הוא כבר ילד אמיתי!

השלבים המשמעותיים בשנים הראשונות של התינוק שמסמנים את תחילת העצמאות הילדותית והבעת הרצונות האישיים שלו

מאת: רונית דוייב, מנהלת מדעית בחברת אבוט, יצרנית סימילאק
השנה הראשונה בחייו של התינוק היא שנה מרתקת, עמוסה בלמידה ובהתחלות חדשות והמעצבת ביותר בחייו וגם בחיי ההורים. במהלך השנה, התינוק מתמלא בחוויות ומגיב בפעם הראשונה לתחושות ורגשות כאשר המשפחה צופה מהצד ומתרגשת מכל תנועה של התינוק, מכל שן שבוקעת, מילה חדשה שנאמרת וכל שלב התפתחותי חדש שהתינוק מציג. כך לאט לאט אנחנו רואים איך תינוק קטן שהגיע רק אתמול מבית החולים, שהיה רוב על הזמן על הידיים, רק אכל וישן, מתפתח לו לאיש קטן שעושה כל יום עוד צעד לעבר התפתחותו ומעברו לשלב הילדות.

אמא אבא ותינוק shutterstock By Tania Kolinko

השלבים המשמעותיים בשנים הראשונות של התינוק שמסמנים את תחילת העצמאות הילדותית והבעת הרצונות האישיים שלו:
מבכי לפרצופים וקולות – הבכי הוא אמצעי דרכו התינוק מביע את תחושותיו ורגשותיו ולמעשה מסמן להורים על בעיה, קושי או רצון. הורים צריכים להגיב לבכי התינוק. לדוגמה: יכול להיות שהתינוק מסמן לנו שהוא רעב, שהוא מרגיש חוסר שביעות רצון, יכול להיות מכאב, מעייפות, או חוסר נוחות של לבוש או רעש סביבו. כך או כך, הבכי הוא ניסיון של התינוק להביע את רצונותיו, תחושותיו והעדפותיו האישיות. תינוק שהורה מגיב לבכיו וצרכיו מפתח יותר ביטחון ועצמאות. ככל שהתינוק יגדל ויתפתח הוא ישתמש פחות בבכי ככלי תקשורת עם סביבתו ויעבור לפרצופים, מבטים וקולות – התינוק לומד לתקשר איתנו בעזרת פרצופים ומבטים ובהמשך יצטרפו אליהם גם קולות למיניהם. זהו שלב משמעותי בהתפתחות העצמאות של התינוק משום שמעכשיו הוא יכול להעביר מסרים בצורה יותר ברורה ולהרחיב את יכולות התקשורת שלו, שהיו מבוססות עד כה רק על בכי. התינוק מתחיל להבין את המשמעות של להניד את ראשו לשלילה כאשר אינו מעוניין במשהו, או לסמן לנו על ידי חיוך ומבטי שמחה והתלהבות שהוא מרוצה וכך אנו למדים מהם רצונותיו, האם יש לו הרגלים קבועים, ממה הוא נהנה, מה מעציב אותו ומה משמח אותו.
מפרצופים וקולות לדיבור – אחד הדברים המרגשים ביותר עבור הורים הוא כשתינוקם מתחיל לדבר. לפתע התקשורת עימו משתנה ועולם של שיח חדש וישיר נפתח בין ההורים לתינוקם. כמו כן, כשהתינוק מתחיל לדבר, מדובר באחד הסימנים המשמעותיים ביותר המעידים על כניסתו לשלב הילדות. בעזרת הדיבור הוא יכול להביע את מחשבותיו ורצונותיו ולנהל סוג של שיח. התינוק יכול להגיד לנו במה הוא מעוניין, מה לא לשביעות רצונו, להגיד לנו "כן" או "לא", לקרוא לאחד ההורים ולהגיב לגירויים. מגיל שנה וחצי התינוק יכול להתחיל להגיד מילים בודדות, מגיל שנתיים בדרך כלל הוא יתחיל להרכיב משפטים משתי מילים ובגיל שלוש אמירת משפטים בודדים מחוברים.

