מה עושים עם הקשקשים

לא נעים כשהם מבצבצים בין השערות, עוד פחות נעים כשהם נושרים על הכתפיים, ולא תמיד נענים לניסיון להיפטר מהם, אבל עם נחישות, וטיפול נכון, הקשקשים ייכנעו וייעלמו

מה עושיים עם הקשקשים (צילום: שאטרסטוק By LarsZ)

תאי עור הקרקפת מתחלפים ונושרים באופן טבעי אצל כולנו, אבל כשמדובר בנשירה אינטנסיבית של של תאי עור שהתלכדו לפייסות גדולות זו כבר תופעה לא נעימה של קשקשת ראש שמלווה לעיתים בקרקפת מגורה, גרד ושמנוניות. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, עזרה לנו לאסוף את הפתרונות שילחמו בתופעה המציקה הזו.

מה עושים כשמופיעים קשקשים (צילום: shutterstockFederico Marsicano)

מתי ואיך נוצרים קשקשים?

במצב טבעי, מתחדשים תאי האפידרמיס שעל הקרקפת במחזוריות של כחודש. כאשר תאי האפידרמיס מאיצים את קצב התחלופה, ומתחדשים בקצב מואץ מהרגיל, הם מתים ונושרים במהלך פחות משבוע, וכתוצאה מכך נושרים בצורת קליפות דקות ובהירות. מכיוון שבמצב של התפתחות קשקשים הופכת הקרקפת לשומנית, נדבקים הקשקשים לשיער ולא ממהרים לנשור ממנו.

מה גורם להיווצרות קשקשים?

– רמת טסטוסטרון גבוהה שגורמת לפעילות מוגברת של בלוטות חלב.

– סטרס מתמשך או משבר.

– מזג אויר קר ויבש.

– שינויים דרסטיים במזג אויר.

– מחלות עור כמו סבוריאה, ופסוריאזיס.

– מלסזיה- פטריה שמרית שנמצאת על עור הקרקפת, וגורמת לתגובה דלקתית למי שרגיש לחומצה שהפטריה מפרישה.

– במקרים מסוימים מציינת מיטל אלנקווה, הופעת קשקשים מעידה על מחסור  באבץ.

הבשורה הרעה- רוב הסיכויים שמי שסובל מקשקשים פעם אחת, יפגוש שוב את התופעה מדי פעם, מציינת מיטל אלנקווה.

הבשורה הטובה- קיימים מוצרים שיכולים להקל מאד על התופעה ולהעלים אותה, לפחות עד הפעם הבאה שתחזור.

 /

איך מטפלים בקשקשים

 

1.  אבחון

ברוב המקרים, מציינת מיטל אלנקווה, מדובר בתופעה קלה ששמפו ייעודי יוכל לטפל בה, אבל במקרה של התפתחות מהירה וקיצונית של קשקשת ראש, ובמיוחד עם התופעה מלווה בגרד ובאדמומיות, כדאי לפנות לרופא עור לאבחון.

2.  מתי לאחרונה החלפתם שמפו?

אם זה קרה ממש לאחרונה, ייתכן שהקרקפת שלכם מגיבה לא טוב למרכיבי השמפו, וכתוצאה מכך גברה פעילות בלוטות החלב, או שנוצרה שמנוניות יתר. נסו לחזור ולהשתמש בשמפו שאליו הייתי מורגלים, יתכן שכבר בשלב הזה נפטרה בעיית "הפתיתים הלבנים".

 3.  שמפו ייעודי

מיטל אלנקוואה מציינת ששמפו שנועד לטפל בקשקשת הראש, המכיל חומר אנטי פטרייתי כמו OCTOPIROX   שמטפל בפטריית המלסיה, ובחומרים שנועדו להרגעת הקרקפת, עשוי להתגייס למלחמה בקשקשים ולהקל משמעותית על התופעה.

שמפו טיפולי נגד קשקשים מבית LIFE (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

/

4.  השתמשו במרכך שיער ייעודי לטיפול בקשקשים

מיטל אלנקווה מציינת שחלק מהתכשירים שנועדו לרכך את השיער, עלולים לאטום את נקבוביות עור הקרקפת, לשבש את קצב תחלופת תאי האפידרמיס, ולנטרל את פעולת השמפו שמטפל בבעיית הקשקשים.

הקפידו להשתמש במרכך ייעודי שמשלים את פעולת הטיפול, והשתדלו למרוח את מרכך השיער רחוק ככל האפשר משורש השערה.

/

סדרת סבוקלם , ונטורל פורמולה, לטיפול בקשקשים ( צילום: יח"ץ) 

5.  לשטוף את השיער משאריות שמפו

נשמע מובן מאילו, אבל חשוב שתדעו ששאריות שמפו, קרם לחות לשיער, ג'ל ושאר תכשירים שנועדו לאלף שיער שורר, עלולים לגרום גם הם להיווצרות קשקשים.

 6.  לא לאסוף שיער רטוב

ולא ללכת לישון עם שיער רטוב גם אם פרשתם מגבת על הכרית, לחות שנשארת על הקרקפת לאורך זמן, עלולה לשבש את פעילות בלוטות החלב, לפגוע ברמת הPH, ולגרום להיווצרות קשקשים.

/

הד אנד שולדרס, שמפו נגד קשקשים (צילום: יח"ץ)

/

7.  בוטנים, בטטות, טחינה ותה

הוסיפו לתפריט ירקות, דגנים ופירות עשירים באבץ ובויטמין B, ובבטא קרוטן, שנחוצים לשמירה על בריאות הקרקפת.

במקרה של קשקשת חמורה, ובהתאם להמלצת רופא העור, ניתן להשתמש בתוספי מזון המכילים ויטמין B, אבץ, ובטא קרוטן, ובכל מקרה חשוב לדווח על היריון, שימוש בתרופו או מחלות רקע.

/

העשירו את התזונה במזון עשיר בבטא קרוטן (צילום: Piyaset shutterstock )

/

8.  שימו כובע על הראש

קרה לכם כבר שחזרתם מחופשת סקי שזופים שריריים ועם ראש מלא בקשקשים? אם הכל קרה מלבד הקשקשים, כנראה שהתנהגתם יפה ולא יצאתם החוצה בלי כובע.

מזג אויר קר ויבש, מציינת מיטל אלנקווה, עלול לגרום להיווצרות מואצת וקיצונית של קשקשים. אם נסעתם לטייל באזור בו מזג האויר קר באופן קיצוני, חשוב שתשמרו על טמפרטורת הראש. ולא לשכוח להוריד אותו מהראש כשהגעתם אל החדר המחומם.

/

שימו כובע על הראש (צילום: By Dodokat shutterstock )

 /

/