מחקר: קפה זה בריא לכן

אצל אנשים, אשר צרכו יותר מחמש כוסות של קפה ליום, הבדיקות הראו רמות נמוכות למדי של פעילות דלקתית ללא קשר לגיל המבוגר. ככל הנראה, הקפאין עזר להילחם בדלקות ולהשאיר את רמת הפעילות נמוכה באופן קבוע

אל תוותרו כל כך מהר על הקפה של הבוקר.

לא מעט מחקרים עסקו ועוד עוסקים בשאלת השאלות "האם שתיית קפה מזיקה לבריאות שלנו?", אך למרות הדעה הרווחת, רוב המחקרים העדכניים מוכיחים שהתשובה היא לא, קפה דווקא יכול להועיל לנו. על פי מחקר חדש, שפורסם במגזין "רפואה טבעית", אנשים בוגרים עם רמה גבוהה של תאים אנטי דלקתיים בגוף היו בעלי מכנה משותף מפתיע במיוחד – כולם צרכו קפאין.

"ככל שאותם נבדקים צרכו יותר קפאין – כך גופם היה מוגן יותר מפני מחלות כרוניות ודלקות שונות", אומר החוקר והסופר דיוויד פורמן, פרופסור מתמחה בתחום החסינות נגד מחלות, דלקות והשתלות באוניברסיטת סטנפורד. "כלל הנראה, אין גבול לכמות הקפה שניתן ומותר לשתות".

במחקר, פורמן ועוזריו, ניתחו דגימות שם של מאה צעירים ומבוגרים. אצל האנשים המבוגרים יותר, נראתה יותר פעילות דלקתית מן הסתם, שכן ככל שהגוף מתבגר ומזדקן הוא נהיה חלק יותר וחסין פחות מפני מחלות ודלקות שונות. מחלות נפוצות כמו סכרת, בעיות לב, דלקות מפרקים ואלצהיימר מתחילות להופיע עם הגיל וככל שיש יותר פעילות דלקתית בגוף לאותו אדם יש סיכוי גבוה יותר ללחץ דם גבוה ובעיות כולסטרול.

לוגמת קפה

אך לפי אותו המחקר, אותם מבוגרים אשר אצלם נמדדו רמות נמוכות של פעילות דלקתית ורמות גבוהות של תאים אנטי דלקתיים, נטו לצרוך קפאין בכמות גדולה יחסית ובאופן קבוע. אצל האנשים אשר צרכו יותר מחמש כוסות של קפה ליום הבדיקות הראו רמות נמוכות למדי של פעילות דלקתית ללא קשר לגיל המבוגר. ככל הנראה, הקפאין עזר להילחם בדלקות ולהשאיר את רמת הפעילות נמוכה באופן קבוע.

המטרה כמובן היא לא לגרום לכל הפעילות הדלקתית להיפסק לגמרי, מסבירים החוקרים. מדובר בפעילות שחשובה מאוד למערכת החיסונית הטבעית של הגוף ולכן אין צורך להתערב בה אלא במקרים קיצוניים. עם זאת, ככל שמתבגרים ומזדקנים הגוף כבר לא מתפקד כמו בעבר ולכן המחקר מביא נקודה מאוד חשובה ומעניינת לגבי דרך טבעית שעוזרת להילחם בדלקות, שלא ניתנה עליה הדעת וההתייחסות בעבר.

צרפתיה עם קפה

עם זאת, חשוב ביותר לשים לב מתי הפעילות הדלקתית הנמוכה נהית נמוכה מדי ולא ניתן לשלוט בה, מה שיכול אף לגרום לנזקים בטווח הקרוב והרחוק לפי פורמן ועוזריו, יש להמשיך לחקור את הנתונים ולכן התכנון שלהם הוא לערוך את אותו המחקר על 1,000 אנשים ולקבל תשובות יותר מדויקות  מתי מדובר בפעילות בריאה וטובה לגוף ומתי היא יכולה להזיק לו.

בינתיים, בעקבות הדוגמא של שתיית הקפה והשפעתו הטובה על אותם נבדקים מבוגרים והמערכת החיסונית שלהם, אל תמהרו לוותר כל כך מהר על כוס הקפה של הבוקר שלכן. וגם על זו שאחריה.

** הכותבת היא חן קרופניק, מנהלת יחסי ציבור

צילום: שאטרסטוק