שתהיה שנה דבש, תפוח ורימון

הם יפים, טעימים, מככבים בשולחן החג, ומלאים בויטמינים, חומצות אמינו וסיבים. אספנו עבורכם את כל הסיבות הטובות לצרוך את סמלי ראש השנה (האכילים), כל השנה

טליה ברשטיין

30/08/2018


 כל הבריאות בברכת ראש השנה (צילום: By Natalia Van Doninck ShutterstockBy  )

תפוחים, רימונים ודבש מכילים נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ברזל, אבץ, ועוד רשימה ארוכה ומכובדת של תכונות טובות שמצדיקות את היותם סמלים של ברכה, ואת נוכחותם ברשימת המרכיבים של תכשירי טיפוח ובתוספי מזון. אסנת בובורוב דיאטנית סופר-פארם, עזרה לנו למצוא את כל הסיבות הטובות להפוך את כוכבי ראש השנה לחלק מהתפריט הקבוע כל השנה.

.

רימון

הרוויח ביושר את הכתר על הראש (צילום:shuttersstock By OZMediay  )

לא סתם זכו הרימונים לכתר על הראש, הפרי הזה מתנהג כמו מפעל קטן ויפה ליצור ויטמינים ונוגדי חמצון. מאותן סיבות, מככב שמן זרעי רימונים במוצרי קוסמטיקה ובטיפולי אנטי-אייג'ינג.

העובדות הבאות ישכנעו אתכם לאכול את הפרי על אף הטיפות הארגמניות שיישארו על השיש והאצבעות:

חלומות מתוקים ושרירים רגועים בחצי כוס גרגרי רימון יש כ 30% ממנת הויטמין C המומלצת ליום, 13% מכמות האשלגן, ו16% מכמות החומצה הפולית המומלצות ליום.

אכילת רימון תזכה אתכם גם בויטמין B5 המסייע לשינה תקינה  ולעבודת מערכת השרירים.

 מערכת עיכול רגועה-  גרגרי רימון עשירים ב-ויטמין E שהוא נוגד חמצון עצמתי; ויטמין K הנחוץ לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

 הגנה מפני כוויות ופגמנטציה -חומצות אמינו ובראשן אומגה 5, הנקראת גם חומצה פיוניקית, קיימת במסה רבה בגרעיני הרימון. זו חומצת שומן חיונית נדירה רב-בלתי-רוויה, וחומצות השומן הלינולאית והאולאית המסייעות לשמירה על מערכת הכסות ומסייעות בהגנה מפני כוויות שמש ופיגמנטציה.  יתכן שזו הסיבה לכך שמצריים העתיקה רקחו מקלפת הרימון ומגרעיניו מחות למריחה על עורם הענוג של בנות המלוכה.

סרום וקרם אנטיאייג'ינג רימונים של שביט, מסיכת רימונים גרנייה, קרם פנים על בסיס רימונים של ג'ייד (צילום: יח"ץ)

אוהבים לשחק במשחק הזכרון? גם אם לא, אתם בודאי תשמחו לשמור על זכרון מצויון ויכולת שליפה מהירה של ידע ומילים מחקר של אוניברסיטת מילאנו מצא ששני נוגדי החמצון שיש בגרעיני הרימון, פניקלגין, וחומצת האמינו פוניסיק, עשויים לתרום לתפקוד תקין של הגוף . ומחקר נוסף מצא ש 2 ג"ר תמצית רימונים ביום, עשויה לשמור על תפקוד זיכרון תקין.

אנטיביוטיקה מהטבע, או מי שמע על חומצה אלג'ית? מי שחקר את קליפת הרימו.  החומר הפעיל ביותר ברימון נגד החיידקים הוא חומצה אלג'ית הנמצאת בקליפת הפרי, מקטינה את יכולתם של חיידקים להתרבות ומשבשת את עמידותם לאנטיביוטיקה.

.

דבש, ואם כבר, אז כזה המועשר במזון מלכות

אם כבר, אז דבש עשיר במזון מלכות (צילום: By MIGUEL GARCIA SAAVEDRA  shutterstock )

הדבש מופק מצוף סוכרי של צמחים, מיוצר ונאגר על ידי דבורים, ומלבד העובדה שמדובר בממתיק טעים, ועתיר קלוריות, הוא משמש כמרכיב בתרופות רבות ובתכשירי קוסמטיקה.

דבש איכותי, מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון, הוא עשוי לתרום להחלמה של נגעים, שריטות, והוא ללא ספק טעים ומנחם.

למרות זאת,הערך הגליקמי שלו גבוה, אומרת אסנת, והוא אינו מכיל כמות ראויה של חלבון, חומצות שומן חיוניות, וויטמינים.

