עד העונג הבא: איך קרה שהחשק המיני הנשי בנסיקת שיא?

גבר תמיד רוצה יותר? לאישה כואב הראש? תשכחו מזה. אילונה מירקין פסיכותרפיסטית מוסמכת ומתמחה בטיפול מיני מפריכה את המיתוס הכי שחוק בעולם הסקס והמיניות

אילונה מירקין

הגיע הזמן לשים את זה על המיטה: מיתוסים, טבעם לעדכן גרסה. אז פנינו למומחית שלנו לעניינים אינטימיים כדי שתסביר לנו פעם אחת ולתמיד – מי פה באמת רוצה יותר? "עולם המיניות עטוף באינספור מיתוסים", פותחת אילונה מירקין, פסיכותרפיסטית ממוקדת מוסמכת ומתמחה בטיפול מיני. "לכולנו יש מיתוסים שמנחים אותנו, במודע ושלא במודע, בכל הקשור לתחום ההתנהגות המינית שלנו ושל אנשים סביבנו. למעשה אנחנו שופטים על פיהם את עצמנו, את בני הזוג שלנו וגם את הסביבה. טבעו של מיתוס הוא שהאמיתות שלו לא נבדקת, אנחנו מקבלים את המיתוס כמו אקסיומה ולא תוהים לגביו".

"אחד המיתוסים שאני פוגשת בקליניקה אצל מטופלים שלי", ממשיכה מירקין, "הוא שחשק מיני גדול הוא מנת חלקו של הגבר יותר מאשר של אישה. והציפייה החברתית תרבותית הרווחת היא שהגבר מעוניין במגע מיני תכוף יותר ואילו נשים פחות מעוניינות, שהמיניות היא לא בראש מעייניהן כמו אצל גברים. הרחבה נוספת של המיתוס היא כי הגבר תמיד רוצה ומוכן, ולאישה "כואב הראש" והיא מחפשת דרכי מילוט החוצה מסיטואציה של מפגש מיני. כטבעו של כל מיתוס תפיסות ואמירות אלה אינן נכונות. כאמור, המיתוס הזה מוטעה מאחר וגם נשים מחפשות הנאה, ומגע מענג, כך ששני המינים שותפים לתחום העונג המיני".

מהם המקורות למיתוס הזה שעבד עליו הכלח?

"קיימת צפייה מרובה בפורנו בעיקר בקרב גברים. אחד הביטויים בהם הצריכה הזו מעמידה את בת הזוג המציאותית באור בעייתי ומעוות, כי האישה בפורנו כל הזמן רוצה ונהנית מהכל. סרטים פורנוגרפיים לא מציגים מוטיבים של דיוק ההנאה עבור האישה. בפורנו, בכל מצב ועם כל אחד, האישה תמיד תראה סימני הנאה ועונג. כל התנוחות, המגעים, כל סוגי הסקס בסצנות הפורנוגרפיות מתבטאות תמיד בעונג מיני מצדה, הרי היא תמיד גונחת מהנאה, עושה הבעות פנים של עונג עילאי, משתמשת בביטויים מעודדים כמו 'עוד…תמשיך'. כאמור, סצנות פורנוגרפיות אלה מעבירות מסרים שאינם מאפשרים מפגש בעל פוטנציאל לעונג מיני כי הן נטולות מסרים לחקירה מינית שמותאמת לבת הזוג המציאותית וכזו המעוררת אותה. נדרש דיוק והתאמה בסוג המגע המעורר אותה, כמותו ועוצמתו".

"בגלל הצריכה הגדולה של הפורנו ובגלל המסרים המעוותים שמועברים באמצעות הנאה תמידית, כשהגבר פוגש את בת הזוג האמיתית, לעיתים חסרות התאמות שהיא צריכה כדי להגיע להנאה ולעונג. אם הגבר מקבל את האשליה אודות מיניותה של אישה בעיקר מהסרטים הפורנוגרפיים, הרי זה לא פלא שלאישה שהוא פוגש במציאות לא מתחשק. זה העיוות הפורנוגרפי במאפייני המפגש המיני ובתפיסת המיניות".

"מקור נוסף למיתוס קיים בהיסטוריה: תחום ההנאה המינית מעולם לא היה מיוחס לרפרטואר המיני של האישה. פונקציית המיניות הנשית היתה הולדה וסיפוק צרכיו של הגבר בשביל שהוא יוכל לעמוד בפונקציות הגבריות שלו; פרנסה, צייד ומלחמה. בתקופות הללו אף אחד לא התעניין במשאלות הלב הכמוסות של האישה".