תינוקות מצביעה shutterstock By Gabriela Insuratelu

מזחילה, דרך ישיבה ועד הליכה – שלב הזחילה והישיבה מתחיל אצל תינוק בסביבות גיל 6-9 חודשים. תהליך זה מתגלה לתינוק עולם חדש שלא הכיר. אם עד עכשיו היה התינוק רק על הידיים ותלוי בהוריו כדי להגיע מנקודה אחת לשנייה, עכשיו הוא מתחיל לפתח את היכולות שלו להגיע בצורה עצמאית למקומות בבית. כמו כן, פעילות הזחילה תורמת ומפתחת את חיזוק השרירים. השכיבה על הבטן, מחזקת את חגורת הכתפיים ותומכת בפעולות של מוטוריקה עדינה. כדי לעודד את התינוק להתקדם בזחילה, הסבו את תשומת לבו של התינוק לחפץ מעניין בקרבתו ונסו לגרום לו להגיע אליו, או עודדו אותו לזחול אחר צעצוע מתרחק. מיומנות זו משפרת את תהליך ולמידת הזחילה ומביאה אותו צעד נוסף לעצמאות. התינוק מתחיל לאט לאט להיעמד תוך שהוא נאחז בפריטים המסייעים לו לכך. לאחר כמה שבועות שהעמידה מתבססת הוא ילמד ללכת תוך אחיזה ברהיטים שבסביבתו או נתמך בידיהם של הסובבים אותו. בהמשך, כשיפתח תחושת ביטחון , ינסה לצעוד צעדים בודדים ללא תמיכה.
ממזון נוזלי למזון מוצק – המעבר למזון מוצק מסמל צעד חשוב בעצמאותו של התינוק, מתלות רק במזון מסוג אחד, נחשף התינוק לעולם ומלואו ומוצע לו כעת מגוון רחב של אופציות חדשות וטעימות. בגיל ארבעה חודשים, אפשר להתחיל ולהציע לתינוק טעימות קטנות של אוכל מותאם לתינוקות ולסלול את הדרך למעבר מלא של אכילת מזון מוצק, הנחוץ למטרות תזונתיות והתפתחותיות של התינוק. בגיל 6 חודשים, התינוק יפתח בהדרגה את יכולת הלעיסה שלו ויתחיל להראות התעניינות במזונות שונים. חשוב כבר מגילאים אלו, להרגיל את התינוק לאכילת מזונות עשירים בברזל, כמו בשר ועוף ובוויטמין C שנמצא בפירות וירקות. תזונה בריאה משפיעה על מערכת החיסון של התינוק ועל יכולת מימוש הפוטנציאל המלא שלו להתפתחות המוטורית. מומלץ להתחיל במזונות עשירים בברזל ויש להקפיד שהטעימות יהיו במרקם רך: בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דגנים, ירקות ופירות. היזהרו מאד מכל מאכל שעלול לגרום חלילה לחנק: פירות וירקות קשים, ענבים, נקניקיות, סוכריות, פיצוחים ודגים עם עצמות. בנוסף, הציעו סוג אחד של מזון בכל פעם. בפעמים הראשונות של הטעימות הציעו מזונות רכים, כגון: בננה, בטטה, דלעת, אבוקדו, קישוא, אגס ותפוח (שניהם ללא הקליפה) המתינו כארבעה ימים בין מאכל חדש אחד לשני כדי לוודא שאין כל תגובה אלרגית. אל תתייאשו גם אם התגובות אינן נלהבות, והציעו כל סוג מזון מספר פעמים לאורך השבוע- לעתים יתכן שיידרשו לכם עד 12 ניסיונות כדי שיסכים לטעום.

תינוק מחייך shutterstock By Mila Dubas

אחת המטרות החשובות ביותר שלנו כהורים היא לגדל את ילדינו באופן שיתפתחו להיות ילדים בוגרים ועצמאיים. ולמרות זאת, אל לנו להתלהב מידי במעבר של התינוקות שלנו לשלב הילדות. גם כילדים הם סומכים עלינו ונעזרים בנו כמקור לתזונה, להגיינה ולניידות. וככל שהם גדלים, כך הם נעשים עצמאיים יותר בפעליויות היומיום הבסיסיות, אך עדיין נשארים תלויים בנו לאהבה, הגנה, הדרכה ותמיכה.

***