בזיליקום זה הכל

מקור מצוין לוויטמינים, סידן וברזל, מונע שפעת ומשפר מצב רוח. כל הסיבות לשלב בזיליקום בתזונה היומית שלכם – עוד היום


bazil634
בזיליקום הוא צמח תבלין ממשפחת המנטה, אשר נקרא גם מלך התבלינים וביוונית התבלין המלכותי, שם המשקף את יחס התרבויות הקודמות לצמח שמקורו לפני למעלה מ-5000 שנה בהודו. כיום אנחנו יודעים על יותר מ- 60  סוגים/זנים והיברידים השונים זה מזה בריח, בטעם ומעט במראה. מבזיליקום מתוק אשר מצוי בשימוש נרחב במטבח האיטלקי ועד הבזיליקום הלימוני שמוכר בארצות אסיה. אגב, בהודו הבזיליקום נחשב לסמל לאירוח והצמח עליו נשבעים בבית המשפט, ובאיטליה הוא מסמל אהבה. באיטליה גם יודעים לספר שבעבר היה מנהג שכאשר גבירה איטלקיה רצתה למצוא חתן, היא הייתה מסמנת זאת בהצבת עציץ של בזיליקום על אדן חלונה.

"הבזיליקום הוא מקור תזונתי מצוין לוויטמינים ובראשם: ויטמין K, A C, וכן לסידן, ברזל וחומצה פולית", אומרת הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים ומוסיפה: "השמנים בבזיליקום הינם רכיבים פעילים והם תורמים את מגוון הארומות של הצמח. לשמנים אלה תכונות אנטי חיידקיות והם נמצאו במחקרים פעילים נגד חיידקי גרם חיוביים ושליליים ונגד פטריות.  בזיליקום משמש ברפואה המסורתית למגוון מצבים מטיפול בשפעת, סוכרת, אסטמה, כאב ראש, כאבי בטן ומחלות לב ועד מחלות זיהומיות כמו מלריה, שחפת, דלקת כבד ויראלית ואף נגד יתושים והכשות של נחשים".

בנוסף לכל אלה, תוספת של בזיליקום טרי לרוטב היא לא רק עניין של טעם, אלא גם מבטיחה את בטיחות המזון מפני חיידקים מזיקים – מכיוון שרכיבי הבזיליקום הינם בעלי השפעה מגינה בפני מגוון של חיידקים וזאת הודות לשמנים הנדיפים המצויים בצמח.

מקל על מתחים ומשפר מצב רוח

באופן מסורתי משמש בזיליקום ברפואה ההודית האיורבדית כאדפטוגן כלומר חומר העוזר להתמודד עם מצבי מתח. הבזיליקום מכיל שמנים הקרויים צפלים אשר יכולים להגיע ולהשפיע על המוח ועל כן על פי ההודים הוא יכול לשפר את מצב הרוח של האדם העייף פיזית ומנטלית.

 basil-470-do4rot

מטפל בעקיצות ודימומים

כדאי להניח את העלים הטריים עם תחבושת ולא באופן ישיר על העור.

 

משמש כתרופה אנטי דלקתית

הרכיב איאוגנול המצוי בשמנים הנדיפים של הבזיליקום, משמש למחקר רב, כיוון שהוא חומר החוסם פעילות של אנזים הקרוי COX. תרופת אנטי דלקתיות רבות כמו אספירין  ואיבופרופן פועלות באותו האופן. דבר זה מקנה לרכיבים בבזיליקום השפעה נוגדת דלקת המשמשת להקלה על מצבי דלקת לא חיידקית כמו במחלות פרקים מחלות מעי דלקתיות ועוד.

 

מגן מפני סרטן

בסקירה שפורסמה בעיתון journal Nutrition and Cancer  הוצגו מחקרי מעבדה שונים המצביעים על מנגנונים אפשריים בם בזיליקום הינו בעל השפעות מגינות בפני סוגי סרטן שונים: השפעה אנטי דלקתית בהתמודדות כנגד תהליכים לא תקינים בגוף כמו סרטן, מניעת התפתחות תאי סרטן עור, חלל הפה וריאות על ידי  פעילות נוגדת חמצון,עידוד פעילות גנים וכן מוות של תאי סרטן והגנה על  על תאים בריאים בפני נזקי קרינה.

 

מאזן סוכרת

מאז 1990 נחקר הבזיליקום ביכולת שלו להשפיע על איזון ערכי סוכר. מחקר קליני בבני אדם העריך את ההשפעה נוגדת הסוכרת של עלי בזיליקום יבשים בקרב 40 מטופלים עם סוכרת ללא אינסולין. המטופלים קבלו 2.5    גרם של עלי בזיליקום מיובשים כל יום למשך 4 שבועות. . נמצאה ירידה של 17.6% ברמות גלוקוז לפני הארוחה וירידה של – 7.3% ברמות הסוכר אחרי הארוחה. כמו כן נצפתה ירידה  קלה של עד 6% ברמות הכולסטרול.  ושימו לב: לא נמצאו כל תופעות לוואי.

 

המתכון של דורות ללינגוויני עוף, פטריות ופסטו

מצרכים ל-4 מנות

1 חבילת פסטה מסוג לינגוויני

שמן זית

300 גרם חזה עוף נקי חתוך לקוביות

300 גרם פטריות פורטובלו פרוסות לרצועות

4 אצבעות רוטב פסטו דורות (רוטב הפסטו שלנו עשוי מחומרי טבעיים בלבד ומבזיליקום ושום טריים קצוצים)

חצי כוס יין לבן

1/2 – 1 כוס מים (שומרים מים מבישול הפסטה)

1/2 כוס בצל ירוק קצוץ

מלח ופלפל

אופן ההכנה:

  1. מבשלים את הפסטה על פי הוראות היצרן, שומרים כוס מים ממי הבישול בצד, מסננים ומצננים.
  2. משחימים את קוביות העוף במחבת רחבה עם מעט שמן זית, מלח ופלפל כ 4-5 דקות.
  3. מעבירים את קוביות העוף לקערה. מוסיפים מעט שמן זית למחבת ומחממים היטב.
  4. מטגנים את הפטריות 4-5 דקות, מוסיפים חזרה את קוביות העוף ומייד את אצבעות רוטב הפסטו של דורות.
  5. מטגנים דקה נוספת, מוסיפים את היין הלבן והמים עד לרתיחה.
  6. מנמיכים את האש ומוסיפים את הפסטה.
  7. טועמים, מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם. מכבים את האש, מפזרים את הבצל הירוק מעל ומגישים.

linguini-chicken-dorot

טיפ בריאות, איחסון ובישול

בזיליקום טרי עדיף על פני בזיליקום יבש, הצבע צריך להיות ירוק כהה או לחילופין בזיליקום קצוץ קפוא. רצוי להוסיף ממש בסמוך לסיום תהליך הבישול את הבזיליקום וזאת בכדי לשמר באופן מיטבי את תכונותיו הטובות של הצמח. כדי לחסוך זמן ומאמץ, כדאי שתמיד יהיו במקפיא טבליות בזיליקום קצוץ טרי ואיכותי.

 

 DSC_7523-470-dorot

* כל המידע המופיע בכתבה הוא אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול

| צילומים: יחצ, שאטרסטוק |