האם השיר "טוי" מועתק?

רעידת אדמה בעולם הבידור: חברת "יוניברסל" שלחה מכתב התראה ליוצרי להיט האירוויזיון בגין הפרת זכויות יוצרים. דורון מדלי: "הופתענו לקבל מכתב שכזה ואנחנו מטפלים בזה"

נטע ברזילי (Pedro Gomes/Getty Images)

אמנם השיר "טוי", בביצועיה של נטע ברזילי, זכה באירוויזיון אבל את השמחה קטעה בימים אלה חברת "יוניברסל" ששיגרה ליוצרי השיר, דורון מדלי וסתיו בגר, מכתב התראה בגין הפרת זכויות יוצרים בטענה שההרמוניה בשיר מועתקת מהלהיט "Seven Nation Army" של להקת "הווייט סטרייפס".  אם ב"יוניברסל" יוכיחו את טענותיהם, באיגוד השידור האירופאי יוכלו לנצל את המצב לטעון שהשיר לא היה זכאי בכלל להתמודד מאחר ורק שירים מקוריים יכולים להשתתף בתחרות.

במילים אחרות, ישראל עלולה להיפרד מההכנות הנרגשות לארח פה את תחרות האירווזיון 2019. מיותר לציין שמדובר בקרב דוד מול גוליית, שנחשף לראשונה ב"ערב טוב עם גיא פינס". ליוניברסל יש סוללת עורכי דין מהטובים בעולם והון כלכלי עצום (כ-22 מיליארד דולר) שיסיייע למאבק משפטי, ארוך ככל שימשך וסביר להניח שהם לא יתקפלו כל כך מהר. למדלי ובגר, אין הון שמתקרב לזה של יוניברסל. הצדדים עשויים להגיע לפשרה, בה תביעת הענק תבוטל לטובת פשרה בין שני הצדדים, החברה תהיה שותפה ברווחים מהשיר. אם המקרה יגיע לבית משפט ויוניברסל יזכו, ההישג של נטע ברזילי ילווה באות קלון. כל האופוריה שליוותה את הזכייה תתאדה לתוך ענן שחור של בושה.

נטע ברזילי באירוויזיון 2018 (Pedro Gomes/Getty Images)

הטענות של ענקית המוזיקה האמריקאית מעוררות דיון מעניין בכל הנוגע להשראה, העתקה ודימון מקרי בין שירים המופצים לעולם. האם בעידן הנוכחי, כשרוב המוזיקה הנוצרת מתבססת על תווים, הרמוניה ולחנים קודמים, ניתן לצאת בהצהרה חד משמעית על העתקה שנעשתה? עם כל הכבוד ל"ווייט סטרייפס", קשה להאמין שמדלי ובגר ישבו והאזינו לשיר האמריקאי שזכה בגראמי ב-2003 וזממו ליצור שיר מועתק. כמובן, רק הם יודעים. הרבה שירים מזכירים אחד את השני בדרך זאת או אחרת ונראה כי מכתב ההתראה שנשלח אליהם היא קנטרנית. מילא לטעון על לחן גנובה או מילים מועתקות אבל "הרמוניה"? זה כמו לתבוע על מצב רוח טוב.

נטע ברזילי צילום מסך

הבעיה היא שגם אם מדובר בטענות שווא, קשה מאוד יהיה לנצח חברה כה חזקה ששולטת בשוק המוזיקה. סביר להניח שהיא לא הייתה פותחת חזית עם שני יוצרים ישראלים אלמלא הרגישה שהצדק עימה. מדלי ובגר יצטרכו למצוא פתרון למשבר הגדול ובתגובה שפורסמה ב"מאקו", מדלי הגיב: "הופתענו לקבל מכתב שכזה ואנחנו מטפלים בזה. אני מאמין שבשבועיים הקרובים הנושא ייפתר על הצד הטוב ביותר, ולרצונם של כל הצדדים".

לשיפוטכם:

"Seven Nation Army"

[youtube 0J2QdDbelmY nolink]

"Toy"

[youtube UFZ2F8V9qVk nolink]