סוד האושר של תושבי דנמרק

יש סיבה טובה, יותר נכון, 10 סיבות למה תושבי דנמרק מדורגים במקום הראשון במדדי האושר של האו"ם ושל ה-OECD. בספרו "הוגה – סוד האושר של הדנים", המחבר מייקל ויקינג, מביא אותן

בימים אלה תוכלו להיתקל בספר מרתק "הוגה – סוד האושר של הדנים", מאת מייקל ויקינג. זהו למעשה ספר הדרכה גם עבור מי שאינו מתגורר במחוזות סקנידינביה. הספר צועד היטב עם חג האור והתקופה בה צונחת הטמפרטורה אפילו במחוזותינו. "הוגה" אגב נמצא לא רק בתחום העיצוב אלא כמעט בכל תחום בחיים בבישול לבוש תרבות פנאי בעבודה ועוד. תושבי דנמרק מדורגים במקום הראשון במדדי האושר של האו"ם ושל ה-OECD בזכות ההוּגֶה שלהם.
לפני שנבין מהו סוד האושר, חשוב לעמוד על פירוש המילה הוּגֶה? את המילה "הוּגֶה" קשה להגות ואי אפשר לתרגם, אבל ניתן להרגיש; בזמן קריאת ספר מרתק מכורבלים על הספה, במפגש עם חבר טוב בבית קפה מועדף, בריח של לחם טרי שנאפה בתנור ובאור הרך שמפזרים נרות דולקים. הוּגֶה הוא אווירה, הוא חוויה, הוא התחושה של המוכר והחמים שמשרים ביטחון ונחת.
הוּגֶה מתמקד בפשטות ובנוחות, במוכר ובאהוב ואינו דורש תקציב מנופח או היערכות מיוחדת. הספר כולל הסברים של עקרונות ההוּגֶה וגם טיפים שימושיים לפיהם יכולים כל אחד ואחת ליצור סביבת מגורים שיש בה הוּגֶה, ליזום מפגשים חברתיים שופעי הוּגֶלִיוּת, לבשל לפי מתכונים הוּגֶליים ואפילו להכין ערכת חירום הוּגֶלִית.
מייק וייקינג הוא מנכ"ל המכון לחקר האושר בקופנהגן ומקדיש את מחקרו להתחקות אחר האיכות החמקמקה של ההוּגֶה. בפשטות ובבהירות הוא מסביר כיצד ניתן להוסיף את רכיב האושר הסודי מדנמרק לתפריט של חיינו.

אשה שמחה צילום שאטרסטוק

10 דברים שיעשו את הבית שלכם "הוגלי" ובעיקר שמח יותר:

1. הוגקנגרו

הדבר האחד שחייב להיות בכל בית זה הוּגֶקרוֹ, או ״פינת מפלט״ בתרגום חופשי. זה המקום בחדר שבו תאהבו להתכרבל בשמיכה חמה עם ספר טוב וספל תה. הדנים אוהבים את הפינות הנוחות שלהם. כל אחד רוצה שתהיה לו פינה כזאת, וההוּגֶקרוֹ נפוץ בכל רחבי קופנהגן והמדינה כולה. אם תתהלכו ברחובות העיר, תראו שלרבים מהבניינים יש ״חלונות גומחה״ – חלונות הבולטים אל מחוץ לקיר הבניין, הכוללים אדן ישיבה. ההוּגֶקרוֹ שלכם לא חייב להיות על אדן החלון, אם כי אין מיקום יותר הוגלי מזה. אתם יכולים להוסיף לכל חלק אחר של החדר כמה כריות או משהו אחר שנעים לשבת עליו, תאורה רכה, אולי גם שמיכה, ויהיה לכם הוּגֶקרוֹ שבו תוכלו להתרווח עם ספר טוב ומשהו לשתות. הדנים מייחסים חשיבות רבה לתכנון וריהוט הוגליים.

החיים בחללים קטנים היו עדיפים גם משום שהחום המופק מגופם של יושביהם לא התפוגג במהירות כמו בחללים גדולים יותר; ומלבד זאת, חללים קטנים הם מקום מסתור מעולה מפני חיות טרף גדולות. ייתכן שכיום, אחת הסיבות לכך שאנחנו אוהבים לשבת בהוּגֶקרוֹ, היא התחושה שאנחנו מוגנים שם; היכולת להשקיף על חדר אחר או על הרחוב מעניקה לנו את היתרון של תגובה מהירה לכל סכנה אפשרית. אנחנו מרגישים נינוחים בהוּגֶקרוֹ – יש לנו כאן תחושה שאנו שולטים במצב, שאנו מוגנים מפני הבלתי צפוי.

