לעבור את החורף בלי להעלות במשקל

גשם, פוך רומנטיקה, מרק, השמנת חורף, ושנת דובים, הן הקונוטציות שעולות מהמילה חורף. אספנו עבורכן 5 טיפים שישאירו את הרשימה הפרטית שלכם ללא עלייה במשקל

(צילום: shutterstock By Syda Productions)

לעבור את החורף בלי להעלות במשקל (צילום: shutterstock)

אנחנו יכולות להתכרבל כל החורף מול הטלויזיה בתוך שמיכת פוך, להתפנק עם שוקו חם ולחייך כמו דובון מנומנם, זה נשמע כייף, אבל באביב באמת נראה כמו דובוני חורף, ולא בטוח שנחייך. אספנו עבורכן 5 טיפים שיעזרו לכן לשמור על המשקל בחורף.

למה אנחנו נוטות להשמין בחורף?

מלחמת האור והחושך

שעות אור מועטות וטמפרטורות נמוכות גורמות לירידה ברמת הורמון הסרוטונין, שאחראי בין היתר לתחושות רוגע ושובע. החשכה מפעילה יצור מוגבר של הורמון המלטונין, שאחראי בין היתר על ויסות שעות הערות והשינה. וכשהוא מופרש הוא גורם לעייפות וחוסר ריכוז, ורומז לנו שהגיע הזמן לישון. אלא שרובינו לא הולכות לישון עם שקיעת השמש, וכתוצאה מכך מופרשים הורמוני הרעב במטרה שנאכל ונחזיר לעצמינו את רמת הסרוטונין, שחוזר מהר במיוחד לאחר אכילת פחמימות וסוכרים.

כשקר לנו אנחנו מחפשים אוכל

האינסטינקט הבריא שלנו גורם לנו לשמור על טמפרטורת גוף מאוזנת. כשקר לנו, אנחנו משקיעים אנרגיה כדי לחמם את עצמינו, וכשאנחנו מחפשים אנרגיה אנחנו מוצאים מזון. בזמן עיכול המזון משתחרר חום בגוף. אם מצאנו את המזון שלא נכון, זה שמתפרק מהר ומשאיר בור של רעב בבטן, אנחנו בדרך הנכונה להצטרף למשפחת דביבוני החורף.

מחממים משביעים ועשירים במגנזיום (צילום: shutterstock )
\

ויש מי שלא אוהב חורף

או שהחורף לא אוהב אותו, או מסיבות אחרות שוקע ב"דכדכת חורף" עלול לחפש נחמה במודע, או שלא במודע במזון מתוק. ואם לא די בכך, המחסור בסרוטונין מקשה עליו את השינה. וכשלא ישנים טוב, מנגנון הרעב והשובע לא מתפקד, וגורם לתחושת רעב קבועה.

מה עושים כדי לשמור על משקל תקין בחורף?

1. לחמם את הבית, הגוף והאוכל

אי שם בין החך העליון למערות האף, בצומת שמחבר את מערכת העיכול למוח, יש חיישן קטן שמדווח לגוף ולמוח מה מצב הטמפרטורה. אוכל חם, תורם לחימום הגוף וגורם לחיישן שמעל החייך לדווח למוח שטמפרטורת הגוף מאוזנת ואין צורך לשלוח אותנו לחפש דרכים מהירות להתחמם. מרק ירקות עשיר, וחליטות צמחים יעשו את עבודת החימום ויתרמו לתחושת השובע.

במשפט אחד– שתייה חמה ואוכל חם מאזנים את תחושת הרעב בחורף.

חליטת אוכמניות והיביסקוס, חליטת למון גראס ולואיזה של life, צ'אי של פומפידו, תה מאצ'ה של אלטמן (צילום יח"צ סופר-פארם)

ומה עם הבית כשהבית, הרכב, מקום העבודה מחוממים לטמפרטורה של עשרים וארבע מעלות, תחושת השובע והרעב שלנו מאוזנת, מפני שהמוח לא שולח אותנו לקושש חומרי בערה בצורת מזון.

בקבוק חם וכריות חימום ישמרו על חום הגוף שלנו, יועילו באותו אופן, ולא תאמינו כמה שהפינוק הזה מרגיע, משמח, ומשכיח רעב.

