ילדים מתמודדים עם משבר הקורונה

משבר הקורונה הביא לחיינו שינויים ואתגרים רבים שדורשים הסתגלות והתגמשות. גם בקרב ילדים, השינויים פוגשים את כל אחד אחרת וכל ילד מתמודד עם המצב בדרך שונה

תקופת הקורונה חשפה את כולנו, ללא הכנה מוקדמת, לשינויים רבים שדורשים התגמשות והסתגלות. עבור חלק מהאנשים קל יותר לזרום לתוך המציאות החדשה, ועבור אחרים זה יותר מורכב ומעורר לחץ וחרדה.

כך גם בקרב הילדים שלנו. כל אחד מהם פוגש באופן שונה וייחודי את המציאות שהשתנתה, ומתמודד עם המצב באופן אחר.

בעת שמתמודדים עם גורמי לחץ נוכל לראות אצל ילדינו תגובות פיזיולוגיות כמו קשיי שינה, חלומות רעים, תיאבון מופחת או מוגבר, כאבי בטן או ראש, ועוד. נוכל גם לראות תגובות רגשיות כמו עצבנות, אי שקט, היפראקטיביות, חוסר ריכוז או נטייה להסתגר.

מבחינה רגשית, נוכל לראות אצל הילדים שימוש במנגנוני הגנה שונים כדי להתמודד עם הלחץ. מנגנוני הגנה הם הדרך של הנפש להתמודד עם תחושות של לחץ או חרדה. בעזרתם ניתן להרחיק את תחושת החרדה, ולו לזמן מה, כדי לא לחוש אותה במלוא עוצמתה. כך למשל, יש ילדים המכחישים את הקושי, יש כאלה שמתנהגים בדיוק ההפך מאיך שהם מרגישים, ויש שמשליכים את הלחצים והכעס על גורם אחר מהטריגר האמיתי למצב (למשל- משליכים את הכעס על האחים שלהם, בזמן שהטריגר לכעס הוא ההסתגרות הממושכת בבית).

ההסתגרות משפיעה על כולנו (שאטרסטוק: Daria Nipot)

בהקשר זה, כשליל הסדר בפתח- אפשר לראות את ארבעת הבנים מההגדה כמייצגים ארבעה סגנונות התמודדות של ילדים עם שינויים.

בטור הזה אסקור כל אחד מהאחים בהגדה וסגנון ההתמודדות שהוא מייצג- מבחינת מנגנוני הגנה.

חכם– הוא הילד האינטליגנטי והלוגי שאוסף בעקביות מידע על המצב וכך מתמודד. הוא זה שדורש לצפות בחדשות, יודע את כל הנתונים הסטטיסטיים על הקורונה, מדקלם תיאוריות על החיסון שמפתחים לנגיף, ולא מפסיק לקרוא באינטרנט. המידע שהוא אוסף עוזר לו להתמודד עם הלחצים, כיוון שהוא עסוק במחשבות וטיעונים לוגיים וזה דוחק הצידה את הרגשות הסוערים. בעולם הפסיכולוגיה מנגנון ההגנה הזה נקרא אינטלקטואליזציה- שפירושו שימוש באינטלקט כדי להימנע מלהרגיש רגשות עוצמתיים. עם ילד כזה, ההורים צריכים להבין שליקוט המידע וההעמקה עוזרים לילד להתמודד, ולכן לאפשר לו את זה, אך גם "להוציא" את הילד מהאינטלקט לפעילויות של הגוף ושל הרגש ולפתח אצלו במקביל עוד אופנויות תגובה וצדדים שחשוב שיפתח.

הרשע, אינו באמת רשע, אבל הוא "טראבל מייקר". זהו אותו הילד שכשהוא נמצא בלחץ או מצוקה הוא יגרום לסביבה שלו להרגיש זאת היטב על ידי כך שיכעיס את כולם, יעשה דווקא, וימשוך תשומת לב שלילית. דרך ההתמודדות הזאת עוזרת לילד להסיח את הדעת ממחשבות לא טובות ומהתחושה שהוא חלש וחסר שליטה במצב, ומאפשרת לילד לחוש שליטה טובה יותר במתרחש וכוח. אך הכוח שהוא חש אינו אמיתי כי הוא מוביל לאינטראקציה שלילית עם הסביבה ומותיר אותו חשוף לפידבק שלילי שמוריד לו את הביטחון העצמי. עם ילד כזה חשוב להבין שהוא פועל מתוך צורך בניראות ומתוך לחצים שהצטברו ודורשים פורקן. חשוב לתת לו תשומת לב על דברים חיוביים שהוא עושה, ליצור עימו רגעים של קשר נעים וחיובי, ולתת לו תשומת לב לפני שהוא מתחיל להשתולל כדי למנוע את ההתנהגות השלילית. עם ילד כזה מומלץ לא להגיב בענישה או כוחניות, כי אלה רק יקצינו את תגובותיו, אלא להציב לו גבולות באופן ברור וענייני.

ארבעה בנים (שאטרסטוק / Dafna A.meron)

התם הוא הילד שמכחיש את הקשיים, ומתנהג כאילו הכל כרגיל, וכאילו אין לו מושג מה קורה בעולם. זהו הילד שמצליח לא לראות ולא לשמוע את מה שהוא לא רוצה לראות ולשמוע. מנגנון ההגנה שהוא משתמש בו הוא הכחשה. הוא מכחיש את הרגשות השליליים כדי שלא יצטרך להתמודד עימם. ההורים צריכים להבין שאם הילד נוהג כך, זה סימן שאינו יכול להתמודד באופן מלא עם המציאות, ולאפשר לו לעבד ולהבין את הדברים בקצב שלו כי כך הוא שומר על עצמו מפני הצפה רגשית.

הילד שאינו יודע לשאול הוא אותו הילד שקולט ומעבד היטב את המידע, חש רגשות סוערים בתוכו, אך לא יודע לבטא את הרגשות שלו ולתקשר אותם עם האחר. זהו ילד סגור שאם היה משתף את האנשים הקרובים לו יכל לפרוק את רגשותיו, לשאול שאלות ולדבר על מה שמטריד אותו. אך ילד זה אינו מצליח לבטא את הרגשות הקשים ושומר הכל בבטן. עם ילד כזה צריכים ההורים לנסות ליצור שיח (לאו דווקא במילים אפשר גם דרך אומנות או מגע או תנועה), שמטרתו לשתף את האחרים ברגשותיו, וללמוד מניסיונו שזה בעצם מקל עליו ועוזר לו.

ככלל, אין התמודדות  טובה או רעה עם שינויים או עם לחצים. כל התמודדות לגיטימית, וכל אחד מילדינו שונה באופן ההתמודדות שלו עם הדברים. לכל אופן התמודדות ישנם יתרונות ואף מחירים וחשוב שההורים יכירו את דרכי ההתמודדות של ילדיהם כדי לעזור להם לא "להיתקע" בדרך התמודדות אחת, ולשכלל את אופנויות התגובה שלהם. היכולת לנוע בין דרכי התמודדות שונות בהתאם למצב הרגשי ולנסיבות החיצוניות מראה על בריאות נפשית.

אסנת חדייר גרתי‎ (אלבום פרטי)

** אסנת גרתי פסיכולוגית קלינית, טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער והדרכות הורים (גם אונליין) 

אסנת גרתי
פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער, ומנהלת מרכז גרתי ברעננה לטיפול רגשי בילדים ונוער