2. אח

לפי נתוני המשרד הדני לאיכות הסביבה, יש בדנמרק כ־750,000 אחים פתוחות וקמיני עץ. מספר הבתים במדינה מתקרב לשני מיליון וחצי, מכאן שלשלושה מתוך כל עשרה בתים בדנמרק יש יתרון הוגה. מהי אפוא הסיבה לאובססיה הדנית לשריפת בולי עץ? ובכן, מנתוני מחקר שנערך באוניברסיטת אוֹרהוּס עולה שהתשובה היא כן – אמנם הדנים מתקינים קמיני עץ כי נראה להם שזאת האפשרות הזולה יותר לחימום הבית, אבל החיסכון הכספי הוא רק הסיבה השנייה בחשיבותה. לא נטעה אם נאמר שהאח היא ככל הנראה הבסיס האולטימטיבי של ההוגה. מול האח אנחנו יושבים לבדנו, נחים ונהנים מתחושה מרבית של נַחמוּמיוּת; ומול האח אנחנו מבלים עם האנשים האהובים עלינו ומעצימים את התחושה שטוב להיות יחד.

3. נרות אין נרות, אין הוגהֱ

שום מתכון להוגה לא יהיה שלם בלי נרות. אם תשאלו דנים מה הכי מתקשר אצלם להוגה, 85 אחוז יגידו נרות. המילה הדנית למשבית שמחות החא לוססלונה שפירושה המילולי נהוא זה שכיבה את הנרות ולא במקרה אין דרך מהירה יותר ליצור הוגה מאשר להדליק כמה נרות. השגריר האמריקאי בדנמרק אמר על האהבה שרוחשים הדנים לנרות "תבינו הם מדליקים אותם לא רק בחדר המגורים. הם מדליקים אותם בכל מקום, בכיתות, בית הספר, בחדרי הישיבות".  זה סוג של הנאה חושית חמימות רגשית.

4. דברים עשויים מעץ

אולי אנחנו כמהים לחזור לשורשים שלנו, ואולי יש משהו מיוחד בדברים מעץ. הריח של בולי העץ הבוערים באח, או אפילו של גפרור ניצת; החלקוּת של שולחן כתיבה מעץ; החריקה החרישית של לוחות רצפת העץ כשאנו דורכים עליהם בדרכנו אל כיסא העץ שניצב ליד החלון. הביקוש לצעצועי ילדים מעץ גדל שוב באחרונה, אחרי שנים של צעצועי פלסטיק. דוגמה מצוינת לצעצועים כאלה היא קוף העץ של המעצבת קיי בּוֹיסֶן. העץ נותן לנו הרגשה של קִרבה לטבע. הוא פשוט וטבעי, בדיוק כמו מושג ההוגה.

5. טבע חפצים מעץ

דנים מרגישים צורך להכניס את כל היער הביתה. כל פיסת טבע שתמצאו תקבל ״אישור הוגה״. עלים, אגוזים, זרדים, עורות בעלי חיים. ביסודו של דבר, כיוון החשיבה צריך להיות כזה: איך תמונה או פסל של סנאי ויקינגי תשתלב הכי טוב בחדר המגורים? ריפוד הספסלים, הכיסאות ואדני החלונות בעור כבש יוסיף להם עוד שכבה של הוגה. אפשר גם להחליף את עור הכבש בעור אייל, ולפרוש על הרצפה עור פרה. לאור חיבתם הגדולה של הדנים לנרות, לחפצים מעץ ולעוד הרבה דברים דליקים, אין פלא שקופנהגן נשרפה עד היסוד יותר מפעם אחת. אז הקפידו לוודא שנקטתם את כל אמצעי הזהירות נגד שריפות.

הוגה עטיפה

6. ספרים

מי לא אוהב מדף עמוס ספרים עבי כרס? הפסקה מטרדות היום עם ספר טוב ביד היא אבן הפינה של רעיון ההוגה. הסוגה לא חשובה – רומנים, מדע בדיוני, ספרי בישול, אפילו סיפורי אימה מתקבלים בברכה על המדפים. כל הספרים הם הוגליים, אבל לקלאסיקות של סופרים כמו ג‘יין אוסטן, שרלוט ברונטה, לב טולסטוי וצ‘רלס דיקנס שמור מקום של כבוד על המדף. אם יש לכם ילדים בגיל המתאים, אולי הם יאהבו להתרפק עליכם בהוּגֶקרוֹ ולבקש שתקריאו להם. אבל לא את טולסטוי, מן הסתם.

