בוער לנו מבפנים – המדריך המלא לצרבת

אם במקום ליהנות מהאוכל אתם חשים צריבה בגרון, תחושה לא נוחה בקיבה וחמיצות בפה, כנראה שאתם סובלים מצרבת. הכנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם לטפל בתופעה הלא נעימה

מה עושים עם הצרבת (צילום: By Thomas Foldes שאטרסטוק )

אין צורך להציג את הצרבת,  זוהי תופעה שכיחה בקרב כלל האוכלוסייה. כל אחד שחווה יודע לתאר את תחושת חוסר הנעימות, מעין בעירה פנימית. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם, ואסנת בוברוב, דיאטנית לייף סופר-פארם עזרו לנו להבין מה היא צרבת, ונתנה לנו טיפים מצויינים לטיפול ולמניעה

איך לטפל בצרבת (צילום: שאטרסטוק  Emily Frost’s)

מה קורה בגוף בזמן הצרבת

צרבת גורמת לתחושה של שריפה בחלל בית החזה, לעיתים באזור הכתפיים, חלל הבטן ובמקרים שונים תחושת הצריבה תופיע בצוואר ובגרון. בזמן האוכל, או בערבים, התסמינים עלולים להחריף. החרפה נוספת עלולה להגרם בשל פעולות שגרתיות שמעצימות את תחושת הצרבת כמו שכיבה או השענות קדימה.

מדוע זה קורה?

מיטל אלנקווה, רוקחת אחראית סופר-פארם רמת אישי מסבירה כי התופעה נוצרת בשל  תנועה הפוכה של צינור הוושט. כלומר, במקום שהמזון שאנו אוכלים ירד אל הקיבה דרך צינור הוושט, תנועת האוכל עולה מעלה לכיוון הגרון. מיצי הקיבה הם אלו שיוצרים את הגירוי המוכר והלא נעים. הצרבת עלול לגרום להתכווצות דרכי הנשימה, צרידות, במקרים קיצונים של החרפה אף לקושי בנשימה. לעיתים, צרבת יכולה להעיד על המצאות חיידק שעלול לגרום לנזקים ולכיב קיבה לעיתים אף להוות סימן לבעיות לבביות.

הצרבת היא אמנם תופעה שאפשר להתמודד איתה בשגרה היום יומית, ולעיתים תעבור לבד, אבל אם מדובר בתדירות גבוהה, אם אתם חשים בתופעות לוואי נוספות כגון: קושי בבליעה, כאבים, כאשר חשים שהשגרה מופרת והצרבת חריפה, מומלץ לפנות לרופא/ת משפחה או גסטרואנטרולוג כדי לעבור בדיקה מקיפה שתמצא את הסיבה לתופעה.

האם אתם נמצאים בקבוצת הסיכון?

צרבת שכיחה בקרב כלל האוכלוסייה, אך נשים בהיריון עלולות לסבול בתדירות גבוהה יותר וזאת בשל הלחץ שהרחם מפעיל על הקיבה. ניתן לזהות צרבת גם בקרב אנשים כבדי משקל.

איך להתמודד עם צרבת ואיך לטפל בה

1. תכשירים לסתירת חומציות

קיימים תכשירים שמטרתם לסתור את החומציות בקיבה. מיטל מציינת שהם עשויים לתרום ולהקלה על תחושת הצרבת.
ניתן להשתמש ב טבליות כמו X טאמס, N צרבת של לייף, רני, וצרבתX  טבליות ללעיסה בטעמים. או בתרחיפים כמו: גביסקון, מאלוקס ומאלוקס פלוס לבליעה. בתכשירים אלו ניתן להשתמש בהתאם לצורך מספר פעמים ביום אף על פי שאלו תכשירים שאינם מצריכים מרשם, חשוב לפני השימוש להתייעץ עם הרופא או הרוקח ולדווח על שימוש בתרופות, על מחלות רקע או על היריון.

צרבת X של כצט, טאמס, ומאלוקס (צילום: יח"צ) 2.  תכשירים מעכבי חומצה

תכשירים בעלי השפעה ממושכת, אשר מטרתם לעכב את הפרשת החומצה. כגון: אומפרזול 20 מ"ג שניתן לרכוש גם ללא מרשם רופא בשמות גנריים אומפרדקס או לוסק, או רני.  למי שסובל באופן קבוע מצרבות ממליצה מיטל על כדור בבוקר על קיבה ריקה על מנת שתהיה השפעה מיטיבה במשך כל היום.

אומפרדקס Z של לייף ורני להקלה על צרבת (צילום: יח"צ)

גם לפני השימוש בתכשירים מעכבי הפרשת חומצה יש להתייעץ עם רופא משפחה או רוקח ולדווח לו על שימוש בתרופות נוספות, על מחלות ועל היריון.

חשוב לציין לשימוש ממושך בתרופות מקבוצה זו עלולות להיות תופעות לוואי וכמו כן הן עלולות לפגוע בספיגת ויטמין B12.

במקרים שהצרבת מופיעה בתדירות גבוהה יחסית מומלץ לחזור לרופא להמשך בירור והתייעצות שכן כדאי לבדוק לעומק מה מקור הצרבת ולטפל בהתאם.

3.  השתדלו להימנע מאכילת מאכלים חריפים פירות הדר

וגם  מנטה , אוכל שומני (לצערנו, גם שוקולד) או מטוגן. אסנת בובורוב מציינת שהימנעות ממאכלים אלו יכולה להקל משמעותית על תחושת הצרבת.

4.  הימנעו  משתיית קפה

ומכל משקה המכיל קפאין כמו חלק מסוגי התה וקולה, אלכוהול, מיצי הדר ומשקאות מוגזים. הקפדה על כך עשויה לתרום בהקלה על תסמיני צרבת ועשויה לתרום במניעת הופעתה.

5.  גודל הארוחה קובע

מכיוון שהצרבת נגרמת ממעבר לא רצוי של חומציות מהקיבה במעלה הוושט, יש לנסות להקל על השריר החוצץ ביניהן. ארוחות גדולות מסבירה בובורוב, יכולות ללחוץ על השריר ולכן יש יתרון גדול לארוחות קטנות וקלות. הפרדה בין השתייה לאכילה עשויה גם כן להקל.

6. כוח המשיכה

אם נעזור לאוכל להמשיך במסעו במערכת העיכול על ידי הגבהת הראש בשינה, בעזרת כרית או הגבהת כל פלג הגוף העליון על ידי הרמת החלק העליון של המיטה עם לבנים. בכל מקרה, מוטב שלא לשכב אחרי הארוחה לכן הימנעו מארוחות, בוודאי מארוחות גדולות, לפני מנוחה ושינה.

כשהבטן גדלה היא מכבידה ועלולה לשבש את הכיוון הטבעי של מערכת העיכול (צילום: שאטרסטוק By Andrey_Popov)

 7.  עודף משקל

גם הוא לוחץ על המערכת וכאשר הבטן לוחצת על הסוגר בתחתית הוושט החומצות והצרבות עולות. יכולות להעיד על כך גם נשים בהריון כאשר הבטן הגדלה משבשת את המעבר הפשוט מטה לכיוונה הטבעי של מערכת העיכול. שמירה על משקל תקין, והקפדה על ספורט וחיזוק שרירי בטן עשויים לתרום למניעה של הופעת צרבת.

 .

עדה אופיר
אמא לשתי בנות אהובות. כותבת תוכן, עורכת תוכן בוגרת בית הספר לכתיבה גיבור תרבות