בין הורים לילדים - הבלוג של אדוה בר-יהודה

מה עושים במרחב המוגן? 8 פעילויות משפחתיות שימלאו אתכם בהרגשת בטחון

תחושת המתח המלווה אותנו במצב החירום הנוכחי ובפרט במרחבים הממוגנים, יכולה להתחלף בהרגשת ביטחון אם רק נרגיש שאנחנו לא לבד, שאנחנו באמת ביחד דואגים אחד לשני. אני מציעה משחקים מהנים לכל המשפחה והמכרים. תיהנו!

אדוה בר-יהודה

17/11/2012


ילדים וגם מבוגרים מרגישים בטחון כשהם חשים שמישהו דואג להם. היחס שמישהו רוצה בטובתנו כמו מפעיל בנו מנגנון שמנטרל את הדאגה העצמית ואת מקומה ממלאת הרגשה חמה של בטחון. לצד ההרגשה הנפלאה שאחרים דואגים לי מתעוררת גם הנכונות לעשות למען האחרים.

בעזרת הפעילויות הבאות אנחנו רוצים להפעיל בדיוק את המנגנון הזה. את הפעילויות אפשר לשחק גם במרחב המוגן ובעזרתן ליצור חוסן פנימי, מעין "כיפת ערבות" שתגן עלינו מבפנים.

אז בואו נשחק.

1. דו שיח בא'-ב'

מהלך המשחק: בוחרים שני משתתפים ונותנים להם סיטואציה לפי בחירתם, לדוגמה: חנות, ביה"ס, ועוד.

עליהם לנהל דו שיח, כאשר הם מתמסרים במשפטים וכל משפט מתחיל באות על פי סדר הא'-ב'. לדוגמה: "אני אוהב אותך", "באמת?". "גברת, אני רציני", וכן הלאה.

המשחק יכול להתנהל גם בסבב במעגל, ולאו דווקא על ידי זוג משתתפים.

2. סיפור בהמשכים

מהלך המשחק: המשתתף הראשון מתחיל לספר סיפור דמיוני, לאחר זמן מוגדר או כמות משפטים מסוימת, המשתתף השני אמור להמשיך אותו מהנקודה שבה הפסיק.

כך ממשיכים עד שהעלילה מסתיימת, או שכל המשתתפים השתתפו. לדוגמה: המשתתף הראשון - דני היה ילד שאהב מאוד שוקולד. המשתתף הבא - הוריו לא רצו שהוא יאכל הרבה מתוק. המשתתף הבא - אך דני היה עקשן...

3. מסלול כיסאות

מהלך המשחק: מעמידים שורה של כיסאות הצמודים זה לזה בקצה האחד של החדר.

על כל כיסא עומד משתתף.

על כל המשתתפים לעבור מצידו האחד של החדר לצידו האחר, מבלי לרדת מהכיסאות ובזמן הקצר ביותר.

4. מנחשים ושרים

מהלך המשחק: מכינים פתקים עם שמות של שירים מוכרים.

כל משתתף בוחר פתק וצריך להציג בתורו את השיר ללא מילים.

אם כל המשתתפים מנחשים מהו השיר, כולם שרים אותו ביחד.

ממשיכים בסבב עד שכל המשתתפים הציגו את השיר שקיבלו בפתק.

5. מילה אחת=אלף מילים

מהלך המשחק: כותבים על הלוח מילה (רצוי ארוכה).

על המשתתפים להוציא מהאותיות שמרכיבות את המילה, את מספר המילים הגדול ביותר. לדוגמה: המילה "משחק": שח, קח, שם, שחק, חשק, קש, קם, קמח, ועוד.

האתגר המשפחתי הוא למצוא כמה שיותר מילים בכל פעם.

6. המחזה

מהלך המשחק: על המשתתפים להמחיז סיפור ילדים מוכר.

אך עליו להיות בסגנון מיוחד, כגון: מהיר, מערבון, שחקנים קשישים, אופרת סבון, על רגל אחת, וכולי.

ניתן להכין את הנחיות הסגנון בפתקים, ורק בעת ההצגה לשלוף הוראות. ניתן להחליף הנחיות גם באמצע ההצגה.

7. משווים במספרים

מהלך המשחק: המשתתפים יושבים במעגל עם אגרופים קמוצים מאחורי העורף.

אסור למשתתפים לדבר ביניהם.

באמירת "רק ביחד" או "3-2-1" פותחים אצבעות בכף יד אחת.

על המשתתפים להגיע כמה שיותר מהר למצב שבו הם מראים את המספר שבחר המנחה.

8. אחד

מהלך המשחק: המשתתפים יושבים במעגל.

כל משתתף מצביע עם אצבע אחת של יד אחת. עוצמים עיניים.

על המשתתפים להפגיש את כל האצבעות בנקודה אחת במרכז המעגל.

כשהמשתתפים חושבים שהם הצליחו, פותחים עיניים ובודקים האם כולם נוגעים באותה הנקודה.

ניתן לנסות מספר פעמים. מותר לדבר.

אדוה בר-יהודה, מנהלת הדרכות הורים ב"תנועת הערבות", עו"ס ומטפלת בפסיכותרפיה.