פייסבוק מודה: ''הרשת החברתית מזיקה למצב המנטלי''

לראשונה מודה פייסבוק שהשיטוט בה יכול להזיק למצב הנפשי של משתמשיה. מידע חלקי, פייק ניוז, מצג שווא – רוצים להיות שמחים יותר? תתנתקו קצת

עד היום התפרסמו לא מעט מחקרים, שהצביעו על הנזקים המנטליים שהרשתות החברתיות גורמות להם אבל רק עכשיו חוקרים בפייסבוק הודו בצעד מפתיע שהשימוש בפלטפורמה יכול לדרדר את מצבם הנפשי של המשתמשים. כנראה שבפייסבוק לא רצו להיראות מנותקים מהטענות המופנות כלפי הרשת החברתית הפופולרית ובכך שהם משחררים אישור רשמי לממצאים שהתפרסמו הם נמנעים מלהיות מוצגים כשליחי שטן שמנסים להסתיר איזו אמת מהציבור.
תגובת פייסבוק מגיעה לאחר שעובד בכיר לשעבר ברשת החברתית יצא נגד תאגיד הענק בתקשורת והצהיר שהפידבק הקצר והמיידי, שמעלה את הדופמין במוח כמו סם ממכר, הורס את החברה האנושית: חצאי אמיתות ומידע מקוטע הם רק חלק מהאפקטים השליליים שיצרה פייסבוק. תוסיפו לכך פוסטים שעושים שיימינג לאחר, שיתוף תמונות שמציגות חיים מושלמים לכאורה, תחושה מתמדת שבכל רגע נתון קורה משהו חשוב שאינכם משתתפים בו ותקבלו את כל הסיבות להרגיש רע עם חייכם.

בר רפאלי

 ב"גרדיאן" פורסם שהחוקרים חשפו שהזמן בו אנחנו מבלים בשיטוט בפייסבוק וצריכת מידע פסיבית יכולים לגרום לגולשים להרגיש "גרוע יותר" בכל הנוגע לעצמם. הפתרון, לדברי פייסבוק, הוא להתחבר ליותר אנשים ברשת ולהיות פעילים ולא רק לתפקד כ"מתבוננים". בפועל, אין זה פתרון אמיתי מאחר וההשוואה המתמדת לאנשים אחרים ואופן צריכת המידע לא ישתנו. הפיד דומה למשפך מים מזוהמים בירקון כאשר פעם בכמה זמן אנחנו נתקלים בפנינים. לרוב אנחנו ניזונים מרעש מנטלי אינסופי, חלקיקי אמיתות ובגדול, מיותר מדי מצג שווא.

יעל גולדמן וחברות

השנה האחרונה לא הטיבה לתדמיתה של הרשת הפופולרית, שחטפה ביקורת רבה על הפצת פייק ניוז, מעורבות בהפצת פרופגנדה רוסית, פרסום קמפיינים פוגעניים, השתקת קולות שהעבירו ביקורת נגד הממשל בארצם וחוסר יכולת לבלום העלאת סרטוני שנאה. סרטוני הלייב חטפו טענות קשות, לאחר שאב פרסם כיצד הרג את בנו התינוק ורק לאחר 24 שעות הסרטון הוסר. כל המקרים האלה הותירו תחושת חוסר אונים מול המפלצת התאגידית והבנה שיותר מתמיד, הרשת החברתית היא כלכלית יותר מאי פעם. איך הגיב מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק לטענות הרבות שהופנו כלפיו? הוא התפייט כיצד כל שאיפתו היא "לקרב אנשים אחד לשני".

 שלי גפני

אין מה להאשים רק את פייסבוק בהתדרדרות המנטלית של בני תמותה. הוכח בעבר שטוויטר, סנאפצ'ט ואינסטגרם מזיקים אף הם לגולשים רבים וביניהם, בני נוער שסובלים מבריונות רשת, קנאה בחיי חבריהם ובערך עצמי נמוך. הבעיה העיקרית של הרשתות החברתיות היא בכך שכל פעולה שלנו מדורגת על ידי האחר, דבר שממכר ואנשים שואבים את ההערכה העצמית שלהם בהתאם לסטטוס האחרון שהעלו. כמו כן, קל מאוד למכור אשליות ברשת ולהציג חיים יפים יותר מבמציאות. כמה פעמים נתקלתם בתמונה של חברה שבילתה על שפת הבריכה ונראתה מאושרת וכאשר שוחחתן גיליתם שהיא היתה בכלל עצובה ושאולי בן זוגה עזב אותה או משהו שהתמונה לא הסגירה.
מה עושים כדי למנוע את הצד האפל של הפייסבוק מלהשתלט עליכם? המחקרים מראים שזה לא המה אלא האיך ושחשוב להשתמש במדיה חברתית באופן מבוקר. חשוב לשמור על איזון בין החיים האמיתיים לווירטואלם, להיות מודעים למניפולציות ולכך שמה שאתם רואים את הבחירות הסלקטיביות של כל משתמש שהינו העורך והמגיש של חייו. תתמקדו באינטראקציות שעושות לכם טוב ולהימנע מהשואות בלתי פוסקות. אל תהפכו את הרשת לחיים עצמם.
צילום קאבר: מתוך אינסטגרם של קורל סימנוביץ'
 
 
 
 

גוף ונפש
כתבות, חדשות ודעות על הקשר שבין הגוף לנפש, איך לשמור על הבריאות, הכושר והאושר האישי