להאריך חיים, לשפר את איכותם, לרפא

עם גישה חדשה והוליסטית, ד"ר אמיר זוננבליק, מנהל יחידת סרטן השד באיכילוב, מספר על החידושים בטיפול ועל הגישה המודרנית שמוכיחה את עצמה בריפוי המחלה

סרטן השד היא כנראה אחת המחלות המפחידות ביותר נשים בימינו, ולא בכדי. מדובר בסוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם המערבי, כאשר הסטטיסטיקה מדברת על אחת מכל שמונה נשים בישראל שתחלה בסרטן השד במהלך חייה. החדשות הטובות הן שלפי נתונים שפרסמה השנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון חלה ירידה של כ-30% בשיעור התמותה מסרטן השד בישראל.

ד"ר אמיר זוננבליק שהתמחה באונקולוגיה בבית חולים הדסה, ומנהל היום את יחידת סרטן השד בבית החולים איכילוב, מאמין ששיעורי הירידה הגבוהים הם תוצר של השיפורים החדשים בתחום מבחינה מחקרית, וכן של הגישה החדשה לטיפול במחלה, גישה אשר לוקחת בחשבון את התרומה של החמלה והאנושיות בטיפול, יחד עם ההבנה הרפואית – שלפיה פועלת גם המחלקה המיוחדת באיכילוב –  שאין דבר כזה טיפול בסרטן על ידי רופא אחד. יש לחבר מספר רופאים ומומחים מכל התחומים הרלוונטיים (הכירורג שמנתח, הרדיולוג שעושה את ההדמיות, האונקולוג שנותן את הטיפול וכדומה) כדי להעניק טיפול הוליסטי ושלם יותר לכל מטופלת שמגיעה למחלקה.

"אצלנו באיכילוב מתקיימות ישיבות צוות רב-תחומיות ושבועיות, הכוללות: כירורגים, אונקולוגים, אנשי הדמיה, מחקר ומקרינים", מסביר ד"ר זוננבליק. "בישיבות הללו נידונים כל המקרים החדשים של חולות סרטן השד, קלים ומורכבים כאחד. זוהי הזדמנות לגבש אסטרטגיה טיפולית משותפת, וכן הזדמנות לביקורת עמיתים והפרייה הדדית, כך שללא קשר לרופא שיראה את המטופלת במרפאה, החולות יכולות להיות בטוחות שמספר רופאים, כולל מנהל היחידה, בוחנים יחד את המקרה שלה ומגבשים את ההמלצה הטיפולית".

ד"ר אמיר זוננבליק (צילום: חיים קרסנו)

ד"ר זוננבליק השתלם במרכז (BIG (Breast international group, מרכז מחקר בינלאומי בתחום סרטן השד, אשר מאגד יחד חוקרי סרטן השד מכל רחבי העולם במטרה לשלב כוחות כדי למצוא מרפא למחלה, וכן במעבדת המחקר התרגומי – Breast cancer  laboratory, תחת הדרכתם של מרטין פיקרט וקריסטוס סוטיריו, שם שימש כיועץ רפואי לניסויים קליניים בפאזה 3.

"היכולת שלי לשתף פעולה עם חוקרים מכל העולם, מאפשרת לצוות להיות מעודכן בכל החידושים האחרונים בתחום", הוא אומר. "באופן פרטני, ביחידת השד של איכילוב אנו עוסקים במחקר תרגומי ובהקמת פלטפורמה קלינית ומחקרית לרפואה מותאמת אישית. הכל נעשה תוך שיתוף פעולה עם מרכזי מחקר אירופאים בינלאומיים, ביניהם מרכז BIG".

הטיפול בסרטן שד כולל החלטות רבות בתחומים שונים. כיצד מתקבלות ההחלטות באיכילוב?
"החלטות טיפוליות בטיפול בסרטן שד בקרב חולות סרטן השד נעשות על פי שיקולים רפואיים, בהתאם למצב החולה, סוג הגידול, שלב האבחנה וכדומה. מאחר והטיפול עשוי לכלול מספר מרכיבים כמו: כימותרפיה, הקרנות, ניתוח ,שחזור ועוד – חשובה עבודת הצוות הרב-תחומית שהזכרתי קודם".

מהם היתרונות של איכילוב בטיפול בסרטן השד?
"איכילוב הוא מרכז שלישוני מתקדם, שזה אומר שהעובדים בו הם רופאים מומחים שיש להם גישה לציוד המתקדם ביותר, וכן חשיפה לכמות הגדולה ביותר של חולות ולמקרים מסובכים ומורכבים, ויש בכך יתרון עצום לחולות. גם הסינרגיה בין היחידה ליחידות הנלוות מאפשרת טיפול אופטימלי".

"המטופלות שלנו מקבלות שירותים מיחידות כאב ,טיפול תומך, גסטרואנטרולוגיה, אנדוקרינולוגיה, יש להן פה מרכז לרפואה משלימה, צוות של פסיכולוגים ועזרה סוציאלית. כל היחידות מרוכזות תחת קורת גג אחת במרפאות החדשות. אף חולה לא צריכה להתחיל לחפש רופא נלווה, הכול נמצא במקום אחד".

"יתרון נוסף הוא שבמכון האונקולוגי נפתח גם מרכז לרפואה מותאמת אישית, אשר מאפשר בדיקות מולקולריות שונות שמסייעות לנו לבחור את הטיפול המדויק ולהתאימו למטופלת. עוד יתרון הוא שבאיכילוב אנו מגייסים לניסויים קליניים. לדבר יש חשיבות רבה מאחר שזה מאפשר לחולות חשיפה לטכנולוגיות וטיפולים חדשניים ביותר. במכון קיימת גם יחידה לניסוים פאזה 1 שמיועדת לבדיקת תרופות חדשות לחלוטין, וזה עוד לפני שדיברנו בכלל על רמת השירות והמלונאות שעברו גם הם שדרוג עם המעבר למכון החדש".

סרטן השד אילוסטרציה (צילום: elwynn\Shutterstock)

נניח שאני בוחרת באיכילוב כמרכז הטיפולים שלי. מי יהיה הרופא שלי?
"האונקולוג ביחידת השד מרכז את הטיפול בסרטן השד, לרבות הטיפול הסיסטמי – כימותרפיה, טיפולים הורמונליים או ביולוגיים והקרנות. הקשר האישי והתקשורת בין החולה למטפל וביטחון המטופל עומדים בבסיס הטיפול שלנו, וכל החלטות רופאי היחידה, כפי שציינתי, עומדות לביקורת עמיתים. למעשה, העובדה שאיכילוב הינו מרכז אקדמי העוסק בהכשרת סטודנטים מתמחים ומחקר, משמרת את איכות ההכשרה של הרופאים ביחידה ושומרת על כשירותם".

תספר לי קצת על החידושים בטיפול בסרטן השד בשנים האחרונות.
"נחלק את התשובה לשניים – בסרטן שד מקומי הניתן לריפוי, האתגר הגדול הוא בהתאמת טיפול אופטימלי ובהחזרת המטופלת לשגרה כמה שיותר מהר. המציאות היום היא שיש ארסנל שלם של תרופות וטיפולים שניתן להציע למטופלת, מניתוח, דרך כימותרפיה לסוגיה, הקרנות, טיפולים הורמונליים, ביפוספנטים ועוד".

"כמובן שלא כולן תצטרכנה את כלל הטיפולים, ואנו משתמשים בבדיקות מולקולריות שונות כדי להפחית למינימום טיפול לא הכרחי, ולמקסם את יעילות הטיפולים הניתנים. לצערי, בחולות עם מחלה גרורתית האתגר עדיין רב, ואיננו יכולים להבטיח ריפוי, אך הטיפולים המודרניים מאפשרים במקרים רבים איכות חיים טובה ללא התקדמות המחלה, למשך זמן ארוך יותר".

"חידושים נוספים קשורים בסוגי הסרטנים השונים. מבחינת סרטן שד הורמונלי ER\PR – בשנה האחרונה נכנסו מעכבי ה-CDK4/6 לסל הבריאות. מדובר בתרופה מצוינת המכפילה את משך התגובה לטיפול בנשים עם מחלה גרורתית. בימים אלו אנו עורכים באיכילוב ניסוי קליני הבודק את יעילות התרופה בנשים הנמצאות בשלבים מוקדמים של המחלה".

"מבחינת סרטן השד מסוג HER2 – מחקר חדש הוכיח יעילות של תרופות חדשות המעכבות את עודף ביטוי חלבון HER2, ואנו באיכילוב מקיימים כעת ניסוי קליני עם תרופות נוספות ממשפחה זו. במסגרת מחקר נוסף שיזמנו אנו מנסים להתחקות אחר הגורמים המנבאים אילו מטופלות יגיבו לטיפול ואלו יפתחו עמידות במהרה".

"באשר לגידולי Triple negative – סרטן אגרסיבי אשר נפוץ גם בקרב נשאיות גן ה-BRCA, העבודה עוד רבה. בינתיים יש תרופות ייעודיות (מעכבי PARP) שהראו יעילות. גם לתרופות המעודדות את המערכת החיסונית להילחם בגידול (אימונותרפיה) שהראו יעילות בגידולים אחרים – יש כנראה תפקיד, ובאיכילוב אנו עורכים ניסויים קליניים בסרטן שד, הן במעכבי PAPR והן באימונותרפיה".