סקס, שקרים וריחות בין הסדינים

יחסי מין בזוגיות בדרך כלל מהנה עד מאד אבל ויש אבל, לפעמים אנחנו פוגשים קשיים ולא יודעים איך להתגבר עליהם. אז קודם כל בואו נדבר על זה. מה הקשר למין וויסות חושי?

חוץ מהנאה, בסקס גם יש סיכונים וכדאי שנהיה מוכנות (צילום: שאטרסטוק)

מאת: פניה זהר

סקס, שקרים AND ווי…סות חושי.

קצת רקע קצר – חוש הריח אולי לא כולנו מודעים לכך, אבל… הוא מספק לנו מידע רב לגבי העולם סביבנו. הוא משמש כמנגנון הגנה מפני סכנות (מזון מקולקל, שריפה), אך גם משפיע רבות על התנהגותנו בתחום הרגשי, החברתי, בזוגיות ובכלל.

יחסי מין בזוגיות בדרך כלל מהנה עד מאד אבל ויש אבל, לפעמים אנחנו פוגשים קשיים ולא יודעים איך להתגבר עליהם. אז קודם כל בואו נדבר על זה . מה הקשר למין וויסות חושי? בתוך יחסי מין אנו מפעילים הרבה חושים, אולי המקום הגדול ביותר אשר אנו מפעילים את החושים ואת התחושות.

כאשר אנחנו מדברים על מגע למשל, אנחנו מדברים על מגע נעים ולא נעים- כאשר הבן זוג או בת זוג נוגע/עת בנו אנחנו מרגישים כל אחד אחרת – נעים ולו זה לא או ההפך. אנחנו זקוקים לזמן בכדי להכיר אחד את השני ולהבין מה נעים לכל אחד. אז למה לא לדבר על זה מהתחלה? הטבו הרבה פעמים לא מאפשר לנו, אבל ההימנעות עושה יותר גרוע.

פנינה זהר צילום אלבום פרטי

בואו נתייחס רגע לריח- מההתחלה הריח תופס מקום מרכזי בחיים שלנו: ריח של האם לתינוק למשל הוא הדבר הבסיסי ביותר וחשוב להתפתחות המינית והרגשית שלו בהמשך.. תינוק מזהה את אמו לפי ריח הגוף שלה ולומד להבחין בין קרבה לאדם מוכר, אהוב. תינוק כבר בימים הראשונים של חייו עושה "ריקוד" של תשוקה בשד של האימא ונהנה מהריח. לעומת זאת, כאשר האימא מניקה את התינוק עם בושם חזק במיוחד, יכול ליצור התנגדות ולעיטים דחייה.

ועכשיו מה קורה ביחסי מין – בזמן היחסים מופרש הרבה ריחות אשר אנחנו לא תמיד נהנים מהם ובכל זאת אנחנו מתגברים כדי לעשות טוב לשני או שאנחנו נמנעים ומעדיפים יחסים של ,אבא ואימא"( If you know what I mean)… הריחות הללו ממלאים את החדר בארומה אין סופית שאת חלק מהאנשים זה מגרה, מביא חשק ואת חלק זה מרחיק ואפילו מגעיל. ריח רע למשל נתפס בעינינו, בדרך כלל, כמצביע על חוסר הגיינה  ונקיון… הניחוח הנפלט על ידי שותפים מעורר את מרכזי המוח האחראים לליבידו, ומגביר את התשוקה המינית. כמו בעלי החיים שמפותחים מאד בחוש הריח ויכולים לזהות נקבה דורשת ממרחקים. יש לנו כ"בעלי חיים" את אותם תכונות אבל יותר מווסתות.

הריח המופרש ביחסי מין יכול להיות מגרה יותר מאשר הבשמים הטובים ביותר. הסיבה לכך היא שאדם, כמו חיות רבות, משדר חומר טבעי הנקרא פרומון, המסוגל לפעול במערכת הלימבית (מבנה המוח האחראי על עיבוד הרגשות) ומביא לתשוקה מינית לגבהים או שלא. ריחות מלאכותיים (כגון בשמים, קרמים ושמפו) מצביעים על היגיינה לאומת הריח הטבעי הוא שהוא ממלא תפקיד מכריע במין.

מיתוסים ושקרים על סקס בגיל המעבר (צילום: שאטרסטוק  Olena Yakobchuk)
מיתוסים ושקרים על סקס בגיל המעבר (צילום: שאטרסטוק Olena Yakobchuk)

הריח הטבעי של העור מעורר את התשוקה וגורם למשיכה טבעית. הריח מתרגם את מהות האדם ואפילו קצת מההיסטוריה או מהזהות. כאשר אדם מריח, הזיכרון הרגשי שלו מוצא התאמה לזיכרונות לטווח ארוך לחוויות שהוא חווה היום.  נשים למשל יותר רגישות לזהות את אותן ריחות. הריח מושך או דוחה בשל הזיכרונות והתחושות המתעוררים (ונשים לרוב מתמודדות עם זיכרונות הקשורות למין) וזה תלוי אך ורק בהיסטוריה של החיים של כל אחד מהן, לא רק באינסטינקטים. מה אני מנסה לומר זה: שמין הוא תורה חושית נעימה ומורכבת.

עם הגיל הרגישות אצל נשים בוגרות יותר( 50 +) (יותר רגישות באזור הנרתיק)  ולעיטים גם צעירות יותר, לא מעוניינות במין אוראלי מצד בן זוגה מתוך חשש שהוא יכול להרגיש ריח לא נעים " מלוכלך".

שמנים שיכולים לטשטש ריחות שלא נעימים לנו כמו: שמן של יסמין, קינמון ציפורן. הם עוזרים ליצור את 'מצב הרוח והריח', אבל הם לא מסוגלים להביא רגישות מינית ישירה כפי שציינתי לפני כן. בשביל זה חשוב קודם כל : אהבה, תשוקה, כבוד, סבלנות, סובלנות, שותפות ודיאלוג.

** הכותבת, פניה זהר מדריכת הורים, יועצת משפחתית ומומחית לוויסות חושי