דרכי התמודדות עם בעיות פוריות

אני באופן אישי טיפלתי בנשים שאינן מצליחות להיכנס להיריון למרות שלא אובחנה אצלן שום בעיה פיזיולוגית וגם בכאלה שאובחנו ומטופלות שנים רבות, אך עדיין אינן מצליחות להרות. אחד הגורמים הנפשיים שמונעים הריון הוא לחץ

גוף האישה מביא עמו את היכולות המופלאות של הריון ולידה ובעצם, לאשה יכולת לברוא יש מאין, יכולת אלוהית לכל הדעות. נשמע מדהים נכון? נכון, אך יחד עם זאת אף אחד לא שאל אותנו אם זהו רצוננו ונדמה לפעמים שאנחנו חייבות באופן מובן מאליו לספק את השרות הזה שנקרא הריון ולידה.

אני יודעת שלחלק זה בא בקלות ובטבעיות, אך מה עם אלה שלא זו תחושתן? האם הן פושעות? או שיש להן כל זכות להרגיש באופן אינדיבידואלי את שעל ליבן ללא שיפוט וביקורת? אם נהיה כנות את כולנו זה מפחיד במידה כזאת או אחרת, במיוחד בפעם הראשונה.

אחת התיאוריות שעליה מושתתת הרפואה ההוליסטית (הוליסטי=whole= שלם), היא שהגוף והנפש מקיימים יחסי גומלין בניהם, אם קיים רגש מסוים שאינו מקבל ביטוי נפשי הוא יקבל ביטוי גופני. יש פה קונפליקט מאוד גדול. מצד אחד, המדיה מפרסמת תמונות של נשים מאושרות וזורחות  בהריון, מצד שני, אנחנו צועדות בצעדי ענק לעבר הלא נודע – הדבר שמפחיד אותנו יותר מכל תוך כדי שינויים דרמטיים בגופנו ובנפשנו כפי שהכרנו אותם עד היום.

כתוצאה מכך, לעתים רמות הלחץ והחרדה עולות, במיוחד בגלל הדרישה להיות מאושרת דווקא בתקופה זו של חייך. ישנן כאלה המפחדות לתת ביטוי לפחדים הנ"ל, אפילו בפני עצמן ובמידה ובאמת הגוף והנפש עובדים כיחידה אחת אפשר להבין איך לחץ, מתח וחרדה עלולים לעכב נשים מלהיכנס להיריון.

להביא ילד לעולם הרבה פעמים מפגיש אותנו עם הילדות שלנו, שגם אם הייתה ילדות נהדרת, היא עלולה לטמון בחובה תכנים מאיימים שהדחקנו ואיננו רוצות לפגוש. רגעים שאנחנו מעדיפות לשכוח, תחושות של חוסר בטחון שנכחו בחיינו אך לא הייתה לנו היכולת להכיל את זה בילדותינו. ילד זו מראה גדולה ולא תמיד נעימה ובעיקר התמודדות ענקית של איך אני הייתי כילדה מול המשפחה, הסביבה והכי חשוב מול עצמי. צריכה להיות לגיטימציה לנשים להרגיש כפי שהן מרגישות ללא חרטה או רגשות אשם.

10-15% מבעיות הפוריות אינן מאובחנות, כלומר, נשים פוריות לחלוטין שגם אצל הגבר שלהן הכול תקין ובכל זאת הם אינם מצליחים להביא ילדים לעולם שנים על גבי שנים. הסברה היא, שלעיתים מצב נפשי יכול גם למנוע כניסה להריון. כאשר מסתכלים על הגוף והנפש כאחד, מבינים שגם אם אובחנה בעיה פיזית עלול להיות לה מקור נפשי (בעולם הרפואה קוראים לזה פסיכוסומטי) ולכן אני ממליצה על טיפול שמתייחס גם לנפש בתהליכי פוריות.

