mp4dorit - הבלוג של דורית הלפרין

על התחלות חדשות- השפעות הגן על הילד, השינה ועלינו.

ילדים רבים התחילו לאחרונה לגן. כל חזרה למסגרת, דורשת הסתגלות לשינוי. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בגן חדש, צוות חדש, או מסגרת לימודית לראשונה בחייהם. מדובר בשינוי גדול להם, ולהורים. אם הייתי מחפשת הקבלה לעולם ה"מבוגרים", הרי שהתחלת גן היא כמו התחלה של עבודה חדשה. צריך ללמוד את התפקיד, את הדרישות (סדר היום), החובות […]

דורית הלפרין

15/09/2014


ילדים רבים התחילו לאחרונה לגן. כל חזרה למסגרת, דורשת הסתגלות לשינוי. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בגן חדש, צוות חדש, או מסגרת לימודית לראשונה בחייהם. מדובר בשינוי גדול להם, ולהורים.
טיפים לשמירת שגרת שינה בתקופת מעבר לגן
אם הייתי מחפשת הקבלה לעולם ה"מבוגרים", הרי שהתחלת גן היא כמו התחלה של עבודה חדשה. צריך ללמוד את התפקיד, את הדרישות (סדר היום), החובות (סדר, ארגון, למידה) והזכויות (זמן חופשי למשחק בחצר), להכיר המון אנשים חדשים, וגם "בוס" חדש. אם בעולם שלנו שינוי כזה מרתיע רבים מהחלפת מקום עבודה, ומדיר שינה מעינינו, למה אנחנו מצפים שהילדים שלנו יעברו זאת בקלות?

אני שומעת המון הורים, בעיקר אמהות (מה לעשות, אנחנו יותר רגישות לבכי) שואלים מתי הבכי הזה יסתיים? מתי הם ירוצו לגן? יכול להיות שזה יקרה עם הזמן, יכול להיות שהדמעות יהיו שם עוד זמן רב, ומאוד ייתכן שלעולם תצטרכו ללוות את ילדיכן עד פתח השער. טוב, אולי לא לעולם, אולי רק עד כיתה ג'.

גם הבוקר שלי מתחיל בפרידה מילדה בוכה. לא נעים להתחיל כך את היום, אבל היא אוהבת את הגננת שלה, מחלקת לה המון חיבוקים במהלך היום, מציירת, מקשיבה, לומדת את ילדי וכללי הגן, אבל הפרידה מאמא קשה. היא לא בוכה כי רע לה, היא בוכה למרות שטוב לה, ובגלל צריכה להיפרד מאמא.

אם נוסיף לכך שילדים רבים מתחילים מסגרות לראשונה סביב גיל שנה-שנתיים, גילאים שנמצאים בשיא חרדת הנטישה שלהם, אז אפשר להבין למה את הזמן החסר שלא קיבלו עם ההורים במהלך היום, הם מנסים להשלים בלילה ובשעת ההרדמה.

הם עדיין עייפים, וזקוקים לשינה הטובה בלילה (אפילו יותר). הנה דוגמא להלך המחשבה של ילד בריא בין שנה-שנתיים: אם אבכה, ההורים יהיו איתי בערב עד שאני נרדם; אם ההורים היו איתי כשנרדמתי, למה הם לא לידי בלילה כשאני מקיץ? אם אני אקרא להם הם יבואו. אם הם יבואו ולא ארדם הם אפילו ישחקו איתי. יופי! אני אזכה לזמן החסר הזה, לא משנה מתי. תמיד אפשר להשלים שעות שינה בגן.

הנה כמה דברים שיעזרו לשמור על שגרת שינה בתקופת תחילת מסגרת, ועל שפיות שלכם:
1. התחלה של מסגרת ידועה כגורם משבש שינה.
2. רצוי לבדוק עם הגננת כמה הילד ישן במהלך היום, וכמה אכל. כדי להיות בטוחים שהוא מקבל דיי ולא יזדקק לאוכל נוסף.
3. אם צריך- רצוי להיעזר בהאכלת צבר אחר צהריים, כשהילד בבית.
4. ילד שאוכל טוב במסגרת, ולפני שהתחילה ישן לילות רצופים, ללא האכלות- רצוי לא להאכיל בלילה.
5. מים בלילה דינם כהנקה/ תמ"ל- הם תופסים מקום בקיבה, מעודדים התעוררויות מרובות ויוצרים תלות בהורים.
6. אם הילד לא ישן טוב במסגרת, מומלץ להרדים אותו מוקדם יותר לשינה.
7. ילד שנרדם לבד לפני שהתחיל מסגרת, יכול להמשיך להרדם לבד, גם אחרי שהיא התחילה. את הזמן החסר רצוי להשלים בשעות העירות שאתם מבלים איתו. מומלץ לשלב זמן משחק גם בחדר שלו.
8. לא קמים לשחק עם ילדים בלילה. בלילה זה זמן לישון, וכל מה שצריך לומר לילד/ עולל- זמן לישון. לא צריך לתת הסברים מעבר, ולא משחקים. אם אתם רוצים, אתם יכולים לקום קודם (מי רוצה?) ולשלב משחק בחדר לפני שיוצאים לגן, או כחלק מטקס הפרידה בגן.
9. ככל שהילד ישן יותר טוב, קל לו יותר להתמודד עם "יום העבודה" שלפניו. ככל שיהיה לילד יותר קל ב"יום העבודה", והוא ידע שיש לו זמן משחק עם ההורים- הפרידה תהיה קלה יותר.
10. פרידה בבכי אמא פירושה "אני מתגעגע", מה שבאמת חשוב זה לדעת שהוא נרגע בעזרת הגננת או הסייעת- כי אז תדעי שהשארת את היקר לך בידיים טובות.

הטיפים עזרו לך- אשמח אם תשתף/פי בעזרת הכפתור למעלה.
רוצה להתייעץ? מעוניין/נת בטיפים נוספים? לייק ל: http://www.facebook.com/tripletscansleep

בברכת התחלה טובה,
דורית הלפרין- יועצת שינה מתמחה בתאומים ושלישיות
אמא לארבעה
0526-204221