למצוא את עצמי לדעת - הבלוג של תמר פלג

מרשמלו-מופע למצויינות במחול

ה”מבחן” לריקוד טוב בשבילי הוא לא אם “הבנתי” אותו בראש ואני יכולה עכשיו לספר את ה”סיפור” שלו אל אם הוא השאיר בי רושם בקרביים. אם כשראיתי אותו זעתי בכיסא שלי וחלק ממני רצה להצטרף לרוקד ולריקוד. אם ראיתי על הבמה לא רק את הרגליים והידיים והגופות הנהדרים של הרקדנים , אלא אם הם גם הביאו לבמה את הלב שלהם. אם בסוף הריקוד האמנתי להם.

תמר פלג

11/04/2016


לריקוד שפה משלו. שפת התנועה, בדומה לשפת החלומות והדימויים ,לא חייבת להיתרגם לנרטיב מילולי.

ה"מבחן"  לריקוד טוב בשבילי הוא לא אם "הבנתי" אותו בראש ואני יכולה עכשיו לספר את ה"סיפור" שלו אלא אם הוא השאיר בי רושם בקרביים.  אם כשראיתי אותו זעתי בכיסא שלי וחלק ממני רצה להצטרף לרוקד ולריקוד. אם ראיתי  על הבמה לא רק את הרגליים והידיים והגופות הנהדרים של הרקדנים , אלא אם הם גם הביאו לבמה את הלב שלהם. אם בסוף הריקוד האמנתי להם.

רגעים כאלה לא חסרו בערב לעידוד המצוינות לבלט ומחול של בית ספר 'יוניסון' שהפיק את 'מרשמלו', ערב התרמה ראשון מסוגו בישראל, ששם על במה אחת תלמידי מחול מצטיינים עם מיטב הלהקות בישראל. מיטב היוצרים והרקדנים בישראל התגייסו בכדי לעודד את הדור הצעיר של המחול הישראלי ולעורר את המודעות לחינוך למצוינות במחול בישראל. הכנסות הערב ישמשו למלגות עבור פרחי מחול במטרה לאפשר שוויון הזדמנויות ולעודד מצוינות במחול בקרב ילדים ונוער המבקשים להצטיין בתחומם ולפתח קריירה בינלאומית, בסיוע קרן אמריקה ישראל.

כל כך מרגש כשלעצמו עצם הרעיון של התגייסות הדור הבוגר לקידום הדור הצעיר ולא ממקום של התנשאות  אלא מתוך רצון לקדם אותם ולעודד למצוינות! ( הלוואי שבעוד תחומים נזכה לראות זאת.)

"מרשמלו " פתח ביצירה 'אחד מי יודע' של אוהד נהרין.

אחד מי יודע צלם אורן כהן (2)

אני מודה שאני ממוגנטת לריקוד הזה מאז שנוצר ויכולה לראות אותו שוב ושוב.. וגם הפעם, הבטן קפצה לי לגרון. הביצוע של רקדני בת שבע ותלמידי 'יוניסון'  היה משכנע! לא רציתי שייגמר.

בהמשך הערב עלו על הבמה רקדני מסלול המצוינות עם הכוריאוגרפיה של נדב צלנר ל"כסף כסף כסף". בתחילה עלו הבנות הצעירות ( אני מנחשת שגילן נע סביב 6-7) והן הקסימו  לא רק בנוכחותן המתוקה אלא שכנעו לגמרי בחוויה הטוטאלית של הריקוד שהן הביאו לבמה. להביט בהן ולדעת שהן לגמרי שם, בכל מאודן גופן וליבן. כמה מרגש! (וזה קרה גם ב"סופרקאליפרגאליסטיקאקספיאלידושס"). כשהצטרפו אליהן לריקוד "כסף כסף כסף"הבנות היותר בוגרות גם הן הביאו לבמה אנרגיה סוחפת .

כסף כסף כסף צלם אורן כהן (3)

אני מודה שבאופן אישי אני יותר מחובבות המחול המודרני ועל כן פחות דיברו אלי הקטעים הקלאסיים של הבלט, ויחד עם זאת אי אפשר שלא לציין את הרמה הטכנית הגבוהה של הרקדניות ואת המקצועיות שלהן. גם כשאחת הרקדניות איבדה נעל "שפיץ" באמצע ריקוד אצבעות-  היא המשיכה לרקוד עד תום בשיא הדביקות במטרה ואי אפשר היה להרגיש שקרה משהו.

בלט צלם אורן כהן (4)

ואם כבר מדברים על נעל שאבדה- דואט הנשף מתוך 'סינדרלה' (כוריאוגרפיה רונלד טסקוביץ' בביצוע נועה כהן וולדימיר דורוכין) הרחיב את הלב. הרקדנים זרמו עם הצלילים, ריחפו עם התנועות, ופיזרו קסם של אהבה כמו באגדות.. האמנתי להם לגמרי.

סינדרלה צלם אורן כהן (6)

קשה היה לעקוב בחושך אחר התכנייה, ולזכור את כל 19 שמות קטעי המחול לפרטיהם ומבצעיהם , יסלחו לי אלה שאולי קצרה ידי מלהזכירם בשם, אך לא אוכל לסיים את הסיקור בלי לציין את הקטע ש"עשה לי את זה" בגדול! שהשאיר אותי מרוגשת ברמות,  הקטע מתוך 'איש השעה' לכוריאוגרפיה של איציק גלילי ובביצוע איגור פטשנצ'וק וגל מחזרי.

איש השעה צילם אורן כהן (5)

 עלו לבמה שני צעירים, חסונים, שפצחו בריקוד שנראה כמשהו שנע בין מאבק (אמנות לחימה) לחיבוק (אמנות אהבה).  התנועות שלהן היו מליאות עצמה ועם זאת רכות, שפת הגוף שלהם שידרה נוכחות פיסית חזקה עם זרימה בלתי פוסקת של עדנה. זה היה מפעים!  זה הזכיר לי את סיפור המפגש בין יעקב לעשיו בספר בראשית ,כשיעקב חוזר הביתה אחרי 20 שנה וחרד מאד מהמפגש עם אחיו אותו רימה. החרדה הולכת וגוברת ככל שהם מתקרבים זה לקראת זה, אבל ברגע המפגש ממש- הם נופלים איש  על צווארי אחיו בחיבוק ובדמעות.  אני מניחה שמשהו מהאיכות הזאת היה שם.

ולסיום- אציין שטוב לדעת שיש במחוזותינו בית ספר למצוינות במחול, לטובת כל אלה שמתעניינים בתחום:

יוניסון בית הספר למצוינות בבלט ומחול יצר בפרק זמן קצר, מסורת של מצוינות בינלאומית. בחמש השנים מאז הוקם הפך למוביל בתחומו בישראל, עם פרסים ונציגויות בינ"ל.  בנוסף רקדני בית הספר זוכים במלגות ובוגריו מתקבלים ללהקות מחול מקצועיות ומהווים שגריריה הלא רשמיים של מדינת ישראל בעולם.

מורן ברק מייסדת יוניסון, בעלת תואר ראשון בחינוך למחול ותעודת הוראה מטעם סמינר הקיבוצים ותואר שני באקדמיה למחול בירושלים. ב־2011 ייסדה את  “Unison״ -בית ספר למחול, העוסק בקידום וחינוך למצוינות במחול מגיל צעיר, ומכין את הרקדן לקריירה מקצועית ובינלאומית במחול. וקיבלה הכרה מטעם משרד התרבות ופרסים ארציים כגון הפרס הראשון בתחרות "להבה".

כל הצילומים של הצלם אורן כהן.