המדריך הצמחי לחורף בריא

למרות החורף האביבי, אין מנוס מהמלווים הקבועים של העונה הקרה: צינון, שיעול וחום הם רק חלק מהסימפטומים שאנחנו נתקלים בהם בתקופה זו. ליקטנו 5 צמחי מרפא שיסייעו לכם להתמודד עם מפגעי החורף

ברא - מחלות חורף. צילום: שאטרסטוק

"מערכת החיסון שלנו עובדת חזק יותר בחורף", פותח שרון קוצר, הרבליסט ומנהל מחקר ופיתוח בברא צמחים,"אבל לפעמים היא לא מצליחה לעמוד בנטל בעת הימצאות בשטחים סגורים ולא מאווררים, בשינויי הטמפרטורה, בשינויים מטאבוליים וכולי. לכן, וירוסים וחיידקים פורחים במצבים כאלה ועוברים מאחד לשני בצורה מהירה יותר. זו הסיבה שמערכת החיסון צריכה עזרה ביכולת שלה לתת מענה לתקופה הזו בשנה".

"ברגע שנדבקנו", ממשיך קוצר, "ישנם מופעים של צינון, התעטשות, כאבי ראש, כאבי שרירים, חום ושיעולים. טיפול צמחי יכול לסייע לתגבור למערכת החיסון וכך להעניק לגוף יכולת להתמודד עם המחלה ביתר קלות. מומלץ להתחיל טיפול בשלב המוקדם ביותר עם הופעות הסימפטומים. ברגע שהאמא רק מדמיינת שהילד מתחיל להשתעל. התחלת טיפול בשלב המוקדם ביותר עשויה במקרים רבים למנוע את התפתחות המחלה".

אז איך מצליחים לשרוד את העונה הקרה במקסימום בריאות ובמינימום התעטשויות? מחקרים בדקו ומצאו חמישה צמחי מרפא שיכולים להפוך את החורף שלכם לבריא יותר:

1. אכינצאה – אנטיספטי וממריץ חיסוני

מחקרים רבים הראו כיצד האכינצאה מסייעת למערכת החיסון להגביר את ייצורם של אותם תאים חיסוניים בדם שנלחמים בווירוסים ובחיידקים. מדובר בתאים בלעניים, שבולעים ומפרקים מזהמים שחדרו אל הגוף. לכן הוא משמש ברפואת הצמחים לחיזוק חיסוני, למניעה ולטיפול בזיהומים ויראליים, חיידקיים ופטרייתיים, הכוללים התקררויות, שפעות, סינוסיטיס ושלל בעיות חורף נפוצות. האינדיאנים היו הראשונים שגילו את יכולותיו המופלאות של הצמח, והמחקר הראשון שהוכיח בפועל את סגולותיו התבצע ב- 1988, והראה כי נטילתו תרמה לעלייה משמעותית בפעילות המערכת החיסונית של חיות. מאז נערכו מאות מחקרים על הצמח, כולל כאלו שהדגימו פעילות הממריצה את מערכת החיסון האנושית, מקלה על תסמיני מחלות חורף ואף מקצרת את משך הזמן שלהן.

2. סמבוק  מייד כשמתחילים סימני השפעת הראשונים

לפרחיו ולפירותיו של עץ הסמבוק פעילות הממריצה את מערכת החיסון, מורידה חום גבוה, מפיגה גודש ומייבשת הפרשות עודפות במערכת הנשימה. כל אלה הופכים אותו לצמח הבחירה במצבים של התקררויות, שפעות, דלקות אוזניים, שיעול, נזלת ואף סינוסיטיס. בשנים האחרונות יעילות הסמבוק נחקרה במחקרים מדעיים, כולל בישראל. במחקר קליני מבוקר שנערך בארץ על מוצר המכיל תמצית סמבוק, נבדקה היעילות כנגד סוגים שונים של נגיף השפעת. על פי המחקר ב-93.3% מהמקרים דווח על הקלה משמעותית בתסמינים תוך יומיים (!) מנטילת תמצית הצמח (לעומת 6 ימים אצל אלו שלא נטלו את הטיפול), ו 90% חוו הטבה מלאה תוך יומיים-שלושה (לעומת 6-7 ימים בקבוצת הביקורת). באנגליה נהוג להכין מהפירות יין רפואי משובח לחיזוק ולהגנה מהצטננויות, אך הדרך הטעימה ביותר לצרוך את פירות הסמבוק היא על ידי הפיכתם לסירופ מתוק.

