כיצד תוכלי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד?

הבחירות שלנו היום יכולות להשפיע על הסיכון לחלות בסרטן השד בעתיד. האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת המלצות לנשים בכל גיל ומזמינה נשים המתמודדות עם סרטן השד ליום עיון בנושא

מדור שיווקי

02/10/2018


נלחמות בסרטן השד. צילום shutterstock Photographee.eu's

אי אפשר להתעלם מהעובדה שסרטן השד הוא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים. בישראל מאובחנות מדי שנה כ-5,000 נשים עם המחלה. הבשורות הטובות הן שכ- 90% מהחולות עשויות להחלים כאשר המחלה מתגלה בשלבים ראשוניים. בדיקת ממוגרפיה לנשים בגיל 50 ומעלה נחשבת נכון להיום לאמצעי היעיל והטוב לגילוי מוקדם שהוא המפתח לריפוי והצלת חיים.

לפנייך מספר המלצות מהאגודה למלחמה בסרטן, להפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד.

שמרי על משקל גופך

עודף משקל לצד חוסר בפעילות גופנית אחראים ל-33-25% ממקרי סרטן השד בקרב נשים בגיל המעבר. ההמלצה היא לשמור על מדד מסת גוף (BMI ) בין 18.5 ל-24.9.

כיצד תוכלי לשמור על משקל גופך?

  1. בני תוכנית בריאות, הכוללת פעילות גופנית ותזונה מאוזנת היטב, המשולבים בסדר היום שלך.
  2. אכלי את כמות הקלוריות המתאימה לגופך ושמרי על משקל תקין. באינטרנט ניתן למצוא מחשבוני מדד מסת גוף קלים לשימוש.
  3. מדדי את היקף המותניים. היקף גבוה מ-80 ס"מ עלול להגביר את הסיכון לחלות.
  4. התייעצי עם דיאטנית.

פעילות גופנית

מחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין פעילות גופנית ובין ירידה בסיכון לחלות בסרטן השד, בעיקר אחרי גיל המעבר. כמו כן הוכח כי 16-10% ממקרי סרטן השד נגרמים בשל חוסר בפעילות גופנית. מומלץ לשלב ספורט כחלק משגרה יומיומית כבר בגיל צעיר, אך גם אם עדיין לא התחלת - לעולם לא מאוחר מדי.

איך עושים זאת? בחרי בספורט שאת אוהבת, שיתאים לאופייך ולאורח חייך. הקפידי לרשום את זמני הפעילות הגופנית ביומן, בדיוק כמו כל פגישה חשובה אחרת, כך תהיי מחויבת לה. התחילי בהדרגה, ועם הזמן השתדלי להגביר את זמן הפעילות, העוצמה והתדירות.

הסתכלי סביבך, כל פעולה יומיומית יכולה להיות אפשרות לפעילות גופנית: תוכלי לעלות במדרגות במקום במעלית, לצאת להליכה בשכונה עם הכלב, להיפגש לשיחה טובה עם חברה בזמן הליכה נמרצת. אם הגעת ליעדים שקבעת, את מוזמנת לצ'פר את עצמך במשהו מיוחד: גוזיית ספורט, גרביונים צבעוניים, בקבוק מים וכו'.

תזונה בריאה

בחרי בתזונה בריאה ומאוזנת, הכוללת את כל אבות המזון, במיוחד ירקות ופירות טריים בשלל צבעים, הפחיתי צריכת בשר אדום ובשר מעובד, הימנעי ממאכלים מטוגנים ומאכלים עתירי קלוריות, המעיטי בצריכת אלכוהול (אם את בסיכון גבוה - הימנעי לחלוטין משתיית אלכוהול).

מדוע זה חשוב? מחקרים מוכיחים כי תפריט יומי מאוזן יכול להגדיל את הסיכוי ליהנות מבריאות טובה ולהפחית את הסיכון לחלות בסרטן.

מומלץ להניק

הנקה מהווה גורם המגן באופן משמעותי מפני סרטן השד, וישנן ראיות מדעיות לכך שהיא עשויה גם להגן מפני סרטן השחלות. שיעור הירידה בסיכון לחלות בסרטן השד עומד על 7% בהנקה הנמשכת פחות מ-6 חודשים, 9% בהנקה למשך 12-6 חודשים, ו-26% בהנקה למשך 12 חודשים ומעלה, לעומת אי הנקה כלל.

