מתכון: הסלט של נועה

בספר הכרובית, עבורו יצאתי בקמפיין מימון המון, תוכלו למצוא את כל מה שרציתן לדעת על הירק הזה: מתכונים, צילומים וטקסטים מושקעים. מי ידע שכרובית יכולה להיות כה אטרקטיבית?

מאת: עז תלם

בשורות לאוהבי הכרובית: לאני שמח לעדכן שבאתר הדסטארט מתבשל ספר בישול שמוקדש כולו לירק הלבן והמהפנט. כתבתי את הספר לאחר שצברתי ניסיון כבעל בלוג האוכל הפופולרי "The kitchen coach", והספר הוא חלק מסדרת ספרי בישול שאני מתכנן להוציא. הקמתי את הבלוג (שמגיע לתנועה מרשימה של מעל ל-100,000 גולשים וגולשות בחודש) לפני כשלוש שנים, ולפני כן עבדתי כטבח וכתבתי באתרי אוכל רבים.

באתר שלי תוכלו למצוא מדריכים מפורטים להכנת מנות ביתיות, והפוסט הפופולריים ביותר הם המדריך להכנת מוקפץ עם נודלס וירקות שלמדתי להכין מסבתא חנה.

סלט כרוב

למה כרובית?

כרובית היא הירק האהוב עלי. היא מאוד בריאה (מכילה ויטמינים C, K, B6, חומצה פולית והמון סיבים תזונתיים), זמינה כמעט כל השנה, ויכולה להשתלב במנות רבות ומגוונות: מסלטים טריים ורעננים דרך מרקים מהבילים ועד לתבשילים מסורתיים ומנות לוהטות מהמזרח הרחוק. הגדולה שלה בעיני היא ביכולת להתגמש: כשמגררים אותה היא יכולה להיות כמו אורז.

בטיגון או אפייה היא טעימה לפחות כמו עוף (אם לא יותר, אבל אני משוחד), ומאוד קל להכין ממנה פירה כמו שהייתם מכינים מתפוחי אדמה או לטחון למרק חלק כמו שהייתם עושים עם ירקות שורש". לפי תלם, הספר יכיל בסביבות 70 מתכונים כשרים, רובם נעים על הקו צמחוני-טבעוני-בריא. הספר בכללותו יכיל טיפים רבים לגיוונים, התאמות (ללא גלוטן למשל), ומנות אשר מיועדות למטבח הביתי, כולל תיעוד של שלבי הכנה.

מתכונים מסוימים יהיו דלי פחמימות, חלקם, כמו פיצה כרובית ואורז מוקפץ (בלי אורז, עם כרובית מגוררת) מושפעים מגל מתכוני הכרובית ששוטף את הרשת (מגזין בון אפטיט סימן את שנת 2017 כשנה שבה תראו כרובית בכל תפריט).

עז תלם

מתי הספר יהיה מוכן?

הספר נמצא כעת במימון המונים, הווה אומר מכירה מוקדמת של הספר, כדי שאני והצוות נוכל לצלם את המנות, לעבוד על הטקסטים ולעצב יצירה למופת. בשלב זה הכי חשוב לגייס תומכים שמאמינים ברעיון, כדי שהספר יצא לאור סביבות חודש מאי הקרוב.

>> להצטרפות לתמיכה בספר הכרובית של עֹז 

מתכון מתוך הספר: סלט נועה (כרובית טרייה עם פטרוזיליה, בוטנים וגרגירי רימון)

הסלט הזה הוא תרומתה של נועה קנריק הסטייליסטית למכלול המתכונים בספר. נועה מספרת שהוא נוצר אצלה בבית ממש במקרה, כשהיו כרוביות יפות וכמה עשבי תיבול והיא חיפשה מנה פשוטה וקלה לאירוח בתקופת החגים. בזמן שבבית קנריק בוטנים קלויים וגרעיני חמנייה מתפקדים כנותני פריכות, אצלכם בבית כל אגוז שאתם אוהבים יכול להפוך לתחליף מצוין (למשל: שקדים פרוסים קלויים, פיסטוקים, אגוזי מלך וכמובן פקאנים).

בקיץ, כשאין רימונים טריים, אפשר לשים ענבים חצויים. בחורף ובאביב תותים חתוכים גס יתאימו מאוד לסלט. 3-4 מנות, טבעוני, 15 דקות זמן כולל, ללא גלוטן, מתאים לפסח.

מצרכים:

1 כרובית יפה בגודל בינוני קטן

צרור פטרוזיליה

גרגרים מרימון קטן (בעונה)

חופן בוטנים קלויים (מהפיצוצייה האהובה עליכם)

חופן גרעיני חמנייה קלופים

חופן חמוציות או אוכמניות מיובשות או צימוקים אוזבקיים

מצרכים לתיבול הסלט:

מיץ מ-1/2 לימון (2-3 כפות, אפשר יותר או פחות לפי הטעם)

3-4 כפות שמן זית

מלח ופלפל שחור גרוס

1 שן שום כתושה (לא חובה)

אופן הכנה:

1. רוטב: בקערית מערבבים את מיץ הלימון עם שמן הזית והשום, אם משתמשים. מתבלים במלח ופלפל בנדיבות.

2. הכנת הסלט: מפרקים את הכרובית לתפרחות וקוצצים אותן לגודל של בוטנים. קוצצים את הפטרוזיליה.

3. קולים במחבת (ללא שמן) מעל להבה בינונית-נמוכה את גרעיני החמנייה, אגב ערבוב מתמיד עד שהזהיבו יפה. זמן הקלייה: 3 דקות בערך.

4. מסירים את הקליפה הדקיקה של הבוטנים וקוצצים אותם גס.

5. שמים את הכרובית הקצוצה בקערה יחד עם הפטרוזיליה, החמוציות, גרגרי הרימון, הבוטנים וגרעיני החמנייה.

6. יוצקים מעל את הרוטב ומערבבים. טועמים ומתקנים תיבול, אם רוצים ניתן לזלף עוד קצת שמן זית מעל.

7. ניתן להגיש מיד או להכין שעתיים מראש, לאטום בניילון נצמד ולשמור את הקערה במקרר לחיזוק הטעמים.

טיפים:

ניתן להוסיף או לשנות את עשבי התיבול: בצל ירוק, נענע ובזיליקום יעבדו פה מצוין

** הכותב הוא עז תלם, שיצא בימים אלה בקמפיין הדסטארט על מנת להוציא את "ספר הכרובית"

צילום: אסף אמברם