מתוקים שלי 8#

שירלי נמש מצאה את הקינוח המושלם לחום של פסח. קעריות שוקולד צרפתיות אלוהיות, או בשבילכן- Pot de crème

גלידה

Pot de crème הוא שמה הצרפתי של המנה הבאה. משמעותו בעברית הוא של "קעריות של רפרפת". אל תתנו למילים קשות להגיה לבלבל אתכם, מדובר בקינוח שקל מאוד להכין, ומחומרים זמינים. אפשר להכין אותו מראש, או ממש לפניי ההגשה והתוצאה מרשימה מאוד, טעימה ואהובה גם על גדולים וגם על קטנים. סוג של זריקה של מתיקות מרוכזת בסופה של הארוחה. ואם כל זה לא מספיק, אז מדובר בקינוח כשר לפסח.

את המנה הזו מכינים בעצם מגנאש מועשר. הגנאש נאפה בצורה עדינה מאוד (באמבט מים), שמותירה אותו במרקם רך וקרמי ומתקבל קינוח שמזכיר פלאן או פודינג, רק קצת יותר מתוחכם. ניתן להכין אותו במגוון של טעמים, אבל הנפוץ מכולם הוא כמובן טעם השוקולד. אני בחרתי הפעם להכין אותו גם עם תוספת עדינה של קפה שנותנת עומק ומרירות קלה לטעם השוקולדי העשיר. המלצה שלי – אם אתם מחפשים לכם חיים קלים החג הזה, אבל יחד עם זאת רוצים להותיר רושם עם מנה טעימה שאף אחד לא יישאר אדיש אליה, לכו על זה.

שנתחיל?

מתחילים כמו בכל הכנת גנאש – מרתיחים שמנת מתוקה, רק שהפעם מוסיפים מעט סוכר ואבקת קפה נמס. (אל דאגה, עוד רגע הקפה הנמס יתמוסס לחלוטין).

יוצקים את השמנת שהגיעה לרתיחה על גבי השוקולד, ומערבבים היטב עד להמסה מלאה. מצננים מעט עד שהתערובת פושרת.

בינתיים מפרידים חלמונים מחלבונים (מהחלבונים המיותרים תוכלו להכין מקרונס שוקו-שוקו), ומוסיפים לחלמונים מעט תמצית וניל. מוסיפים לאט ותוך כדי ערבוב את החלמונים לקערת השוקולד ומערבבים היטב. את הבלילה שהתקבלה מעבירים לכלי שנוח למזוג ממנו.

מוזגים באופן שווה לקעריות קטנות, חסינות חום. מניחים בתבנית אפייה עמוקה, ומוזגים מים חמים לתוך תבנית האפייה (בזהירות, מבלי שהמים יתיזו לתוך הקעריות), כך שהמים יגיעו עד למחצית מגובהן של הקעריות.

עוטפים את הכל בצורה הרמטית בנייר אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש למשך כ – 35 דקות.

איך יודעים אם המנה מוכנה? בודקים את אחת הקעריות. אם השוליים התייצבו והמרכז נראה עדיין רך ורוטט, זה בסדר, זה הזמן להוציא מהתנור. במהלך הקירור הקינוח יתייצב לחלוטין.

מגישים עם שמנת מתוקה מוקצפת (ללא סוכר) ועם תלתלי שוקולד. מי שאוהב שילוב של חמוץ ומתוק יכול להגיש את הקינוח הזה עם תותים או פירות יער חמצמצים.

כמה הערות ודגשים:

מכיוון שהכוכב האמיתי שממנו עשויה המנה הוא השוקולד והוא זה שמעניק לה למעשה את טעמה, אל תתפשרו והשתמשו בשוקולד איכותי שטעים לכם.

זהו קינוח מרוכז ועשיר שכדאי להגיש במנות קטנות. משך האפייה משתנה בהתאם לגודל הכלי בו הקינוח נאפה.

אם אתם מהטיפוסים שלא אכפת להם לחלוק את המנה שלהם עם אחרים, אפשר בהחלט לאפות בכלים גדולים יותר, ולהוסיף עוד כמה דקות בודדות לאפייה.

מומלץ להשתמש בסוכר דק (להשיג ברשתות השיווק), שמתמוסס מהר יותר מאשר סוכר רגיל, אבל זה לא חובה.

אפשר להכין את הבלילה מראש ולשמור אותה בקירור לפניי האפייה. לאחר האפייה, ניתן לשמור בקירור עוד יומיים נוספים.

ניתן להגיש חם או קר, לאחר צינון במקרר המרקם משתנה ונהיה יציב יותר.

Pot de crème קעריות קרם שוקולד

לכ – 4-6 קעריות אישיות חסינות חום ומתאימות לאפייה, בנפח של 125-180 מ"ל

לקרם

200 גר' שוקולד מריר במטבעות או קצוץ גס

2 מיכלים (500 מ"ל) שמנת מתוקה

3 כפות סוכר (45 גר'). מומלץ להשתמש בסוכר דק

1 כפית אבקת קפה נמס

קורט מלח

6 חלמונים L

1 כפית תמצית וניל

להגשה

1/2 מיכל (125 מ"ל) שמנת מתוקה

תלתלי שוקולד

אופן ההכנה

מחממים תנור ל – 175 מעלות, ומרתיחים מים בקומקום.

בקערה חסינת חום מניחים את השוקולד. לסיר בינוני יוצקים את השמנת המתוקה, מוסיפים את הסוכר, המלח ואבקת הקפה הנמס. על להבה בינונית מערבבים היטב עד להמסה של הסוכר ואבקת הקפה ועד שהתערובת מגיעה לרתיחה. מסירים מהאש ומיד יוצקים על גבי השוקולד. מערבבים היטב עד להמסה מלאה. (אם התערובת נשארת מעט גרגרית ניתן לסנן אותה). מצננים מעט, עד שהתערובת פושרת.

מפרידים את החלמונים מהחלבונים, ומוסיפים לחלמונים את תמצית הוניל, מערבבים. בזרם דק, ותוך כדי ערבוב מוסיפים את החלמונים לקערת השוקולד, מערבבים היטב. מעבירים לכלי נוח למזיגה. יוצקים את התערובת באופן שווה לקעריות. מניחים את הקעריות בתבנית אפייה עמוקה ויוצקים בזהירות את המים החמים מהקומקום לתוך תבנית האפייה, כך שיגיעו עד למחצית מגובה הקעריות. עוטפים היטב ברדיד אלומיניום ואופים למשך כ – 35 דקות. הקינוח מוכן כאשר השוליים יציבים ואילו מרכז הקערית עדיין רוטט. מוציאים מהתנור ומאמבט המים ומצננים לחלוטין.

להגשה

מקציפים את השמנת המתוקה (אין צורך להוסיף סוכר), ומניחים תלולית נדיבה על גבי כל קערית. מקשטים בתלתלי שוקולד ומגישים.

הקינוח נשמר עוד יומיים נוספים בקירור.

צילומים:

חן שוקרון

לבלוג של שירלי נמש – מתוקים שלי