7. קרמיקה ופורצלן

קומקום נאה, אגרטל על שולחן האוכל, המאג המועדף שאתם תמיד רוצים לשתות ממנו – כל הדברים האלה הם הוגליים. שני מפעלי הפורצלן הדניים הידועים ביותר הם קֵהלֶר, שקיים כבר למעלה מ־175 שנה ומוצריו הרשימו מאוד את מבקרי התערוכה העולמית של פריז, שהתקיימה ב־1889 ולכבודה הוקם מגדל אייפל; וכמובן הרויאל קופנהגן, שנוסד בשנת 1775 בחסות המלכה יוליאנה מארי ונהנה בשנים האחרונות מפופולריות מחודשת של דגמי הבּלוּ פלוּטֶד מגה (Blue Fluted Mega), המצוירים ביד גם כיום.

8. תנו לאצבעות ללכת במקומכם

כפי שוודאי כבר הבנתם בשלב הזה, עיצוב הוגלי לא מתייחס רק למראה של דברים, אלא גם לתחושה שהם נותנים. אם תעבירו את האצבעות שלכם על המשטח העליון של שולחן עץ, על ספל קרמיקה חם או על עור אייל, תחושו תחושה שונה לחלוטין מזו שתחושו אם תגעו במשהו עשוי מתכת, זכוכית או פלסטיק. הקדישו מחשבה לתחושה שלכם בזמן הנגיעה בעצמים השונים והוסיפו מגוון רחב של מרקמים לבתיכם.

9. פריטי אספנות

הדנים מייחסים חשיבות רבה לפריטי אספנות, ואפשר למצוא כמעט כל דבר בחנויות וינטג‘ וחנויות לממכר עתיקות. לעתים קרובות האתגר הוא למצוא יהלום בתוך ערימה גדולה של פחם. מנורה, שולחן או כיסא עתיקים נחשבים רהיטים הוגליים אמיתיים. תוכלו לרהט יפה את הבית בפריטים שתמצאו בחנויות הווינטג‘, והעובדה שלכל אחד מהם יש עבר עושה אותם אפילו יותר מעניינים והוגליים מהרגיל.

רבים מהפריטים הללו מפעילים את הנרטיבים והנוסטלגיה. חפצים הם יותר מסך כל תכונותיהם המוחשיות, יש להם גם ערך רגשי וסיפורי. הם מאפשרים לי לשבת בנוחיות עם הרגליים למעלה, הם עשויים מעץ, ויש להם ערך נוסטלגי – בקיצור, הם ביצת הקינדר של ההוגה.

10. שמיכות וכריות

שמיכות וכריות הן פריטים הכרחיים בכל משק בית שרוצה להיות הוגה, במיוחד בחודשי החורף הקרים. התכרבלות בשמיכה חמה היא הוגלית מאוד, ולפעמים עושים את זה גם כשלא כל כך קר, סתם בשביל ההרגשה. השמיכות החמות יכולות להיות מצמר או מפְליז, והקלות יותר מכותנה.  גם כריות גדולות וקטנות הן פריט הוגה הכרחי. מה יכול להיות נעים יותר מלהניח את הראש על כרית רכה בזמן שקוראים ספר טוב?  בשלב הזה אתם מוזמנים לערוך ניתוח פרוידיאני לדנים ולציין שההוגה נראה כמו משהו שקשור לאוכל מנחם ולשמיכות ביטחון. ואולי אתם צודקים. ההוגה נותן למבוגר האחראי, ההישגי והלחוץ של ימינו אפשרות לקחת פסק זמן. להירגע, ולו רק לזמן קצר. הוא נותן לנו אפשרות לחוות את האושר גם בהנאות הפשוטות של החיים ולדעת שהכול יהיה בסדר.

* הספר "הוגה – סוד האושר של הדנים", מאת מייקל ויקינג (הוצאת מודן) יצא לחנויות בימים אלה

גוף ונפש
כתבות, חדשות ודעות על הקשר שבין הגוף לנפש, איך לשמור על הבריאות, הכושר והאושר האישי