מזון מלכות לעומת זאת, מכיל את כל הדברים הטובים שיש בדבש, אך רמת הסוכרים שלו נמוכה בהרבה והוא מקור לתזונה עשירה אך עדינה למערכות הגוף:

אנטיאייגי'נג ששמור למלכות (ולמי שמשתמש במזון מלכות) מזון המלכות עשיר בויטמין A שעשוי לתרום לשמירה על מערכת הכסות, בקומפלקס ויטמין B, המסייעים בשמירה על מערכת העצבים, ובוויטמין E,  שהוא נוגד חמצון בעל ערך רב לשמירה על תקינות מערכת הדם, ועל מערכת הכסות. זו אחת הסיבות לתכונת האנטיאייג'ינג שיש בו.

תחליב רחצה עם מזון מלכות של לייף, קרם פנים של גרנייה, ושל לוריאל על בסיס מזון מלכות (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

מערכת חיסון חזקה מרכיבי מזון המלכות לא רק הוא אותו לטעים, הוא גם תורם לפעילות מערכת החיסון ובכלל זה להילחם בחיידקים, מכיל ויטמין C המסייע לספיגת חומצות השומן, ויש בו כ 12.5% חלבון.

 השלווה שבמתיקות עוד מכיל מזון המלכות חומצות אמינו חיוניות, וביניהן חומצה פולית, אינוזיטול, חומצה פנטוטנת העשויה לתרום לתקינות מערכת העצבים.

מכילים דבש ומזון מלכות חלב פנים וקרם עיניים אייג' פרפקט לוריאל על בסיס ,סרום וקרם עיניים אביי רויאל (צילום: יח"ץ)

 שומרים על כושר? מצויין, ושלבו מזון מלכות בתפריט הקבוע  מפני שיש בו עושר של מינרלים: בברזל, מגנזיום, אלשגן ונתרן, ואולי זו הסיבה שהוא חביב כל כך על ספורטאים.

גיל מעבר, טרום מחזור ושינויים הורמונלים. מחקר שנערך בארה"ב מצא שמזון מלכות מסייע בשמירה על מערכת הורמונלית מאוזנת אצל גברים ונשים, בזכות ההורמון הטבעי שהוא מכיל.

 .

תפוח

כל כך הרבה טוב בפרי אחד (צילום: By Africa Studio  shutterstock  )

יתכן שמי שהמציא את המשפט "An apple a day keeps the doctor away" הגזים טיפונת בערכו של התפוח, אך אין ספק שמדובר בפרי הראוי למקום של כבוד ברשימת המאכלים הבריאים והמשמחים, שגם מעורר כמו כוס קפה, מבלי שיכיל קופאין.

תראו כמה טוב תפוח אחד "מייצר"

 איזן כולסטרול, ושמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול בתפוח אחד לא מקולף, יש 4.4 גרם סיבים תזונתיים שהם חמישים מכמות הסיבים המומלצת ביום.

פיקטין הסיב המצטיין: קליפת התפוח מכילה את הסיב התזונתי פיקטין העשוי לתרום לאיזון בין הכולסטרול הטוב לכולסטרול הרע, וכן לפעילות מערכת עיכול סדירה.

 לאכול תפוח ולנשום פלבונואידים שהם פיגמנטים צמחיים, המגבירים פעילות נוגדת חמצון, ועשויים לסייע בהתמודדות עם דלקות ואלרגיה במערכת הנשימה.

 בין עור חיוני וגמיש לרמת ברזל ראויה? תפוח בינוני אחד מספק 25 אחוז מהכמות המומלצת היומית של ויטמין C החיוני בין היתר לייצור תקין של חלבון הקולאגן, ומסייע לספיגת ברזל. וקולאגן כידוע, העור שלנו אוהב, וגם השיער.

תוסיפו לכך 6.8 מ"ג סידן, 6 מ"ג מגנזיום, 12 מ"ג זרחן ו10 מ"ג אשלגן ואלו כמעט כל הסיבות הטובות לצרוך תפוח אחד ביום.

להפרד מהצורך במתוק אסנת מציינת שהפקטין מהתפוח עשיר בסיבים מסיסים במים, ותורם לאיזון תחושת התיאבון בזכות הגדלת הנפח במעי ובקיבה, שגורם לאיתותי שובע. הפקטין גם תורם מעט לאיזון השומנים והסוכרים. במילים אחרות: אכילת תפוח ירוק עשויה להפחית משמעותית את הצורך במתוק.

 טיפ: אכילת תפוח ירוק, עם חופן קטן של שקדים לא קלויים, עושה את אותה עבודה טוב יותר

מה קשר בין ריבת תות לגרעיני תפוח? בהנחה שאתם אוהבים ריבות ואוהבים עוד יותר לרקוח אותן בבית, כדאי שתדעו שמספר גרעיני תפוח בסיר שבו מתבשלים תותים וסוכר, יתרמו להתקרשות הריבה בזכות הפיקטין שיש בהם, ולא קיים בתותים.

 .

.