סתיו בחלונות ובשיערי: למה השיער נושר בסתיו?

כל מה שצריך לדעת על נשירת שיער בסתיו. מה עושים, ממה נמנעים, ואיך עוזרים לשיער להישאר מלא ושמח גם בעונה האפרורית?

 נשירת שיער בסתיו סופר-פארם
סתיו בחלונות ובשיער (צילום shutterstock)

אנחנו יכולות להיות קשוחות, חזקות, ובעלות אישיות יציבה מהסרטים, וכל זה נכון גם בלשון זכר, אבל בואו נודה על האמת, מברשת מלאת שיערות אחרי סירוק תגרום לנו לחרדה ותשכיח מאתנו את העובדה שזה קרה גם בסתיו שעבר וגם באלו שלפניו. מיטל אלנקואה, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם סיפרה לנו למה זה קורה, מתי באמת צריך לדאוג ומהן הדרכים לחזק את השיער לסתיו.

למה זה קורה?

קיצור תולדות היחסים (בין האור והחושך)

הורמון המלטונין, או בשמו הדרמטי, "הורמון החושך", אחראי בין היתר על צמיחה תקינה של השיער ועל חוזקם של שורשי השיער. ייצור המלטונין מותנה במידת החשיפה לאור יום ולשעות שינה תקינות. הקיץ מארגן לנו, מלבד שעות ים וגעגועים לחורף, חשיפה מרובה לאור השמש ובעקבות כך ייצור תקין של מלטונין, ככל שמתקצרים הימים וביחס ישיר לכך מתקצר זמן החשיפה לשמש, יורדת רמת המלטונין ועולה כמות השיער שנמצא על הכרית בבוקר.

מה זה קרה לי, חם לי או קר לי?

כל התשובות נכונות ולא בגלל גיל מעבר, אלא מפני שככה מתנהג מזג האויר בסתיו. זה כולל מעברים חדים בין טמפרטורה גבוהה ביום ונמוכה בערב, ומעברים חדים בין מזג אויר יבש ללח. עור הפנים, הידיים והגוף מגיב לשינויים האלו ביובש וגרד וכך גם הקרקפת. הגירוי בעור הקרקפת מחליש את שורשי השיער ומגביר את נשירת השיער.

נשירת שיער בסתיו סופר-פארם
מתי להתחיל לדאוג (צילום shutterstock)

אחת שתיים או שלוש?

נשירת שיער טבעית בעונת המעבר היא נשירה של בין שישים למאה שערות ביום, שאת רובן נמצא על מברשת השיער לאחר הסרוק, או במקלחת לאחר החפיפה. הדרך לבדוק אם הנשירה עברה את סף הסבירות, היא להחזיק בעזרת שלוש אצבעות קבוצת שיער קטנה ולמשוך אותה בעדינות. אם נשארו בין האצבעות יותר משלוש שערות זה הזמן לקבוע תור לרופא עור.

מה עושים?

שינה טובה. מיטל מסבירה שהקפדה על לפחות 7 שעות שינה בלילה יכולה לתרום לייצור תקין של הורמון המלטונין וכתוצאה מכך לחיזוק שרשי השיער בתקופת הסתיו.

נשירת שיער בסתיו סופר-פארם
ששש… שקט ישנים צילום   (shutterstock)

צאו לאור. חשיפה לאור יום, במיוחד בשעות הבוקר, בהן קרינת השמש נמוכה, תוכל לתרום גם היא לייצור תקין של מלטונין.

סרפד, תפוז, ורוזמרין. נשמע כמו התחלה של סיפור, אבל לא. שימוש בשמפו שמכיל תמציות סרפד ורוזמרין, יוכל לעזור לתהליך חיזוק שורשי השיער בסתיו.  בנוסף, תפוזים וכל פרי וירק המכילים כמות גבוהה של ויטמין C גם הם, יכולים לתרום לשורשי השיער, כך שכדאי לשלב אותם בתפריט היומי.שימוש בשמפו המבוסס על סרפד ורוזמרין יכול לתרום לאיזון והזנה של הקרקפת.

קפה מישהו? לא חייבים לשתות אותו. שמפו שמכיל קפאין בריכוז גבוה, יסייע לזרימת דם טובה יותר לקרקפת ויוכל לתרום גם הוא לעצירת הנשירה.

 נשירת שיער בסתיו - סופר-פארם
ויטמין D של סופהרב. ויטמין C של לייף (צילום יח"צ סופר-פארם)

To be or not to B12(וגם B7). מחסור בשני "האחים לבית B" עשויה להיות אחת הסיבות לנשירת שיער בכל עונות השנה ובסתיו בפרט ועל כן צריכה אחראית של תוספי מזון המכילים את הויטמינים2B  ו- 7B תוכל לתרום לשורשי השיער. מיטל  ממליצה: בכל הקשור לנשירת שיער כדאי לעשות בדיקות דם מקיפות כדי לשלול בעיות בתפקוד בלוטות התריס וחסרים של אבץ, ברזל ו-B12.

נשירת שיער בסתיו - סופר-פארם
ויטמין B12 של לייף וקומפלקס ייעודי של סולגאר (צילום יח"צ סופר-פארם)

צמחונים, טבעונים וצרכני סויה בכלל – כדאי שתדעו: שחלבון סויה יכול לסייע למהירות צמיחת השיער  שלנו בכמעט 15 אחוז מהר יותר מקצב הצמיחה הרגילה. אז אם כבר ביליתם את הסתיו בטאטוא שיער מחדר האמבטיה, הוספת מזונות שמכילים חלבון סויה לתפריט תוכל לעזור לשיער שלכם לחזור לצמוח לאחר נשירת הסתיו. 

נשירת שיער בסתיו - סופר-פארם
מסיכה טיפולית ואמפולות סטרונגהייר של לייף (צילום יח"צ סופר-פארם)

ויטמין ביוטין? יש דבר כזה. הביוטין משתתף בבנייה ובפירוק חומצות אמינו וחלבונים שמרכיבים את השיער. תוספת של ביוטין תוכל גם היא לתרום לשורשי השיער בסתיו. את הביוטין ניתן למצוא כמרכיב בודד או כחלק מפורמולה לטיפול בנשירת שיער. 

 נשירת שיער בסתיו - סופר-פארם
סבתא בישלה דייסת קוואקר (צילום shutterstock)

סבתא בישלה דייסת קוואקר. קוואקר מכיל אבץ, חלבון, אשלגן  וויטמין B אשר יוכלו לתרום לשיער בעיקר בסתיו. כמו כן מולטי ויטמין עשיר באבץ שמיועד לטיפול בשיער יכול לסייע להתחדשות העור והשיער.