בנוסף להפחתת הסיכון של האם המיניקה לחלות בסרטן השד, השחלות ובמחלות נוספות, להנקה ממושכת תועלת רבה לרך הנולד בחיזוק יכולת החיסון הטבעית של הגוף ובהפחתת הסיכון לפתח בעיות רפואיות שונות.

 הפחיתי את גורמי הסיכון המוכרים לסרטן השד

הימנעי מאימוץ דפוסי התנהגות שעלולים להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, בהם סרטן השד: עישון, שתיית אלכוהול, השמנת יתר, אורח חיים יושבני.

אבחון מוקדם מציל חיים

הכירי את שדייך. בכל גיל ובכל מצב (היריון, הנקה וכד'), אם גילית שינוי כלשהו בשד, כגון התקשות, גוש, הפרשה מהפטמה או ציור ורידים מוגבר בשד, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו של השינוי.

ניתן לבצע בדיקות שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד (חשוב לציין כי בדיקת שד ידנית לא הוכחה כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד).

מומלץ לכל אישה מגיל 50 עד 74 לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.

נשים בסיכון גבוה ובעלות היסטוריה של סרטן במשפחה (אם, אחות), צריכות להיות במעקב רופא ומומלצת להן בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, או מוקדם יותר, אחת לשנה. לנשאיות מוטציותBRCA1/2  ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע MRI אחת לשנה.

למילוי שאלון 'הסיכוי שבסיכון' באתר האגודה למלחמה בסרטן, שיוכל לסייע לך לברר אם במשפחתך קיימת נטייה תורשתית לחלות בסרטן השד והשחלות,  לחצי כאן

עודדי נשים אחרות לקחת אחריות

עודדי נשים שאת מכירה - חברה טובה, אחיינית, גיסה, השכנה ממול לקבל אחריות על בריאותן ולאמץ אורח חיים בריא אשר עשוי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. אורח חיים בריא, לצד הענות לבדיקת הסריקה בגיל המתאים, מגדילים משמעותית את סיכויי הריפוי. זכרי כי האחריות בידייך, והבחירות שאת מבצעת כיום משפיעות על בריאות השד בהווה ובעתיד.

קראי כאן עוד על דרכי המניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד

 ****************

יום עיון "לחגוג את החיים" – לנשים המתמודדות עם סרטן השד

האגודה למלחמה בסרטן פועלת במישורים רבים, הן להעלאת המודעות להפחתת הסיכון לחלות, לחשיבות האבחון המוקדם,  ולמידע ביחס לטיפול ולשיקום, למען החולים והמחלימים.

בשלישי 16/10/18 יתקיים יום עיון לנשים המתמודדות עם סרטן השד, בהנחיית פרופ' רינת ירושלמי משאלי, מנהלת יחידת השד, מרכז דוידוף, המרכז הרפואי רבין-בילינסון. (המנהלת גם את פורום האגודה למלחמה בסרטן, בנושא סרטן השד.)

בתוכנית: התכנסות ודברי ברכה, הרצאות על חידושים ועדכונים בסרטן שד מוקדם, חידושים ועדכונים בסרטן שד גרורתי, גנטיקה של סרטן השד, מיניות וסרטן השד, הרצאה על אנטומיה של אושר, פאנל של שאלות ותשובות עם מיטב המומחים ועוד.

יום העיון מיועד לחולות, מחלימות ובני משפחותיהן, ואינו כרוך בתשלום אך מחייב הרשמה מראש בשל מספר המקומות המוגבל.

להלן לינק להרשמה  ליום עיון לנשים המתמודדות עם סרטן השד - "לחגוג את החיים"

או בטלפון 03-5721678

 יום העיון מתקיים באדיבות חברת "רוש" מובילת פרויקט "רוש מושיטה יד"

 

למענה על שאלות ולקבלת מידע 24 שעות ביממה, פני ל'טלמידע'® של האגודה למלחמה בסרטן: 1-800-599-995