לא טוב היות האדם בעל מעי רגיש

האלמנטים הרגשיים והפסיכולוגיים באים לידי ביטוי בתסמונת המעי הרגיש, בדיוק כמו אלה הפיזיים. התסמונת מאופיינת על ידי כאבי בטן הקשורים ליציאות

החיים המודרניים מקשים על התפקוד היומיומי. אין פה גילוי מרעיש או חשיפה של תגלית מדעית חדשה – ההתנהלות היומית כמרוץ מסביב לשעון, המלווה בשעות עבודה מרובות ותזונה לא אחידה ובריאה ברמתה, משפיעה במידה כזאת או אחרת על בריאות האדם ואיכות חייו. אדם הרגיש יותר לחיי היומיום הכאוטיים, יושפע באופן חמור יותר ויפתח סימפטומים שונים שיזיקו לבריאותו. כאבי הבטן שאתם מרגישים או תחושת חוסר הנוחות והנפיחות, אלו לא תופעות מקריות. יכול להיות שאתם סובלים מתסמונת המעי הרגיש (Irritable Bowel Syndrome, או IBS).

תסמונת המעי הרגיז או בשמה הנוסף, מעי רגיש, הינה הפרעה תפקודית ופתולוגית של המעי, שכוללת את התסמינים הבאים: כאב בטני או אי נוחות בטנית, עם שינויים בהרגלי היציאה (לדוגמה, עצירות או שלשול), לצד תפיחות בטנית. התסמינים האלה לא נעלמים בן לילה ולמעשה יכולים להמשך תקופות ארוכות וכן, להיעלם ולחזור. מעבר לסימנים הפיזיים והסימפטומים שבאים לידי ביטוי, אנשים הסובלים מ-IBS מרגישים היטב את השלכות התסמונת בחיי היומיום. אותם אנשים מדווחים על ירידה משמעותית באיכות החיים הבאה לידי ביטוי בהפרעה לפעולות יומיומיות, לצד הפרעות במצבי רוח, קשיים בריכוז, הימנעות מאוכל, דאגה כללית מהמצב הבריאותי והיעדרות מהעבודה.

בהשוואה לאוכלוסייה שאינה סובלת ממעי רגיש, חולים הסובלים מ-IBS מבקרים אצל הרופא ובמיון פי 1.5 ו-1.6 בהתאמה. בכלל, תסמונת המעי הרגיש נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב –17% מהאוכלוסייה סובלת ממנה, כשהיא שכיחה פי שניים אצל נשים. הגורמים לתסמונת הינם שונים ומגוונים ובעיקר קשורים לתזונה ולמצבי לחץ נפשיים. מצבי רוח שליליים, לצד חרדה או דיכאון, מגבירים את הסיכוי להופעת התסמונת. מצבו הפיזי והרגשי של האדם חשובים בדיוק כמו הגוף והחיידקים שבתוכו, כשהם מזינים אחד את השני. במקרה הזה צריך לבחון את האדם כמערת חיידקים מאוד מסובכת המופעלת על ידי מנגנון של רגולציה, על מנת שנוכל לחיות חיים בריאים יותר.

רופא ומטופלת

כמה מסובך יכול להיות גוף האדם? במקרה דנן, יש בגוף כ-100 טריליון חיידקים טובים שנמצאים בעיקר באזור הבטן (פי עשר מתאים אנושיים), שלמעשה מתפקדים כאיבר נוסף בכל פעולה שהגוף שלנו עושה, אפילו במהלך המחשבות והרגשות שלנו. הפונקציה של אותם חיידקים נועדה לאחסן את התפקודים שלנו ולשמר את הקשר עם העולם החיצוני, גם בין המעיים והמזון, לצד התפקוד של האיברים הפנימיים. ככל שהגוף שלנו יותר מסובך, ככה האלמנטים הרגשיים באים לידי ביטוי כשהמערכות הפיזיות לא מתפקדות.

האלמנטים הרגשיים והפסיכולוגיים באים לידי ביטוי בתסמונת המעי הרגיש, בדיוק כמו אלה הפיזיים. התסמונת מאופיינת על ידי כאבי בטן הקשורים ליציאות. ישנם מנגנונים בגוף שלא עובדים נכון והם יכולים להיות מופעלים על ידי גורמים פיזיים, נפשיים וסביבתיים. גם פוסט טראומה או מחשבות שליליות יכולים להכניס את הגוף למצב של רגישות, מה שמוביל לתסמונת המעי רגיש.

לא פעם רופאים ומטפלים נוטים לחשוב שהמחלה שייכת לקבוצת האנשים ההיפוכונדרים או לחילופין לכאלה שמרבים להתלונן וחווים מצבים של מתח וחרדה. גם המצב ההפוך קיים, כאשר סבל ממושך והפרעה בתפקוד המעיים גורמים למתח וחרדה. על פי אבחון שבוצע באנשים בעלי מעי רגיש, נמצא שהסימפטומים מופיעים גם בשרירים בעת קיום יחסי מין, במיגרנות ובכאבי ראש. מבחינת הטיפול עצמו צריך להכיר את הפציינט ולהבין את גורמי הסיכון על פי הפרמטרים שמופיעים, ולא לבצע רק טיפול גורף לפי הספר. כמטפל, חשוב לי להבין את שורש הבעיה בכדי לאפשר טיפול הוליסטי וכוללני אשר יביא לפתרון הבעיה, ולכן אני רואה את המטופל כיישות מורכבת.

התסמונת אינה בהכרח פונקציה של מצב סוציו-אקונומי או ייחודית למדינות מסוימות. אנחנו יכולים למצוא באנשים שסובלים ממעי רגיש פן רגשי שנוצר ממשהו שקרה בילדות – למשל, הורים שהיו במתח וחרדה והעבירו את אותן התופעות לילדיהם. לא במקרה ילדים לומדים את הלחץ והחרדה כשהם סופגים אותם מהסביבה הישירה שלהם. לדאבוני הרב, יש הרבה מצבים של הטרדה פיזית, נפשית, מינית, חברתית שיכולים להביא את הפציינט למנגנון של מתח או חרדה סמויה, ולחוסר יכולת להתמודד עם מצבי סטרס. בסופו של דבר, הסטרס והטיפול בו חשוב בדיוק כמו ההתמודדות איתו.

אנחנו צריכים לבחון את המצב הרגשי של האדם בדיוק כמו מצבו הפיזי, במקרה שהוא מאובחן עם IBS. טיפול פסיכולוגי לצד טיפול תרופתי יכול להיות שילוב הולם. במקרים של שלשול הטיפול הוא באמצעות תרופות ממשפחת הטריצקלים שמרגיעות את המעי ויכולות לגרום לעצירות. מאחר והשלשול מפר את איזון החיידקים הטובים במעיים, הטיפול ילווה בתוספי פרוביוטיקה ובמקרים מסוימים אף באנטיביוטיקה. במקרים של מעי רגיש המתבטא בעצירות, ניתן לטפל באמצעות תרופות חדשות המקלות גם על סימפטומים הנלווים לעצירות- כאבי בטן, נפיחות ואי נוחות בטנית. כמובן, שגורמים נוספים יכולים להקל על הגוף והמצב הרגשי של החולה, כמו פעילות פיזית, שידועה ביכולתה לשפר את מצב הרוח של אנשים הסובלים מדיכאון.

** הכותב, ד"ר מרק באר גבל, הינו מנהל יחידת הנוירו-גסטרואנטרולוגיה ורצפת האגן בשיבא