"ובהקשר הזה, אותו מיתוס חולש גם על התחום המחשבתי, על הפנטזיה. המיתוס מעביר מסרים כמו שאם אישה לא מעוניינת במגע מיני אז היא גם לא מפנטזת ולא מרשה לעצמה לדמיין סיטואציות מיניות, או אינטימיות שמעוררות אותה ומרגשות אותה. גם נשים נתונות תחת המיתוס וגם גברים. אישה לפעמים חשה אשמה או בושה כשהיא מוצאת את עצמה מפנטזת או שהפנטזיות עולות ומרגשות אותה ולא מספיק שהיא מרגישה בושה ואשמה היא גם לא מעיזה לשתף את בן זוגה (לא כל פנטזיה מיועדת לשיתוף)".

אילונה מירקין

אז איפה השינוי? איך המיתוס נשבר?

"המיתוס הזה כל כך מופרך כי המיניות היא מעבר לאקט הפיזיולוגי של מפגש בין פין לנרתיק. תחום ההנאה והעונג כל כך רחב שהוא לא חייב להסתכם בחדירה ובגמירה. אישה לא חייבת תמיד כניסה נרתיקית כדי ליהנות ממפגש מיני. היא יכולה ליהנות ממערכת שלמה גירויים מעולם ההנאה והעונג, גם ברובד האישי וגם הבינאישי. אם המפגש המיני נטול מגוון גירויים ומגעים המותאמים לגופה ולאופי שלה, וכולל תמיד כניסה מידית, או כמעט מידית אל נרתיקה, הרי שיש לנו בת זוג מאכזבת ולא נהנית. המיניות היא מגע ומפגש גופני, רגשי, תחושתי, מחשבתי של בן אדם עם עצמו בתוך המפגש הזוגי. המיתוס מרוקן גם את הגבר מיכולת הנאה מסוגים שונים של מגעים מיניים ומייחס לו תפקוד מיני אחד ויחיד של פין גדול וזקפה מלאה וארוכה".

"המיתוס מרוקן את האישה מהתוכן הרגשי, תחושתי ומחשבתי ומעניק לה תפקיד של כלי קיבול בלבד. זה מאוד נוגד בעיניי את תפיסת המיניות באופן כללי. השיח על מיניות מתחיל עוד מראשית חיינו, מרגע הלידה, האופן שבו נגעו בנו והסבו לנו עונג. שם נוצרת המיניות, ההנאה מהמגע, ההתמסרות למפגש אינטימי בנוכחותו של אדם אחר מעבר לאקט החדירה. אנחנו רואים את יסודות ההתענגות מהמגע כבר בקרב הרך הנולד. אם לא נעים לו, הוא יראה את זה".

"לאור התפיסה הזו, אנחנו לא יכולים להגיד שאישה לא מעוניינת במפגש גופני, נעים ומרגש, או שלא חשוב לה. צריך לבחון את סוגיית חוסר החשק לפי שני צירים. אחד, תוך אישי – אני וההיסטוריה של מגע גופני ממנו באתי, והציר השני הוא בין אישי – במפגש עם בן הזוג בסיטואציות מסוימות. כך אפשר לראות איך חוסר החשק הוא לא תלוי מגדר, אלא תולדה של המפגש בין שני הצירים הללו. נשים וגברים פונים לטיפול בשל תופעת חוסר חשק מיני ללא הבדל מגדרי. בדיוק כמו שאישה יכולה לחוות היעדר תשוקה או הנאה מינית, כך גם הגבר יכול לחוות את אותם ההיבטים".

זה קשור לרוח התקופה?

"אי אפשר להתעלם מזה, השוויוניות הובילה את האישה להבין שמגיע לה, שהיא יכולה לבקש אפילו בינה לבינה הנאה מינית. השוויוניות הביאה לכך שאישה קודם כל חווה לגיטימציה פנימית, לרצות, להתענג, לחוות, להתרגש, לבקש את זה עבור עצמה ומבן זוגה".

"דבר נוסף, הפורנוגרפיה העלתה למודע את יכולות ההנאה המינית אצל האישה. כמובן שהצגתה של הנאה זו הינה מעוותת, חלקית, אשר לא לוקחת בחשבון את הפיזיולוגיה המציאותית הפשוטה ולא מותאמות לקשר הזוגי האינטימי הממשי בין שני אנשים. אבל כן יש פה לגיטימציה לנשים ליהנות, לפנטז, לרצות, להתענג. חשוב לי לציין כי באמירה זו אין ביטול של הנזק שהפורנו מחולל בקרב מי שצורך אותו בצורה מאסיבית".

***

אילונה מירקין הרצתה ב-12.11 בבית הספר לגיל המעבר על מיניות ואינטימיות בקרב נשים בגיל המעבר | ליצירת קשר:  ilonamirkin@hotmail.com 0547546966

צילום תמונה 1: שאטרסטוק | צילום תמונה 2: טלטול
גוני לב ארי
לייט בלומרית בת 35 מתל אביב. רוב היום אני יושבת בבית מול מייקרוסופט וורד ומנסה להמציא משהו שלא היה קיים ואם אני אומרת את זה בדרך מסוימת הוא נהיה קיים