איך לעבור את פסח ללא הפרעות עיכול

אתן כבר יודעות מה מצפה לכן: עצירות, גזים, צרבת, נפיחות. המכה ה-11. אז איך אפשר ליהנות מכל ארוחות החג, בקלילות ובעליצות, ובלי לסבול?

אסנת עופר

02/04/2017


altmanpesachsec1מרק עם קניידלך, עוף, דגים, ביצים קשות, חרוסת, סלטים, עוד סלטים, תוספות ולא לשכוח מצות, יין וקינוחים. ועדיין לא דיברנו על המצות שנכרסם בין מנה למנה. ארוחות החג וליל הסדר הן המכה ה-11 שלנו. איזה החלטות שלא נעשה – תמיד נאכל יותר מדי, ואי אפשר להאשים אותנו. כי איך אפשר להתאפק ולא לטעום מכל השפע הזה?

החלטת להסתכל קדימה? אנחנו איתך! הירשמי וקבלי עדכונים על כתבות בנושאי צמיחה אישית, בריאות והזדמנויות חדשות

הבעיה היא, שהמכה הזו לא מסתיימת למחרת ליל הסדר. היא תמשיך ללוות אותנו בארוחות חג נוספות, כשנתארח אצל חברים וקרובים, כשנצא לטעום מופלטה במימונה  ולעשות "על האש" ביום העצמאות. וזה לא רק החשש הקלורי שילווה אותנו, אלא גם החשש מפני הפרעות עיכול. כלומר, תגובת הנגד למצות, לקטניות ולאוכל העשיר והמתובל, שיכולה להתבטא בשלל תופעות: מעצירות, דרך צרבת, גזים ותחושת מלאות לא נעימה.

אבל עברנו את פרעה, ונעבור גם את זה. איך בדיוק, אתן שואלות את עצמכן וממהרות לפתוח כפתור במכנסיים, רק מעצם המחשבה על מה שמחכה לנו?

יש לנו כמה וכמה המלצות עבורכן:

אל תגיעו מורעבות לשולחן: זה לא שתחסכו קלוריות ותשמרו מקום בבטן אם תרעבו במשך היום כהכנה לארוחת ליל הסדר או כל ארוחת חג אחרת. נהפוך הוא, דווקא אם תפזרו ארוחות קטנות במהלך היום, יש סיכוי שבערב תאכלו פחות מכפי שתתפתו לאכול אם תגיעו מורעבות.

altmanpesachsec3

אכלו חיידקים "טובים": כדי לנסות להסדיר את העיכול, בימים שלפני החג ובמהלכו אפשר להעשיר את התזונה בפרוביוטיקה, באמצעות נטילה של כמוסות המכילות חיידקים "טובים" או באכילת מזון פרוביוטי, כמו יוגורט ומזון מותסס. ישנם כ-400 סוגים של חיידקים "טובים" במערכת העיכול האנושית. החיידקים הללו חיוניים לפירוק תקין ולספיגה של המזון. כאשר אוכלוסיית החיידקים ה"טובים" נפגעת עלולים להתרחש שיבושים בתפקודה התקין של מערכת העיכול, מצב שעלול להתבטא בנפיחות, גזים ובאי נוחות במערכת העיכול. כדי לנסות להסדיר את העיכול, בימים שלפני החג ובמהלכו אפשר להעשיר את התזונה בפרוביוטיקה, באמצעות נטילה של כמוסות המכילות חיידקים "טובים" או באכילת מזון פרוביוטי, כמו יוגורט ומזון מותסס.

השתמשו באנזימי עיכול: במערכת העיכול שלנו ישנם לפחות 20 סוגי אנזימים, שמיוצרים על ידי הגוף או שמגיעים למערכת העיכול דרך מזונות מסוימים. תפקידם של האנזימים  "לפרק" את המזון לחלקים קטנים ולשפר את יעילות העיכול. ואולם ישנם כל מיני תהליכים שהמזון שלנו עובר, כמו ייבוש, שימור, בישול, הקפאה, שמפרקים את האנזימים, ופוגעים באספקתם לגוף. לכן, גם נטילה של תכשירים המכילים אנזימי עיכול עשויה לסייע בהקטנת הפרעות העיכול במהלך החגים.

שתו, והרבה: גם כי הימים מתחילים להיות חמימים, גם משום שסביר להניח שהוצאתן הרבה אנרגיה ונוזלים בהכנות לחג וגם כי שתיית מים או אכילת מרק לפני הארוחה תורמת לתחושת מלאות נעימה ומונעת אכילה מופרזת. שתייה גם תסייע במניעת עצירות כתוצאה מאכילת המצות, שהן מזון יבש מאד שאינו מכיל נוזלים, כידוע.

אכלו מצות רק בארוחות חג: נסו להמעיט בהן ככל האפשר בין לבין. המצות עשויות מקמח נטול סיבים תזונתיים, לכן הן עלולות לגרום לעצירות. בנוסף, זמן שהותן בקיבה ארוך יחסית, לכן הן עוברות תסיסה שעלולה לגרום לגזים. בקיצור, כל מה שמערכת העיכול שלכן תשמח לוותר עליו. מצות מקמח מלא או לחמניות העשויות מקמח מצה עשויות להיות נוחות יותר לעיכול.

altmanpesachsec2

צלחות קטנות, ביסים קטנים: הפטנט הזה מעט שחוק, אבל עובד: ככל שהצלחת קטנה יותר מעמיסים עליה פחות. עובדה. בנוסף, מומלץ לאכול לאט, ללעוס היטב, לקחת את הזמן עם כל ביס. מובטח לכן שתיהנו יותר מהאוכל, וגם תאכלו פחות.

זוזו במהלך הארוחה: אם אתן מארחות, סביר להניח שתזוזו לא מעט, אם אתן מתארחות – הציעו עזרה בהגשה ובפינוי. התנועה תסייע לפעילות המעיים, ככל שתהיו רחוקות יותר מהשולחן יהיה לכן קל יותר לווסת את האכילה, שלא לדבר על עוד כמה קלוריות שישרפו בדרך.

בכלל, פעילות גופנית במהלך ימי החג עשויה לסייע לפעולת מעיים תקינה ולמנוע הפרעות עיכול כגון עצירות וגזים.