מקצוע שצריך ללמד: איך לגייס כספים

"התפקיד המרכזי שלי הוא גיוס כספים ושותפויות וכך התגלגלתי למקצוע שאי אפשר ללמוד אותו, ולמדתי מקצוע שאי אפשר לעבוד בו". גלית כהן כספי חושפת את האתגרים בגיוס כספים

מאת גלית כהן כספי

בילדותי, חלמתי להיות ציירת ואכן, כשסיימתי את שירותי בגבעתי, פניתי ללימודים ב"בצלאל" שם סיימתי את לימודי כציירת במקצועי הראשון. כשחיפשתי במודעות הדרושים, משום מה לא הופיע "דרוש צייר".  גדלתי בבית עם אג'נדה חברתית פוליטית ברורה ולכן פניתי לעולם החברתי. ניהלתי מתנ"ס בשכונה מאתגרת, שימשתי כמנכ"לית של מיח"א, לילדים עם לקות בשמיעה, ובשנים האחרונות, אני משמשת כסמנכ"ל בקרן אייסף, שמטרתה: צמצום פערים חברתיים וקידום מצוינות באמצעות השכלה גבוהה. התפקיד המרכזי שלי הוא גיוס כספים ושותפויות וכך התגלגלתי למקצוע שאי אפשר ללמוד אותו, ולמדתי מקצוע שאי אפשר לעבוד בו. עד היום אין במוסדות האקדמיים תואר בגיוס כספיים, למרות שזה הוא אחד מהמקצועות הנדרשים והחשובים ביותר בעולם החברתי והעסקי.

המקצוע דורש יכולת ביטוי ברמה גבוהה, יחסי אנוש מצוינים, תכנון אסטרטגי, הבנה כלכלית עמוקה, יכולות בשיווק ובניהול, עבודה רב מערכתית מלקוח הקצה דרך מנהלי השטח, המטה, ועד מנהל , תורמים ועוד.

גלית כהן כספי ואור  צילום אלבום פרטי

לכל זה, מתלווים לא מעט אתגרים חיצוניים. מספר העמותות הקיימות היום בישראל עומד על 48,000 המתחרות על משאבים מאוד מצומצמים. למרות שישנם לא מעט אנשים עשירים בישראל, מאגר התורמים קטן, פחות מאחוז  תורם מעל ל- 100,000 ₪ בשנה (ע"פ פורום "יכולים נותנים"). זאת הסיבה שעמותות, אינן יכולות להסתמך רק על עשירי הארץ ופונות לשלושה אפיקי גיוס מסורתיים אחרים; קרנות, עסקים והמגזר הציבורי. לקרנות פילנתרופיות בדרך כלל מדיניות סדורה, טפסים נגישים ומשאבים המיועדים לתרומה.

אם זאת הנגישות לעיתים היא אשליה ורק היכרות אישית תאפשר את התרומה. במקביל קרנות לרוב לא מעוניינות לממן את הפעילות הקיימת של העמותה, למרות ששם קיים הצורך הראשוני ומחפשות פרויקטים חדשים. קרנות רבות גם מתנות את התמיכה שלהן למספר מוגבל של שנים. ההנחה שהפרויקט יכול לעמוד על רגליו, היא שגויה, מהסיבה שפרויקט חברתי הוא אינו מוצר, ולכן לא יצליח לממן את עצמו. יש לסייג, כי קיימות מספר קטן של פעילויות חברתיות שיכולות להפוך למוצר, אך המסה הגדולה תזדקק תמיד לתרומות.

גלית כהן כספי צילום: אלבום פרטי

גם גיוס מעסקים אינו פשוט. חברות גדולות, מקדמות אחריות חברתית אצלן אך תרומה הינה רק נתיב אחד, במדד החברתי. ולכן התרומות מעסקים מוגבלות לרוב. לחברה עסקית חשוב למשל לדרבן את עובדיהם לתרום שעות לקהילה, אך העמותות זקוקות בעיקר לתרומה הכספית.

אז הבנתם שהמשימה שלי לא פשוטה? אם כך אולי גיוס מהמגזר הציבורי? היתרון של המגזר הזה, בניגוד לדעה הרווחת, הוא שלמדינה יש כסף והשאלה היא כיצד תחלק אותו. למדינה גם האחריות המוסרית לאוכלוסיות המוחלשות שלה ולכן השיתוף פעולה עם העמותות חשוב לה. הקושי המרכזי  בעבודה מול המדינה הוא הבירוקרטיה הרבה, הצורך להשתתף בחצי מהעלויות במיזמים משותפים ומימון שמשולם רק בדיעבד.

גלית כהן כספי וצילום אלבום פרטי

יש היום דרכים נוספות לגיוס; מימון המונים, אירועי התרמה, עסקים חברתיים ולכל אפיק האתגרים שלו. כל תקופה והטרנד תרומות שלה, אשר מצריך הסתגלות לעולם משתנה, מבלי לאבד את עמוד השדרה של העמותה. ללא הצלחות, כנראה שלא הייתי שורדת בתפקיד ולכן חשוב לספר ש"אייסף" הגדילה בשש שנים את הגיוס שלה בישראל מ 5% ל 40% מסך תקציבה הכולל. היתרון שלנו הוא הגב חזק מהתומכים העיקריים שלנו "קרן אדמונד י. ספרא" וקרן אייסף ניו -יורק אשר מאפשרים לנו לשים מאצ'ינג בבואנו לשתף פעולה. החוזק של אייסף, מושך תורמים אשר מעוניינים להכפיל את השפעת תרומתם ולהצטרף לגוף מקצועי עם חוסן כלכלי, בידיעה כי התרומות שלהם לא ילכו לאבדון, אלא יושקעו נכון. סוד הכוח של אייסף, הוא שהיא לא רואה עצמה כגוף היחיד שמציל את העולם אלא חותרת לשיתופי פעולה רחבים.

**הכותבת, גלית כהן כספי, סמנכ"לית בקרן אייסף – קרן לחינוך שפועלת לקידום צעירים מהפריפריה באקדמיה וצמצום פערים בחינוך בישראל.