מרת נחת - הבלוג של מרת נחת

לא בלתי אפשרי

"השלישי" מאת ישי שריד בהוצאת עם עובד, 259 עמ'

מרת נחת

24/11/2015


 עטיפה_-_השלישי(2)

את "השלישי" מאת ישי שריד קראתי כבר לפני למעלה מחודשיים . מאז הוא לא מפסיק לטרוד את מוחי ואני מהרהרת בו רבות. אולם, טרם הצלחתי לגבש עמדה לגביו.

ובדיוק היום קראתי בפרוייקט 929 (פרוייקט קריאת פרק ביום מהתנ"ך, לבד או עם חברים , באתר הפרוייקט ,עם פירושים ותובנות של אנשים מכל תחומי החיים שלנו). היום נקרא פרק ט' בספר שמואל א' והדיון שמעלה הפרופ' אסא כשר הוא אודות המלך הראשון בישראל – מהי דמותו ? האם הוא צריך להיות יותר מנהיג חברתי או יותר מנהיג רוחני דתי. קריאת המאמר המרתק הזה הקפיצה אותי מיד לעלילת הספר "השלישי" . ואני מנסה להבין אותו מנקודת הראות שהעלה הפרופ' כשר.

בקצרה , זהו ספר עתידני, הדן בעתיד לא מתוארך של מדינת ישראל ומתאר את הקמת בית המקדש השלישי על ידי מלך חדש, יהועז , שהיה מדען ידוע במהלך חייו הקודמים. בעקבות  האיוד (כך במקור) של ערי השפלה ותושביהן החוטאים בידי אויבי ישראל (פצצת אטום?)  , חווה יהועז התגלות אלוהית לא ברורה , שמדריכה אותו להקים את בית המקדש השלישי , לאתר את ארון הקודש באמצעות טכנולוגיה של איתור מנהרות (מוכר...) ולהמליך עצמו למלך יהודה החדש.

בית המקדש מוקם ומתחיל לפעול במתכונת ימי המקרא, כאשר המלך משמש , בנוסף על תפקידו כמלך גם שר הצבא ובעיקר הכהן הגדול.

העם מבודד מן העולם החיצון וכל היהודים מזוהים על ידי שבב שנשתל בגופם עם לידתם. רק בעלי שבב מורשים להיכנס בשערי בית המקדש ולהביא את קרבנותיהם.

הסיפור עצמו מסופר מפי יהונתן, בנו הצעיר של המלך שמונה להיות כהן בבית המקדש ולתפעל את רצף הקרבת הקרבנות. יהונתן הוא בחור חלש , צמחוני , צולע (עקב התנקשות באביו שלא צלחה ופגעה דוקא בו) , עדין נפש ורהוט בכתיבתו . הוא מעלה את זכרונותיו והשתלשלות המאורעות על הכתב בהיותו בשבי העמלקים . 

הספר לא נגמר בטוב.

וכאן נכנס לתמונה הסופר . נביא הזעם של ממלכת ישראל חוזה באביו הנערץ  שיצר השררה גבר עליו וממנהיג כריזמטי גיבור וחכם שמצליח לאחד את כל העם תחתיו , כנדרש ממלך , הוא מאבד את הכיוון. וגורר איתו את כל הממלכה ששלט בה 23 שנים.

 הסתאבות , תככים , שוחד והפיכת הדת מגורם מלכד לגורם מפריע , גורמים להתדרדרות מצב הממלכה וסיכויי  ההישרדות שלה אפסיים. נשאלת השאלה האם הסוף הזה היה צפוי מראש, כי לא תיתכן מדינת הלכה דתית מנותקת שאינה יוצרת קשר עם עמים אחרים ומנוהלת במתכונת של פקידיי מקדש נהנתנים אל מול עם עני וממורמר.

בהתחלת הספר הוא מרתק בייחודו, בסיפור הרהוט והכל כך אפשרי ובציניות שהוא אפוף בה. מאוחר יותר הוא קצת "מאבד את זה" בעיקר עם הופעת ה"שטן" וה"שכינה"... ואף על פי כן הספר שווה קריאה בהיותו כתוב כה יפה וכל כך מעורר מחשבות.