לקראת ל"ג בעומר: הורים קונים אלכוהול לילדים

כיום, האירוע המרכזי של ל"ג בעומר בקרב הנוער הוא חגיגה עד אור הבוקר, הסובבת בעיקר סביב שתיית אלכוהול, שאותו מספקים לעתים דווקא ההורים

ל"ג בעומר הולך ומתקרב, וסקר מהיר שערכתי בין הורים ובני נוער מגלה כי רובנו שכחנו מדוע נחגג בכלל החג, ומה הם מנהגיו המקוריים. רובנו זוכרים במעומעם את הסיפור על בר כוכבא, ובטוחים למשל כי צליית תפוחי אדמה ומרשמלו הם חלק מרכזי ממנהגי החג. כמו כן לא נזכר ע"י הנשאלים כל קשר בין המילה הילולה לבין מנהגי החג, כאשר אין ספק שכיום ההילולה העיקרית שנחגגת בל"ג בעומר היא חגיגה של בני הנוער שמתהוללים עד אור הבוקר ובמרכז החגיגה, שתיית אלכוהול.

בני נוער שותים ליד המדורה (צילום: שאטרסטוק / oneinchpunch)

מבחינתנו ההורים, עצם העובדה כי מדובר בסיבה למסיבה מדאיגה בפני עצמה. החשש שלנו כהורים הוא שהילד ישתה וישתכר, או גרוע מכך שיהיה מדובר באירוע שמסתיים חלילה באסון. אז מה עושים? כיצד מתמודדים? האם כדאי להזהיר את הילד שלא לשתות או דווקא להסביר לו לשתות במידה? לאחרונה מסתבר כי חלק מההורים מצאו פתרון יצירתי, והם מספקים למתבגרים אלכוהול בעצמם.

הרגלי השתייה של בני הנוער, שפורסמו לא מכבר ע"י משרד החינוך, ללא ספק מדאיגים.

על פי נתונים אלו , כמעט כמחצית מתלמידי התיכונים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים, ורבע מתלמידי התיכון מספרים כי הם שותים אלכוהול עד לשלב שכרות.

בסקר שערכו לאחרונה שתי תלמידות כיתה י"א מתיכון הרטמן בירושלים נמצא ש-25% אחוז מבני הנוער שנוהגים לשתות אלכוהול בעיר דיווחו שהוריהם מספקים להם את המשקאות, 16.6% דיווחו כי הם שותים פעם בשבוע, 34.3% דיווחו כי חוו או היו עדים להשלכות חמורות כתוצאה משתייה מופרזת של אלכוהול .

 נער שותה אלכוהול (צילום: שאטרסטוק)

בפאנלים שאני מקיימת מדי שנה יחד עם מכון אדלר, אנחנו שומעים נציגים מסיירת הורים ומוועדת אלכוהול היישובית ובעיקר מקשיבים לתלמידים עצמם. ואלו, תתפלאו לשמוע, מספרים לא אחת כי במקרים מסוימים ההורים עצמם הם אלו שמספקים לילדים את האלכוהול, רוכשים אותו עוד לפני המסיבה או במקרה זה, עוד לפני ערב המדורה.

 הסיבות לכך מורכבות. חלקם עושים זאת מכיוון שהם חושבים שאלכוהול היה ותמיד יהיה חלק מהמסיבה. אלו מדברים על הימים בהם הם עצמם היו צעירים ושתו, מתוך מחשבה כי זהו חלק מהווי בני הנוער. אחרים קונים אלכוהול עבור ילדיהם על מנת שאלו לא יקנו אלכוהול זול או חלילה מזויף, אשר עלול לגרום להרעלה ולסכן את מי ששותה. הורים אחרים מאמינים, בתמימות כלשהי יש לציין, כי אם הם קונים את האלכוהול יש להם שליטה כלשהי על כמות האלכוהול שבני הנוער שותים. לאור זאת עולה השאלה: האם קניית האלכוהול ע"י ההורים עצמם היא הפתרון למצב? והתשובה היא : בהחלט לא!

אם ברצוננו לתאר כיום את ההווי החברתי-תרבותי של בני הנוער בארץ אפשר לומר כי זהו הווי שהאלכוהול מתפקד בו כמוטיב מרכזי. חלק מהמומחים תולים "אשמה" בטכנולוגיה, לטענתם זו משפיעה על הילדים כך שהם הופכים למופנמים רגשית יותר מאשר היו הצעירים בעבר, ולכן הם זקוקים לאלכוהול על מנת להשתחרר. אחרים טוענים כי אין הדבר קשור לטכנולוגיה אלא לגיל ההתבגרות עצמו, שבו רוצים בני הנוער, מאז ומתמיד, לקרוא תגר בחברה, לפרוק עול ולמרוד ועושים זאת באמצעות האלכוהול.

 כך או כך אין ספק כי תרבות השתייה של בני הנוער כיום השתנתה. בניגוד למה שאנחנו זוכרים מימי ההוללות שלנו כצעירים, הרי שבני נוער כיום שותים אלכוהול כצורת בילוי שונה מכפי שאנחנו נהגנו בעבר. הם שותים כמויות גדולות של אלכוהול באופן אינטנסיבי ובזמן קצר יותר. תוסיפו לכך את העובדה שרבים מהם מערבבים משקאות, וחלקם (בעיקר המתבגרות) אינם אוכלים כלל לפני השתייה ותקבלו מתכון מנצח להשתכרות מהירה. בעצם הם שיכורים עוד בתחילת הערב, כאשר ישנם לא מעט מקרים קשים שבהם בני נוער מפונים לבתי החולים בשל הרעלת אלכוהול.

את האלכוהול אין לבני הנוער בעיה להשיג. אם ההורים אינם מספקים אותו אז רובם קונים אותו באופן עצמאי בחנויות, קיוסקים ופיצוציות. לעיתים יש המבקשים ממבוגר לקנות בעבורם, וישנם אף אלה שמשתמשים בתעודות זהות מזויפות שאין כל קושי לייצר באופן עצמאי. לכן, קניית האלכוהול על ידי ההורים אינה פותרת את הבעיה, ואינה מקנה להורים אלו שליטה אמיתית במצב.

הדרך היחידה, לנסות ולהתמודד עם נושא האלכוהול ומקרי ההשתכרות היא שיחה עם הילד על הנושא. שיחה שבה מסבירים לילד מה הם נזקי האלכוהול, ומשוחחים עימו על שתייה במידה. כן חשובה דוגמה אישית של ההורה עצמו. בנוסף, בשיחה עם הילד כדאי להסביר לו לא רק על נזקי האלכוהול אלא גם מספר כללים מעשיים שחשוב שהוא ידע, כגון: לא לשתות על בטן ריקה, לא לערבב משקאות לפני כן, לא לערבב משקאות אנרגיה יחד עם אלכוהול, והכי חשוב: לא להסתובב לבד ברחוב לאחר המדורה ובוודאי שלא לנהוג, אם שותים, אלא לדאוג , בשני המקרים, לחבר שיהיה מלווה תורן.

 נירית צוק

הכותבת היא מומחית למחקר תרבות הילד והנוער, מנכ"לית פורטל ההורות "עשר פלוס".

נירית צוק/עשר פלוס
מייסדת ומנכ"לית מגזין "עשר פלוס" להורים למתבגרים, ומרצה בנושא בריונות בני הנוער ברשת