רוצה לצמצם את הפערי המגדרי? קחי סיכון פיננסי גדול יותר

נשים רבות מתייחסות להון כמקור לבטחון המאפשר שימור רמת חיים מסויימת ופחות כהזדמנות. הן מייחסות חשיבות מרובה ל"מורשת" ונוטות להשקיע בחברות בעלות מטרות וערכים איתן הן יכולות להזדהות

"עצמאות כלכלית היא הבסיס לעצמאותן של הנשים" (ג'יין ג'י סון, מנכ"לית Ctrip International Ltd)

 הגיע הזמן לקחת את המושכות לידיים ולפעול

אני עובדת בשוק ההון מזה למעלה מ-20 שנה אבל בהחלטות ההשקעה האישיות שלי אני חוששת מלקיחת סיכונים ולעתים אני שמרנית מדי. מסתבר שלא מדובר במחזה נדיר. מחקר חדש של "UBS Wealth Management" שם זרקור על ההבדלים בין נשים וגברים, בהקשר להשקעות ומראה כי נשים רבות תצטרכנה להשקיע יותר בטווח הארוך ולקחת סיכונים ארוכי טווח בהשקעותיהן בכדי לענות על צרכיהן.

רבות נכתב על אי-השיוויון בין המינים. מחד, לפערי שכר, עבודה הכוללת הפסקות, גמישות בשעות העבודה וחלקיות משרה יש השלכות משמעותיות על גיל הפנסיה. מאידך, תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר ולכן עליהן לתכנן את ההון שלהן לטווח ארוך יותר.

קביעת יעדים כלכליים ואחרים

הגדרת היעדים מהווה בסיס לתהליך. קביעת משך ההשקעה (לאיזו תקופה) והיקף הנכסים העומדים לרשותנו (נזילות), תשואה רצויה ומה ורמת הסיכון הנדרשת כדי לעמוד ביעדים אשר יכולים להיות:

פיננסיים/כלכליים כגון שימור ההון הקיים, רכישת בית נוסף, העברת הנכסים לדור ההמשך

לא כלכליים כגון מתן תרומות או הקמת פעילות פילנתרופית

נשים רבות מתייחסות להון כמקור לבטחון המאפשר שימור רמת חיים מסויימת ופחות כהזדמנות. הן מייחסות חשיבות מרובה ל"מורשת" ונוטות להשקיע בחברות בעלות מטרות וערכים איתן הן יכולות להזדהות ואף בחברות בעלות ניהול מגוון מגדרית.

דליה נאור מרוז אלבום פרטי

אירועים מרכזיים ונסיבות החיים

בממוצע, נשים צפויות לצבור פחות הון בחייהן, בעוד שהן מתמודדות עם חסמים ליצירת הון, הנובעים מפערי שכר ביחס לגברים במשרות זהות וכן מחוסר רציפות בקריירה ומהצורך בגמישות רבה יותר. לרוב נשים מטפלות בילדים ובהורים מבוגרים ולכך יש השלכות אשר פוגעות בקריירה.

העובדה כי תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר, מקשה עליהן אף היא לשמור על רמה אחידה באורח חיים מאחר והונן משמש לתקופה ארוכה יותר.  הפערים בתוחלת החיים בין המינים הולכים ומצטמצים ועומדים על כ-6.7 שנים בארה"ב וכ-5.3 שנים באנגליה אבל אפילו לפער נמוך מזה עלולות להיות השלכות משמעותיות על הונן של נשים.

התנהגות והחלטות השקעה

קיים הבדל גדול בדפוסי התנהגות ואופן ההשקעה של נשים וגברים אף אם במובנים אחרים הם דומים למדי. נשים רבות ממאמנות לקחת סיכונים ולכן הן פחות בטוחות בעצמן כאשר הן מחליטות על השקעות. יחד עם זאת, יש להן משמעת והן משקיעות בצורה יותר מובנית והן משקיעות זמן רב על מנת ללמוד ולחקור את הנושאים לעומק.

