פרנס ©

כששאלתי את שינגווה סן מדוע הם מתחפשים הוא ענה בפשטות: 'כי הם אוהבים את זה'. אך תשובה זו לא סיפקה אותי, רציתי להבין יותר לעומק מה הן הסיבות שמביאות אותם ואותן לרצות ולהיכנס לתוך דמות אחרת? האין מדובר בסוג של בריחה אולטימטיבית מעצמך מהמציאות שבה אתה חיי? מצאתי ברשת מה המניעים וכמה סוגי מתחפשים כשברוב המקרים אדם אחד עונה על חלק או על כל הקריטריונים שלהלן:

1. המעריצים- המניע הוא הבעת הערצה לדמות, או הבעת הזדהות עם דמות בתחושה שהאישיות דומה למתחפש, וניסיון להיות הדמות הזו.

סוג זה של קוספליי לרוב עונה על קווי האופי של ה"אוטאקו "עליו כתבתי בפוסט הקודם. במקרים רבים סוג זה של מתחפש מאמץ לעצמו גם התנהגות של הדמות.

2. מחפשי תשומת הלב- על סוג זה נמנים אלה שמעוניינים לעורר תשומת לב הנוצרת מהתחפשות לדמויות מיוחדות. הם נוטים לייחס חשיבות לכל פרט קטן בתחפושת ומשתתפים פעמים רבות בתחרויות קוספליי.

3. היצירתיים- אלה שנהנים מהתהליך של יצירת התחפושת ושואפים לשלמות ודיוק של התחפושת שלהם.

במקומות שונים בעולם ואפילו בארצנו הקטנה יש קהילה של קוספליירים.

ושוב אני חוזרת לשאלה למה: מדוע אדם מסויים עוטה על עצמו תחפושת או מבקש להפוך למישהו או משהו אחר. אותי מעניינת הסיבה הפנימית וגם כאן כמו במקרים רבים אחרים נראה שהסיבה טמונה במבנה החברה היפנית ובאופיה הנוקשה, החברה היפנית לא מעודדת אינדיבידואליזם. יש בה קו מאד מונוטוני ואפרורי. כבר מימי הגן הילדים בתוך שבלונה של תלבושת אחידה. מכתיבים להם לא רק איך להתלבש אלא גם איך להתנהג בחברה. בחיי היום יום של היפני הוא עוטה מסכה של רצינות וחינוך לא להיות שונה ויוצא דופן. ולכן אולי דווקא ההתחפשות היא לא התרחקות מעצמך אלא להיפך, דווקא מראה על התקרבות לדמות שהם באמת משתוקקים להיות. ועם התחפושת שלהם קל להם יותר להעז להראות, להתנהג ופשוט להיות מי שהם.

מה דעתכם?

טיפאנית

המסקנה שלי להיום:

דווקא כשאתה מסתיר את עצמך עם מסכה, אתה יכול להתקרב יותר לעצמך.

כתבה לי קוראת של ישראפנית כתגובה לפוסט הקודם מאוד יפה ואני מצטטת אותה: " הם לפחות הבינו שהכל אשלייה אז לפחות לחוות אותה עד הסוף.."

בפעם הבאה:

פוסט סיכום שיתן הצצה לעולם המנגה המרתק ויבהיר מדוע היפנים מעדיפים דמויות מצוירות. על המנגה שהדהימה והפתיעה אותי של אמן המנגה הגאון

Osamu Tezuka.

שבת שלום

ישראפנית

הצטרפו לדף הפייסבוק של ישראפנית לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים ועוד. לחצו כאן.