3. אסטרגלוס – הגברת עמידות וחוסן הגוף

זהו צמח הגדל במזרח אסיה: בסין, במונגוליה ובסיביר. הוא מכיל רכיבים פעילים בשם פוליסכרידים – רבי סוכרים ייחודיים שנחקרו רבות בשנים האחרונות והראו השפעה שמעוררת את מערכת החיסון ומעלה את ספירת התאים החיסוניים הלבנים, השפעה אנטי-ויראלית, אנטי-דלקתית, מחזקת ומעלה רמות אנרגיה. מדובר בצמח מפתח ברפואה הסינית, שמגביר את עמידות וחוסן הגוף ותומך בתפקוד תקין של בלוטת האדרנל במצבים של סטרס מתמשך (העלולים להחליש את החיסוניות). הוא משמש לחיזוק ולהמרצת מערכת החיסון, בעיקר כשבקרע יש נטייה להתקררויות, שפעות ודלקות גרון חוזרות ונשנות, תשישות וחולשה. בסין נהוג לבשל את שורש הצמח במרק, יחד עם עוף וירקות– וזהו מרק העוף הסיני. התבשיל ידוע כמחזק את הגוף ומטפל במצבי חולשה ובשפעת.

4. ריישי – פטריית הכוח העוצמתית

אחד מצמחי המרפא שמסייעים לשמירה על איזון המערכות בעונת  החורף  היא בכלל פטרייה. פטריית הריישי היא למעשה צמח קלאסי ברפואה הסינית המסורתית המחזק את תפקוד המנגנון החיסוני, ובעל פעילות אנטי-ויראלית ישירה. החומרים הפעילים הנחקרים של הריישי הם רבי-סוכרים ייחודיים שהדגימו מחקרית פעילות ממריצה חיסונית, הקשורה להגברת הייצור בגוף של תאים חיסוניים הנקראים תאי הרג. הפטרייה מחזקת את מערכות ההגנה הפנימיות של הגוף ומסייעת לטיפול במקרים של חולשה חיסונית, מחלות ויראליות, אלרגיות ואסתמה.

5. ויתיניה משכרת – "הג'ינסנג ההודי": חיסוניות, ויטאליות ורוגע

צמח מהרפואה ההודית שנודע בסגולות רפואיות מרשימות. מחקרים שבדקו את יעילותה של הוויתיניה המשכרת על מערכת החיסון הראו כיצד היא תורמת להעלאת ספירת הדם הלבנה ולהמרצת תאי ורכיבי חיסון שונים, כגון תאי לימפוציטים T (שמווסתים את המערכת החיסונית כך שתתקוף בצורה יעילה פולשים זרים), תאי הרג (שמחסלים תאי גוף שנדבקו בווירוסים או שהתפתחו לתאים סרטניים), ותאים בלעניים שמפרקים מזהמים שחדרו אל הגוף. לוויתיניה אף יש השפעה מחזקת כללית, שמעלה את רמות האנרגיה והחיוניות, ולכן מכנים אותה "הג'ינסנג ההודי". היא הוכחה מחקרית כנוגדת דלקת יעילה, ולא זו בלבד אלא שהיא תורמת לתחושת רוגע ולשינה טובה במצבי מתח מתמשכים.

חברת "ברא צמחים" מובילה למעלה מעשור את 'עולם המחר' של רפואת צמחי המרפא, באמצעות מכלול שלם הכולל: מחקר, פיתוח, ייצור שיווק ומרכז ידע לאנשי מקצוע. החברה מציעה מוצרים באיכות גבוהה, המצטיינים ביצירתיות טיפולית ונשענים על שילוב בין חומרי הגלם האיכותיים ביותר, ידע קליני רחב וטכנולוגיות ייצור מתקדמות המבטיחות מיצוי שלם של כל צמח ושמירה על מקסימום הרכיבים הפעילים בו.

 ברא מחלות חורף. צילום: שאטרסטוק

גוני לב ארי
לייט בלומרית בת 35 מתל אביב. רוב היום אני יושבת בבית מול מייקרוסופט וורד ומנסה להמציא משהו שלא היה קיים ואם אני אומרת את זה בדרך מסוימת הוא נהיה קיים