הכי מפנק בחורף- כרית חימום ובקבוק חם של life (צילום: יח"צ סופר-פארם)

 
2.   ספורט לפחות כמו בקיץ

גם אם מתחשק לכן וגם אם לא, אל תוותרו על ספורט בחורף, והקפידו על פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע, ולא רק כדי לשמור על גמישות ולשרוף קלוריות. ספורט מעלה את רמת הסרוטונין, מאזן את תחושת הרעב, ומשפר את מצב הרוח, והנה שתי ציפורים במכת סרוטונין אחת.

3.  הקשר בין הקצב האישי לקצב של הטבע

בא לידי ביטוי בכך שהגוף שלנו מעכל טוב יותר את הפירות והירקות שגדלים בעונה העכשווית, וגם בצורך של הגוף להיות במנוחה רבה יותר בתקופת החורף, כדי לשמור על אנרגיה. במילים אחרות: השמש ששוקעת מוקדם בחורף מזכירה לנו שבחורף נחוצות לו יותר שעות שינה וחשוב שזו תהייה שינה מתוקה ורגוע. אם תשנו כמו שצריך, הגוף שלכם ידע לנצל נכון את האנרגיה, ותחושת העייפות לא תבלבל אתכם ותתחזה לרעב.

אם קשה לכם להירדם, תוכלו להיעזר בתוספים טבעיים שעשויים להקל על המתח ולתרום לשינה רגועה. חשוב להתייעץ עם הרוקח ולדווח לו על כל שימוש בתרופות.

במשפט אחד– לכו לישון מוקדם בחורף, והקפידו על שמונה שעות שינה.

מגנזיום של אלטמן, ויטמין D של life , נרוקסין של אלטמן לשינה רגוע, וסוכריות רסקיו להפגת מתח (צילום: יח"צ סופר-פארם)

 
4.  שייקים ירוקים

עתירי סיבים תזונתיים, ירקות ועלי סלרי שמלבד תחושת השובע שהם מעניקים, הם גם עשירים בסידן.

5.  מזון עשיר במגנזיום, ובויטמין B ו D

מחקרים מוכיחים שמזון עשיר במגנזיום תורם לתחושת שובע ותורם בשמירה על רמות הסוכר בדם. תוכלו למצוא אותו בין היתר בשקדים ובאגוזים. כמות של עד 7 שקדים או אגוזים ביום, תתרום לתחושת השובע ועשויה לסייע באיזון רמת המגנזיום בגוף.

מזונות שמכילים ויטמין B ומגנזיום (צילום:shutterstock)ויטמין B12, ומגנזיום של life (צילום: יח"צ סופר-פארם)

ויטמין D תורם לתהליך העיכול ומסייע בשמירה על מצב רוח טוב. מחסור בויטמין B יגרום בין היתר למצב רוח ירוד, לתחושת עייפות וחוסר אנרגיה, וכתוצאה מכך לרעב.

את שני הויטמינים החשובים האלו רצוי לצרוך במזון כמו שקדים, אגוזים,אבוקדו, סלרי, דגים ובזרעי צ'יה.

תוכלו להיעזר בתוספי מזון שמכילים ויטמין B ו D לאחר התייעצות עם הרוקח.

ואם כבר דיברנו על צ'יה, לזרעים האלו יש תכונות טובות נוספות, הם סופחים מים, נותנים תחושת שובע וממלאים באנרגיה.

פודינג צ'יאה (צילום: shutterstock)

6.  הפתעה

התנהגתן יפה וקראתן את הכתבה עד סופה? יופי, אז זכיתן ביושר במתכון מככב לחמש מנות פודינג צי'ה בשלוש דקות:

כוס זרעי צ'יה

2 כוסות חלב קוקוס או אורז

ארבע כפיות דבש

תותים או כל פרי אחר שאתם אוהבים

את זרעי הצ'יה ערבבו היטב עם חלב הקוקוס או חלב האורז, ושלחו לשנת לילה במקרר. בבוקר תעירו את הפודינג עם ערבוב קל, הזרעים יראו שמנמנים ושקופים כמו טפיוקה. להוסיף תותים, ולא לשכוח שבכוס פודינג צ'יאה יש כ 200 קלוריות.

.

.