הריון וקריירה – טיפים לחיזוק הגוף ולהקלה על העייפות

ישנם שתוהים איך תוכל ראש ממשלת ניו זילנד לנהל את המדינה למרות מגבלות ההריון. בשילוב נכון של תזונה ופעילות גופנית, זה אפשרי, גם אם את לא ראש ממשלה

לאחרונה התבשרנו על הריונה של ראש ממשלת ניו זילנד והיו שתהו איך היא תוכל להמשיך לנהל את המדינה בשילוב תופעת העייפות והכבדות של ההיריון.  תופעת העייפות בהריון היא שכיחה ומוכרת, אך עם שילוב נכון של תזונה ופעילות גופנית, אפשר להתגבר ולהמשיך את סדר היום כרגיל.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן ובן זוגה מבשרים על ההריון (צילום: Hannah Peters/Getty Images)

עייפות וירידת אנרגיות הן התלונות הנפוצות ביותר בזמן ההיריון. הסיבה הברורה לכך היא מכיוון שהגוף תומך ביצירת חיים חדשים ומסתגל לשינויים גופניים רבים, אשר מתלווים להתפתחות העובר.

בשליש הראשון של ההיריון רמות ההורמון פרוגסטרון עולות באופן משמעותי, ישנה עליה בייצור דם, רמות סוכר נמוכות יותר ולחץ דם נמוך יותר, מה שגורם לתחושת העייפות ולחוסר האנרגיה.

לכן, שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת במהלך ההיריון, יכולה להקל על התחושה ולתמוך בבריאות שלנו ובבריאות העובר.

להלן מספר טיפים:

  • מומלץ לשלב בכל ארוחה מזונות עשירים בסיבים וביניהם שיבולת שועל, פירות, ירקות וקטניות. במשפחת הדגנים, הגרסה ה"מלאה" היא מועדפת מכיוון שהיא בעלת ערך תזונתי גבוה יותר.
  • רצוי להקפיד על תפריט מאוזן ומזין, לצמצם צריכת מזונות מטוגנים ומזונות ממותקים, מתועשים ומעובדים, כגון ממתקים ודברי מאפה. הרגלי תזונה נכונים מסייעים בשמירה על איזון רמות הסוכר ומונעים תחושה של ירידה בתחושת האנרגיות ועייפות.
  • נסו להקפיד על צריכת מזונות עשירים בברזל כגון בשר בקר, הודו וקטניות. במקביל, הקפידי לצרוך את תוסף הברזל במינון שהומלץ לך ע"י הרופא. מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה ולתופעות כגון עייפות וחולשה. בנוסף ,מומלץ להקפיד על אכילת מזון עשיר בברזל מן החי ומן הצומח.
  • חשוב להקפיד על צריכת נוזלים ולא להסתמך אך ורק על תחושת הצמא. התייבשות עלולה לגרום, בין היתר, לתחושת עייפות מוגברת. את הנוזלים ניתן לקבל גם משתיית מים, העדיפים על פני משקאות ממותקים, וגם מהמזון כגון מרקים, פירות וירקות. מומלץ עד 2 כוסות של קפה או תה.
  • במהלך ההיריון קיימת נטייה לחוש עייפות כבדה כאשר מגיע מועד ארוחת הערב, ולכן חשוב מאד שארוחת הערב לא תהיה כבדה מדי כי היא תגביר עוד יותר את תחושת העייפות. מזון כבד שמכביד על גופנו, גורם לנו לרצות לישון, אך חשוב לא לוותר על ארוחת הערב. כדאי להקפיד על אכילת 5-6 ארוחות קטנות הפזורות במהלך היום, המורכבות ממזונות בעלי ערך תזונתי גבוה כגון פירות, ירקות, בשר רזה, דגים, דגנים מלאים, קטניות ומוצרי חלב.
  • וכמובן, יש מודעות גדולה לתרומתה החשובה של פעילות גופנית גם בתקופת ההיריון. פעילות גופנית היא בעלת השפעה חיובית, בין היתר, על שיפור חוזק וסיבולת שרירים, מפחיתה עייפות ומתח ואף תורמת לאיכות שינה טובה יותר. כמובן שעל כל אחד ואחת להתייעץ עם איש מקצוע באשר לפעילות הגופנית המתאימה למצבו, במיוחד בתקופה זו.

 

ולסיום, חשוב לזכור כי בכל מקרה של שינוי בתחושת הערנות המשפיעים על התפקוד היום יומי, יש להיוועץ עם גורם רפואי.

הריון וקריירה, זה אפשרי (צילום: שאטרסטוק /Sonsedska Yuliia)

.

** הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק