תוך כדי תנועה - הבלוג של מירב רהט

לגור עם ובתוך יצירות אמנות

עיצוב (תחת ההגדרה 'עיצוב') הוא שדה חדש יחסית, ואספנות של עיצוב היא קטגוריה חדשה עוד יותר. איזה אובייקטים הופכים מעניינים בשדה זה ולמה? מיהם המעצבים המובילים? איזה גלריות פועלות בשדה זה? איך נראים בתיהם של אספנים ושוחרי אמנות ועיצוב שהפכו את החיים עם אובייקטים יחודיים חלק מתפיסת עולם?

מירב רהט

01/12/2017


.

אוקטובר 1917. הולנד. בליידן מתקבצת קבוצת יוצרים - אדריכלים, מעצבים ואמנים – ומיסדת את "דה סטֶייל" (De Stijl) -"הסיגנון"- תנועה ששמה לעצמה כמטרה לפתח אסתטיקה של סביבה חזותית שתהווה מענה לעולם החדש (המודרני) ותמזג בין אמנות לחיים. מאה שנים ושתיים-שלוש תפיסות תרבותיות/חברתיות מאוחר יותר מה שהחל כחיפוש דרך של חברי תנועה מודרניסטית זו התפתח בכיוונים שונים, אך הרעיון הבסיסי שעלה בחזונם הפך נוכח (בעיקר בתרבות המערב) כתפיסת חיים המגובה בתרבות צריכה.

אוקטובר 2017. ניו יורק. בפארק אבניו ארמורי מתכנסות עשרות גלריות, מעצבים ומובילי טעם, ביריד בינלאומי - "The Salon Art + Design"  - המשלב וממזג עיצוב ואמנות. בביתנים השונים מוצגים פרטי ריהוט וחפצי עיצוב ואמנות ייחודיים מתקופות זמן שונות - מריהוט היסטורי, דרך אובייקטים מודרניסטיים ועד ריהוט עכשווי ובועט של מעצבים צעירים - במרחבים המדמים סביבות מחייה. יריד זה, כמו גם יריד דיזיין מיאמי שיפתח בסוף השבוע, מבוסס על הצורך של אנשים, בתרבות של שפע, לחיות בסביבות מעוצבות שהופכות אמירה של טעם אישי ושל תפיסת חיים המערבת עיצוב ואמנות כחלק מהיום יום. הגלריות המציגות ביריד מסוג זה והמעצבים והאובייקטים המוצגים במסגרתו, הופכים סמני דרך של עיצוב כאשר מצד אחד הם משקפים בחירות של שחקנים מובילים מתוך השדה אך בו זמנית הם הופכים סוג של תכתובת טעם לקהל רחב.

picture11_16_orig

(Cabinet by Vincent Dubourg at Carpenters Workshop Gallery (courtesy of Carpenters Workshop Gallery 

.

למול המגוון הרב ומנעד האפשרויות המוצג ביריד זה, כמו גם בירידים מקבילים, עולות שאלות דוגמת למה דווקא האובייקטים הללו? איך בוחרים? איך מפתחים טעם אישי?  איך מזינים ומטפחים אותו? שאלות אלה מעסיקות את דר' דניאלה אוהד – היסטוריונית של עיצוב שמלווה אספנים ויושבת בוועדות מוזיאליות בניו יורק – שניצלה את הבמה של היריד על מנת לבחון חלק מהמוצגים, לדבר עליהם, ולקיים למולם סדרת ראיונות קצרים עם מובילי טעם ודמויות בולטות בשדה הבינלאומי סביב השאלה: "?How do you Feed your Taste"

Najla El Zein, Friedman Benda

 (Najla El Zein, "Distortion  06,"  at Friedman Benda (courtesy of Friedman Benda

.

למול ספסל של נאילה אל זאין (Najla El Zein) אוהד מדברת על כך שעיצוב עכשווי אינו מתמקד בשימוש ויעילות אלא במסר פואטי, בלספר סיפור ובלמתוח גבולות של חומר וצורה. למול שולחן של סטודיו גלית'רו (Glithero) היא מדגישה את המפגש בין חומרים ותהליכי עבודה באובייקט שמונע מערך אסתטי. שולחן של המעצב מאורו רג'יאני (Mauro Reggiani) הופך עבורה הזדמנות להדגים כיצד מי שהיה צייר ומעצב טקסטיל נתן ביטוי לכישוריו גם באובייקט בשדה הריהוט. מול שולחן של ג'ורג' נקשימה (George Nakashima) היא מדברת על הנשמה של החומר (עץ), היחסים עם הטבע ותשומת הלב לחומר ולמחברים במלאכת האומנות. למול כסא של ג'וזף וולש (Joseph Walsh) היא בוחנת את היחסים בין מלאכה מסורתית לטכנולוגיה דיגיטאלית. סרטונים אלה, המהווים הצצה אל עולמות התוכן המעסיקים את אוהד, יכולים להוות סוג של טיזר לסדרת מפגשים אודות עיצוב ואספנות של עיצוב שהיא תקיים במהלך החודשים ינואר פברואר בתל אביב.

Desk by Glithero at Gallery Fumi

(Desk by Glithero at Gallery Fumi (courtesy of Gallery Fumi

.