מחקרים מראים כי היסטורית, נשים סרבו לקחת סיכונים וכי הן נוטות להיות בטוחות פחות בעת קבלת החלטות השקעה. זאת למרות שמחקרים מראים כי לנשים יש ידע פיננסי רב ומשמעת ביחס לגברים. הגברת האמון הפיננסי של נשים יכולה לסייע להם להשיג את מטרותיהן ולשמור על איכות רמת החיים שלהן לאורך זמן.

חוסר הרצון ליטול סיכונים עלול להתבטא בניהול תיק השקעות הכולל אחוז גבוה של מזומן או השקעות הנחשבות כביכול כפחות מסוכנות כמו אגרות חוב. למרבה הצער, חשיפה גבוהה מדי למזומן או לאג"חים גורמת לאובדן התשואות הרצויות.

אשת קריירה צילום שאטרסטוק

ממצאים עיקריים מהדוח:

 • פער השכר המובהק של 10% יסתכם בכך שהונן של נשים יהיה נמוך בכ- 38%, מאשר של גבר בגיל 85.

• הפסקה קצרה בקריירה תוביל להפחתה של  43% בהונה של אישה לכשתגיע לגיל 85.

• המודל גם ממחיש כיצד הסדרי עבודה גמישים או העסקה במשרה חלקית  ישפיעו לרעה על צבירת ההון של נשים כמו כן ימנעו מהן לקדם את הקריירה שלהן.

• העובדה כי תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר, מקשה עליהן לשמור על רמת אורח חיים אחידה מאחר ושהונן משמש לתקופה ארוכה יותר.

• כל התואר לעיל יפגע יותר ביכולתן של נשים לצבור הון במידה והן ידבקו בהשקעות עם תשואה נמוכה (תשואה של אחוז בשנה).

פערים כאלה הם סיבה מרכזית לכך ש-"UBS Wealth Management" השיקה את "UBS Unique", תוכנית בת חמש שנים להגדלת המומחיות שלה באספקת שירות פיננסי לנשים. מטרת העל של התכנית הינה להגביר את הביטחון הפיננסי של מיליון נשים עד 2021 כדי לצמצם את הפער הקיים בצבירת הון בין המינים.

ומה קורה אצלנו?

 מרכז אדוה פרסם כי ב-2015, השכר החודשי הממוצע של אשה בישראל עמד על 68% משכרו של גבר. סיבה מרכזית לפערי השכר המגדריים הינה בידול תעסוקתי בשוק העבודה ורמות שכר נמוכות במקצועות "נשיים" כגון מקצועות הטיפול, הוראה ואדמיניסטרציה. אגב, מחקר שפרסמה הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה גם כן ב- 2015 הצביע על פערים של 45% על רקע מגדרי בשכר הממוצע בהייטק – פער שבא לידי ביטוי באלפי ובעשרות אלפי שקלים בחודש.

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. בשנת 2014 עמדה תוחלת החיים כאן על 84.1 שנים בקרב נשים ועל 80.2 שנים בקרב גברים. גברים מדורגים במקום השלישי בעולם, ונשים במקום ה-10.

כלומר בישראל, על אחת כמה וכמה הן בשל הפערים בשכר והן בשל תוחלת החיים הגבוהה, נשים חייבות לתכנן מסלול מחדש ולנהל את השקעותיהן תוך קביעת מטרות ויעדים ברורים על מנת לנהל את כספן בצורה מיטבית אשר תאפשר להן להתבגר ולהתנהל בכבוד גם בשנים שלאחר היציאה לפנסיה/היציאה ממעגל העבודה.

 נסיבות החיים של נשים, בטחונן הפיננסי וגישתן להשקעות- ייקשו עליהן להגיע למטרות הפיננסיות ובכך עלולות להרחיב את הפער המגדרי. המחקר של UBS מראה כי במטרה לצמצם את הפער המגדרי, על נשים לקחת סיכון פיננסי גדול יותר והחלטות השקעה לטווח ארוך.

** הכותבת, דליה נאור מרוז, היא מנהלת השיווק של UBS Wealth Management Israel

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.  מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.