nitzanmg - הבלוג של ניצן גבאי משען

אז מה ילדים בסך הכל רוצים??

תמיד שאני שואלת הורים בהרצאות ומפגשים פרטניים מה הדבר שהכי חשוב לילד שלהם הם אומרים תשובות כמו: ביטחון, אהבה, עצמאות... האמת? כל התשובות נכונות, אבל יש איזה רצון קיומי, בסיסי שמניע אותם בעולם. רצון להרגיש שייכים.  כן כן, בדיוק הרצון הזה שיש ל....כולנו! בהיותנו בני אדם, אנחנו יצורים חברתיים שמחפשים להיות חלק. חלק מקבוצה, חלק […]

ניצן גבאי משען

26/06/2018


תמיד שאני שואלת הורים בהרצאות ומפגשים פרטניים מה הדבר שהכי חשוב לילד שלהם הם אומרים תשובות כמו: ביטחון, אהבה, עצמאות...

האמת? כל התשובות נכונות, אבל יש איזה רצון קיומי, בסיסי שמניע אותם בעולם.

רצון להרגיש שייכים.

 כן כן, בדיוק הרצון הזה שיש ל....כולנו!

בהיותנו בני אדם, אנחנו יצורים חברתיים שמחפשים להיות חלק.

חלק מקבוצה, חלק מחברה, חלק ממדינה, חלק מתרבות.

תרשו לי לזרוק אתכם רגע לעולם העבודה, תחשבו על מקום שטוב לכם /היה לכם טוב בו- מה עושה/עשה אותו טוב?

בלי לשמוע את התשובות שלכם אני מתארת לעצמי שתגידו שהעריכו אתכם, היה לכם ביטחון בעבודה, הייתם משמעותיים, הבוס התחשב בכם והתייעץ אתכם, נתנו לכם ללמוד ולהתפתח- אני לא טועה נכון?

זה בדיוק זה! להרגיש שייכות.

אז מה הכוונה להרגיש שייכות אצל ילדים?
תחושת השייכות באה לידי ביטוי בכל מיני מובנים:

להרגיש אהוב- הילד רוצה להרגיש אהוב לא משנה מה הוא עושה ואיך הוא מתנהג.  אהבה שלא תלויה בדבר. אתם מכירים את זה שכועסים על ילדים קטנים הם שואלים: "אז את לא אוהבת אותי?" זה בדיוק זה!- ילדים מרגישים שאם כועסים עליהם לא אוהבים אותם וזה פוגע במקום מאוד כואב בשבילם. תחושת השייכות. ילד שירגיש שהאהבה אליו מעורערת, לא יציבה, לא בטוחה יהיה לו חסך בצורך הכי בסיסי וקיומי. האהבה היא לא רק במילים אלא הרבה יותר במעשים. לחבק, לנשק, ללטף, להסתכל במבט אוהב, לחייך.

mom-1363917_1280
להרגיש נחוץ- הילד רוצה להרגיש שצריכים אותו בבית, שיש לו תפקיד, שהוא עוזר.  תחשבו עליכם -אם הייתם במקום עבודה והייתם מרגישים שלא צריכים אתכם, זה היה גורם לכם להרגיש שייכים? הרי אפשר גם בלעדיכם נכון? להרגיש נכון זה פרמטר בסיסי בתחושת השייכות, אם צריכים אותי , יש לי פה מקום. אני חלק.

להרגיש יכול- הילד רוצה להרגיש שהוא יכול, שסומכים עליו, שרואים בו כבוגר ובעל מסוגלות. תחשבו על ילד קטן שמצטרף למשפחה ורואה שכולם סביבו הולכים, באים, לוקחים, מחזירים, עוזרים, עושים בשביל עצמם- הוא גם רוצה!! הרי אם כולם ככה, גם הוא רוצה להיות כמו כולם. בנוסף, תחושת ה"אני יכול" תורמת לתחושת מסוגלות והעצמה שכל כך חשובה לילדים.

childhood-1884281_960_720
להרגיש בעל משמעות- הילד רוצה להרגיש יש לי משמעות. אני לא "סתם" מישהו אלא אני משמעותי.  למילה שלי יש משמעות, לרצונות שלי יש משמעות, למה שאני מבקש, חושב, רוצה יש משמעות. ושוב אני מזמינה אתכם לעשות אנלוגיה לעולם העבודה- במקום הזה שחשבתם עליו כמקום עבודה שהיה לכם טוב- האם אחד הסיבות היו שהתחשבו בדעתכם? שהיה משמעות לדברים שאתם אומרים? זה בדיוק זה!

אני בעל ערך-  הילד רוצה להרגיש שהערך שלו שווה לערכם של שאר בני המשפחה, גם האחים וגם ההורים. יש לנו ההורים  הרבה פעמים נטייה לקחת את הסמכות ההורים שלנו למקומות שמקטינים את הערך של הילדים שלנו. לצעוק עליהם, להקטין אותם, להעניש אותם. האם הייתם מקבלים התנהגות בה מישהו צועק עליכם? מקטין אתכם? איך הייתם מרגישים אם היו מענישים אתכם? אם זה לא מקובל עלינו שיעשו זאת לנו, למה אנחנו עושים את זה לילדנו? ילד שמרגיש בעל ערך זה ילד שמכבדים אותו קודם כל כאדם והחינוך והקניית הערכים לא נעשית על חשבון ערכו של הילד.

.
יש לי מקום בטוח- המקום שלי בבית מובטח וזה לא תלוי בדבר לא משנה איך אני אתנהג, מה אני אעשה, המקום שלי מובטח בבית.  לא ישלחו אתי לפנימייה, לא יזרקו אותי מהחדר, אני לא אעבור להורים אחרים כי בבית מקומי מובטח.

החשוב לזכור שילדים יעשו ה-כ-ל כדי להרגיש שייכים. אם אנחנו כהורים ניתן לילדים שלנו את תחושת השייכות אותה הם כל כך צריכים בדרכים חיוביות, הם יוכלו להפנות את האנרגיה שלהם להתנהגות חיובית, משתפת פעולה ולא ישקיעו אותה בהתנהגויות מפריעות ולא רצויות.