עיצוב (תחת ההגדרה "עיצוב") הוא שדה חדש יחסית, ואספנות של עיצוב היא קטגוריה חדשה עוד יותר. איזה אובייקטים הופכים מעניינים בשדה זה ולמה? מיהם המעצבים המובילים? איזה גלריות פועלות בשדה זה? איך נראים בתיהם של אספנים ושוחרי אמנות ועיצוב שהפכו את החיים עם אובייקטים יחודיים חלק מתפיסת עולם?

דירתה של אוהד, הצופה מלמעלה על מתחם הבימה, היא  המחשה מצויינת לאיך נראית סביבת חיים עתירת פרטי עיצוב שנבחרו בקפידה ומתוך הבנה. עבור אוהד, הפועלת בשדה אספנות העיצוב, זוהי דרך חיים והאהבה לחפצים יפים ולסביבה מעוצבת כהצהרה על טעם אישי משתלבת עם ידע והכרות עם ההיסטריה של השדה, עם המעצבים הבולטים ועם ערכם התרבותי והכלכלי של חפצים.  את הידע שהיא אספה לאורך השנים היא מעבירה בקורסים אותם היא מלמדת בניו יורק ובישראל. השנה, במהלך ייחודי וכחלק מרצון לאפשר חוויה כוללת, היא בוחרת לפתוח את ביתה בתל אביב ולקיים את המפגשים כקבוצות דיון קטנות שיתכנסו סביב שולחן ארוך - בעיצובו של המעצב האיטלקי אוסוואלדו בורסאני (Osvaldo Borsani) - הניצב במרחב המגורים בדירתה. בין הקורסים שהיא תלמד ניתן למצוא קורס אודות עיצוב בשנות החמישים – נקודת המוצא לעיצוב יחידני יחודי ; קורס שמתמקד בעיצוב עכשווי - מפוסט מודרניזם אל המאה העשרים ואחת – המציג את השינויים הדרמטיים שהתרחשו ומתרחשים בשדה; קורס מונוגרפיות  - שיעסוק בהכרות מעמיקה עם חייהם ועשייתם של מעצבים בולטים (ביניהם פרנק לויד רייט, שרלוט פריאנד ופול אוונס); סמינריון מובילי טעם בו היא בוחנת מה זה "מוביל טעם" מי היו מובילים חשובים ואיך הם הפיצו את הטעם שלהם; וסמינר נוסע בו היא משלבת סדרת מפגשים בארץ עם סיור סטודיאות ואוספים שיתקיים ביוני באירלנד ולונדון.

coffee table by George Nakashima, courtesy Moderne Gallery

(coffee table by George Nakashima at Moderne Gallery (courtesy of Moderne Gallery

.

בדיון אודות טעם, גם כאשר זהו "טעם אישי", הוא תמיד נקבע בתוך הקשר, ובחירות בשדה העיצוב הן לאו דווקא תגובה לטרנד אלא כלי ביטוי להבנה של שפה ושל תרבותככל שנעמיק ללמוד ולהחשף לדברים חדשים נטפח  ונפתח טעם יותר ויותר מובחן - טעם שמבוסס לא רק על פן אסתטי אלא על הבנת הפן הרעיוני, ההקשר בין המופע החזותי של אובייקט - צורה, חומר וטכנולוגיה - לתפיסת העולם של היוצר, למקום ולתקופה בו הוא יוצר - הבנה כוללת שהופכת פריט מחפץ שימושי לאובייקט בעל משמעות.

Dining Suite by Joseph Walsh, courtesy Sarah Mmyerscough Gallery

(Dining Suite by Joseph Walsh at Sarah Mmyerscough Gallery (courtesy of Sarah Mmyerscough Gallery

.

לדבריה של אוהד בתקופה בה עיצוב פנים ועיצוב סביבות מסחריות ופרטיות הופכים אמצעי לחותם אישי, פיתוח וטיפוח טעם מובחן והבנה של תרבות רלוונטי לקהל שוחרי העיצוב והאמנות, אך בו זמנית גם ליוצרים ולמעצבים אותם היא מזמינה להעמיק את הכרותם ולהיחשף לנקודות מבט שונות סביב השדה בו הם פועלים.

בקורסים של אוהד, שפועלת בעיקר בשדה הבינלאומי ומכירה את מיטב המעצבים והגלריות הפעילות כיום, היא מתמקדת בעיקר בשדה זה וכמעט ולא מתייחסת לשדה המקומי. ואכן, שוחרי עיצוב-אמנות ואספנים פוטנציאליים מרבים לסע לחו"ל שם הם נחשפים לסצינה הבינלאומית, מעשירים את טעמם ורוכשים אובייקטים. עם זאת, הכלים שהיא נותנת כרקע להבנת שדה העיצוב הבינלאומי ולפיתוח של טעם מובחן יכולים לשמש את המשתתפים ככלי יסוד על מנת להתבונן גם על שדה העיצוב המקומי ולהשתמש בהם כנקודת מוצא לדרך בה ניתן להכיר ולהתחיל לאסוף ולרהט את סביבות המחיה והעבודה עם פריטים של מעצבים מקומיים – מוכשרים ומרתקים – שפועלים ויוצרים אובייקטים נפלאים ובעלי ערך גם בישראל.

.

.

Untitled-3

לצפיה בסדרת הסירטונים של אוהד כאן

לפרטים אודות הקורסים של אוהד בתל אביב ניתן לפנות אל דניאלה במייל : [email protected]

.

.

ולמעוניינות/נים בקריאה אודות הקטגוריה הממזגת עיצוב ואמנות: עיצוב? אמנות? עיצוב-אמנות

.