אני באופן אישי טיפלתי בנשים שאינן מצליחות להיכנס להיריון למרות שלא אובחנה אצלהן שום בעיה פיזיולוגית וגם בכאלה שאובחנו ומטופלות שנים רבות, אך עדיין אינן מצליחות להרות. המשותף לנשים אלו זו העובדה שהן הרגישו שיש משהו מלבד הבעיה הפיזיולוגית, משהו בתוך עצמן שמעכב את הכניסה שלהן להיריון. אחד הגורמים הנפשיים המשפיעים על בריאותינו במגוון מצבים רפואיים הוא לחץ וכן, גם באי פוריות.

זה מתחיל מלחץ טבעי מפני הלא ידוע ומהשינויים הגדולים שעתידיים להיכנס לחיינו כאשר יגיע ההיריון אך זה כעין וכאפס לעומת הלחץ הסביבתי והפנימי כאשר אנחנו לא מצליחות להיכנס להריון. אי ההצלחה מביאה עמה בדרך כלל גם תחושת כישלון ואשמה, במיוחד אם מוצאים בעיה ספציפית אצל הגבר או האישה, דבר שעלול להוביל לתחושות קשות.

אשה בהריון

לחץ ידוע כגורם מכריע בנושאי פוריות, אז איך מרגיעים את הלחץ?

ההתמודדות היא שמצד אחד אנחנו חוות לחץ מהסביבה שאינו פוסק; כאשר אנו מתחתנות שואלים כולם "מה עם ילדים?"  אחד הקשיים שאני שומעת בעיקר זה נשים ששואלים אותם את השאלה הזאת והן מתחמקות באלגנטיות שרק בא להן לצרוח "אני רוצה אך לא מצליחה". נשים שכבר מספרות שהן בתהליך פוריות אחרי כל הליך רפואי נשאלות אם הצליח או לא והן צריכות לשחזר את אכזבתן בכל פעם מחדש כשהן מספרות שלא, גם הפעם לא.

הן עוברות משהו מכונן בחייהן, חוויה קשה, אך לא מרגישות בנוח לספר ובעצם נשארות לבד עם כל התסכול והכאב . הן נלחצות ויודעות שהלחץ רק עוד יותר מרחיק אותן מההיריון המיוחל אך הן לא מצליחות לשלוט בזה, סוג של מלכוד.

אז מה עושים ואיך פסיכותרפיה טרנס- פרסונלית יכולה לעזור?

הטיפול בפסיכותרפיה משלב שיחה, דמיון מודרך, התמקדות והילינג. טיפול זה מאפשר לדבר, להוציא תסכולים מבלי לפחד, זמן שהוא שלך. המטפל עוזר להגיע לשורש הבעיה וביחד נפרדים ממחשבות ודפוסים שסיימו לשרת אותך. בטיפול יכולים לצוף החששות, הפחדים והילדות שלך שאולי השאירה בך חותם, אמונות מגבילות כאלה ואחרות שאולי נהפכו למחסום גופני ואפילו לא ידעת.

החלק הנוסף של הטיפול שלא פחות חשוב, ההירגעות וההרפיה, דמיון מודרך בשילוב עם הילינג עושה פלאים, מרפה את כל המערכות בגוף ובעיקר את הנפש. בשביל להתמודד עם לחץ פנימי וחיצוני שאינו פוסק ואף מתגבר מול הרצון העז להרות, חייבים את הדמות שבאמת יודעת להרגיע בעזרת כלים מקצועיים.

 לסיום בנות, אתן מדהימות ויש בכן את עוצמת הבריאה, אל תשכחו את זה. אך יחד עם זאת תדעו שלאפשר לעצמכן לעיתים להרגיש פחד, לחץ, חולשה, בלבול, תסכול, ייאוש ולהביא את זה לטיפול יכול להעצים אתכן. לעזור לכן לעבור את המשוחה של אי הפוריות ולהפוך אתכן בעתיד לאימהות טובות יותר משום שטיפלתן בעצמכן והרחבתן את קשת הרגשות שלכן, ממנה ביום מן הימים ייהנה גם התינוק שלכן.

** הכותבת היא שרון פרדני, פסיכותרפיסטית הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה

צילום: שאטרסטוק

שרון פרדני
הכותבת היא שרון פרדני, פסיכותרפיסטית הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה