ארגון חדר מחנכים ומחנכות – בית אחד לעובדי הוראה בישראל - הבלוג של חדר מחנכים ומחנכות

מה בין טייס בשמיים למורה על הקרקע?

עובדי “אל על” שבתו חודשים ובאופן שיטתי עד שקיבלו את מבוקשם. לעומתם, עובדי ההוראה קיבלו צו מניעה על שביתה של 3 שעות. מתי שר החינוך ישמור על מוריו כמו ש”אל על” שומרת על טייסיה?

חדר מחנכים ומחנכות

05/01/2017


מודה. השבוע הייתי עצבני. בעוד שלי ולחברי למקצוע ההוראה הוציאו צו מניעה על 3 שעות שביתת אזהרה, שניתנה חודש מראש, לאחרים נתנו לשבות במשך חודשים באופן שיטתי ובולט עד שהם קיבלו הסכם שכר מפנק.

על פי בקשה שהגישה חברת “אל על” לבית הדין לעבודה הסתבר ששליש מטייסי החברה משתכרים מעל 90,000 ₪ בחודש. אני? עם תואר שני וותק של 20 שנה במקצוע אגיע לשכר הזה לאחר כ- 10 חודשי עבודה ביחד. השיא? קברניט שמרוויח 191,000 ₪ בחודש. אם אשווה לטבלת שכר המורים – לסכום הזה לא יגיע גם מורה עם תואר M.A בוותק של 36 שנים, שיעבוד במשך שנה שלמה. בתגובתם הטייסים ענו: “אנחנו עובדים מסביב לשעון”. באמת? ואנחנו המורים עובדים מ8 עד 16? העבודה לא מסתיימת בבית הספר, היא ממשיכה גם בבית ואפילו בערב.

טייסים זכו לתוספת שכר של 8.75% באופן קבוע. לנו, ציבור עובדי ההוראה, חתמו על הסכמי דרגות ו”שיפצו” אותם, כך שנקבל תוספת של 7.5% במקום 8.5%, והיא תתקבל רק בתום 2-3 שנים של 210-120 שעות פיתוח מקצועי.

אל על חוכרת מטוסים בעלות של 2800$ לשעה. לי משלמים 90 ₪ ללמד כיתה שלמה של 35 תלמידים. ומה בדבר דמי אש”ל (סיורים וטיולים שנתיים) אה, פה מגיע דובדבן – טייס מקבל 2500$ דמי אש”ל בממוצע, עובד הוראה 70 ₪ ליום טיול הכולל לינה. ליום שבו אני עובד מהיום עד הלילה ולא אשכח לציין שאני גם מחויב בתורנות שמירה בכל לילה.

טייס שהוקפץ לטיסה זכאי לתוספת בשווי של יום עבודה עבור כל יום מרגע יציאתו ועד חזרתו לישראל. אני מקבל עד 18 שעות נוספות במחצית שלמה.

ועד הטייסים בתגובה: “חברה שדורשת מהטייסים לעבוד מעל 170% מעבודתם הרגילה צריכה גם לשלם להם 170% משכורת”. וועד העובדים שלי קופא ולא פועל ומאפשר למשרד החינוך לצפות מאיתנו ל170% תפוקה ב100% משכורת. יש הרבה חוסר יושר וחוסר כבוד כאשר מאשימים עובדי הוראה בשיבושים ובשביתות המונעות מאינטרסים אישיים. “טייסי בתי הספר” ממשיכים לבצע את המשימות כפי שעשו בעבר וכפי שעושים תמיד, ב150% שעות עבודה, אבל כנראה שזה מובן מאליו אצל המעסיק שהתרגל לקבל עבודה בזול ובחינם.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שתיווך בין הנהלת החברה לעובדים מסר במועד החתימה: ״לאורך כל המו”מ ראיתי אל מול עיני את הנוסע הישראלי שמגיעה לו חברה לאומית יציבה וחזקה אשר מערכת יחסי העבודה בה תקינה ומשופרת למען השירות לאזרח”. אותנו השאירו לבד. מדוע הוא לא “רואה” את התלמיד הישראלי שמגיעים לו מורים שיקבלו שכר, הוגן, בזמן עם הסכם עבודה מכבד כדי שיתרכזו רק בעבודת החינוך? מדוע שלא יתעקש על השוואת שכר ותנאים כדוגמת המדינות המובילות באירופה, כדי שרבים מחברינו לא יסבלו מחרפת העוני? אנחנו עדיין מחכים לו שיציע להילחם עבורנו. אבל כנראה שילדיו כבר גדולים ונשאר להם רק לטוס.

מוועד הטייסים נמסר: “אנחנו מברכים על חתימת פרק ההסכם של טייסי החברה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של חברת אל על.נמשיך לעמוד לצד עובדי החברה המסורים, עד שיגובשו גם ההסכמים איתם, ונפעל יחדיו לקיים יחסי עבודה תקינים”.

מתי שר החינוך שלי יתראיין לתקשורת ויאמר שהמורים הם ההון האנושי והנכס המרכזי של מערכת החינוך?. בהפגנת המורים לפני כחודש הוא התראיין לתכנית בוקר ודיבר על פינוי עמונה. היום בערב הוא התראיין לחדשות ודיבר על פרשת החייל אלאור עזריה. בכל פעם יש לו על מה להביע את דעתו, על הכל, חוץ מנושאי החינוך. הוא מאוד עסוק, בהכל, חוץ מבחינוך!

עכשיו כשהשביתה שלהם הסתיימה ושל עובדי ההוראה בוטלה, אני לא אתלונן יתר על המידה, כדי שלא יורידו אותי מהטיסה הבאה שלי לחו”ל…

.

** הכותב הינו שלומי בלקאר, בעל תואר MA, מורה מקצועי בתיכון, מדריך במשרד החינוך ו”חבר ארגון חדר מחנכים.ות – בית אחד לעובדי ההוראה”

שלומי