שתיקת הכבשים

בעקבות התחקיר ששודר ב"כאן", על התעללות בבעלי חיים בקיבוץ גבע, נפתחה חקירה במשרד החקלאות על הנעשה. אמש כבר הפגינו פעילים למען זכויות בעלי החיים מול משרדי תנובה המשווקת את החלב של הקיבוץ

אם הולכים בעקבות השובל הארוך של הדם, מגיעים לכבשה שוכבת על הארץ. עדיין חיה. נושמת נשימות אחרונות. איש בג'ינס כחולים משופשפים בועט בה ברגל שלו. "שלב סיום" הוא קורא לזה. מעמיס אותה לתוך תא מטען של מכונית פרטית, סוגר אותו ונוסע. האיש הזה הוא סוחר שהגיע בצהרי שישי אחד לדיר של קיבוץ גבע. מעט עובדים היו שם באותה העת. אחד מהם מסר לו את הכבשה. הסוחר שחט אותה בחצר האחורית באופן פיראטי ובניגוד גמור לחוק.

את התמונות האלה, שעד עכשיו רצות אצלי שוב ושוב בתוך הראש, צילמה תחקירנית עמותת בעלי החיים "אנונימוס". בתאריכים שונים, בפרקי זמן ממושכים, לאורך חודשים ארוכים, היא עבדה שם. עבדה ולא הפסיקה לתעד "עם דמעות בעיניים". למה הלכה התחקירנית לעבוד דווקא שם? כי דיר הכבשים בקיבוץ גבע הוא אחד הגדולים במדינה.

בענף, אגב, פועלים כ-50 יצרני חלב כבשים רשמיים. תנובתם: עשרה מיליון ליטרים בשנה, ומאות טונות של גבינות ערבות לחיך. המפורסמות שבהן: רוקפור, פקורינו ופטה. מרכולתו של הדיר בקיבוץ הזה משווקת מלב הפסטורליה הירוקה היישר למחלבת תנובה.

הנה הכתבה:

[youtube tabUzS5IEys nolink]

העובדים של קיבוץ גבע הסבירו לתחקירנית ש"מה שעשינו עכשיו, זה פשוט נגד החוק ". מאוחר יותר אעביר את החומר המצולם לרופאי צאן מומחים שיסבירו, שמעבר לעבירה על לשון החוק היבש, המקרים שהובאו ב"חדשות הערב" של כאן 11 הם ממש גרימת סבל לבעלי חיים.

כך למשל, באחד המקרים, נראו כמה עובדים במעין מפגן פריקת תסכול כשהם נוטלים מעין צינור השקיה וחובטים בחוזקה שוב ושוב ושוב באילים בדיר. בפעם אחרת החליט אחד העובדים על דעת עצמו ומבלי להזמין רופא מומחה שבגל הלידה האחרון היו "מלא נכים או עקומים כאלה". הנכים או העקומים, לשיטת העובדים, נשלחים לגסוס בפח האשפה.

התעללות בבעלי חיים

ועוד: בדומה למה שאחוז קטן מן האמהות חוות לאחר לידה, גם בקרב הכבשים יש מי שסובלת מתופעה של צניחת רחם. במקרה כזה, הסבירו לי רופאי צאן, נדרש הליך רפואי פשוט יחסית שבמסגרתו תופרים את הרחם למקומו. הקיבוצניקים מגבע, מתברר, נוהגים אחרת. "זה התעסקות של איזה שעתיים עכשיו", אמר העובד לתחקירנית. "למי יש כוח להתעסק עם זה?"

התעללות בכבשה

כמו בכל כתבה מהסוג הזה, גם הפעם הגשנו רשימה ובה שורה ארוכה של טענות שעולות ממנה. התחקירנית סמאח וותד ואני נדהמנו לגלות שלא רק שהקיבוצניקים מגבע לא גינו את מה שקורה אצלם מתחת לרדאר, אלא שהתשובה שלהם בכלל לא היתה עניינית. "מכון החליבה ואיכות ההזנה והטיפול הווטרינרי הצמוד מהטובים בארץ ואף בעולם", כתבו לנו.

יפעת גליק

בעקבות התחקיר ששידרנו נפתחה חקירה במשרד החקלאות על הנעשה. אמש כבר הפגינו פעילים למען זכויות בעלי החיים מול משרדי תנובה המשווקת את החלב של קיבוץ גבע. והתחקירנית של "אנונימוס"? היא כבר עסוקה בתיעוד של מקום אחר. מנסה להיות גם שם הקול לבעלי החיים, שזעקתם אינה נשמעת.

מקיבוץ גבע, כפי שניתן לקרוא באייטם של ניר גונטז', לא רצו למסור שום תגובה עניינית

** הכותבת היא יפעת גליק, כתבת תחקירים בתאגיד השידור הציבורי כאן 11