קישואים מוקפצים עם גרגירי חומוס

מנה קיצית, פריכה ועזת טעם שמבוססת על הירק הכי מתעתע שיש: הקישוא, שמקבל טעמים באהבה ומתמסר לכל תיבול בענווה

קישואים בחומוס ויוגורט. צילום: לימור תירוש

הבלוג של לימור לניאדו תירוש

קישואים בחומוס ויוגורט. צילום: לימור תירוש

אין מתעתע מקישוא. זהו ירק ללא אופי — אין לו טעם ייחודי, ריחו אינו משאיר חותם, המרקם שלו ספוגי ואין בו ססגוניות מושכת עין. ולמרות כל אלה הוא ירק אהוב ופופולרי במטבחים רבים, כזה שאפשר להכין ממנו מטעמים נהדרים. איך דווקא ירק חסר ייחוד שכזה, בעל אופי כה רופס, הפך לאחד מהנמכרים והנפוצים ביותר? תסכימו איתי שזה קצת מוזר. אז מהו אם כך סוד הקישוא? התשובה פשוטה: היתרון הגדול שלו הוא חסרונו העיקרי. מבלבל? לא בהכרח. ואסביר; הקישוא אהוד דווקא בגלל העדר תכונות דומיננטיות. אנחנו אוהבים להשתמש בו בגלל אופיו השקט, המוסתר, הביישן — כל אלה מאפשרים לו לקבל טעמים באהבה ולהתמסר לכל תיבול בענווה.

וקצת דוגמאות משפע־המנות הכמעט אינסופי שמכינים מקישואים: הצרפתים מכינים ממנו רטטוי טעים עם קוביות חצילים ופלפלים אדומים, או אופים אותו בשלמותו עם בשמל ואנשובי. האיטלקים מכינים ממנו מרק קר עם שקדים וגם רוטב מושלם לפסטה, עם לימון, שמן זית ושום. האנגלים מגררים קישואים עם גבינת צ'דר ומטגנים לביבות קטנות וטעימות, וההונגרים מכינים ממנו סלט טעים עם שמנת חמוצה ושמיר.

אך יותר מכולם, מצטיינים בטיפולם בקישואים שכנינו הערבים: הם מלהטטים בהם (ומה הפלא, להם יש הקישואים הטובים בעולם) ומכינים מהם מטעמים רבים, בין השאר קישואים ממולאים בבשר טלה וצנוברים ברוטב חמוץ מתוק של תמרהינדי ופירות מיובשים — או בגרסה הצמחונית, באורז, גרגירי חומוס ונענע — המטוגנים קלות ואז מבושלים ברוטב חמצמץ של יוגורט חם. העיראקים משלבים את הקישוא במרק הקובה והלבנונים מטגנים פרוסות דקיקות שלו ומגישים אותן לצד טחינה או יוגורט עז טעמים.

בבואכם לקנות קישואים, בחרו את אלה עם הקליפה המבריקה והחלקה, קטנטנים ככל האפשר, משום שאחוז המים בהם נמוך ולכן טעמם יהיה רענן ומרקמם פריך. ואם אתם מוצאים את זן הבלדי (קטנטנים בגודל של אצבע) אצל הירקן, חיטפו מהר, לפני שייגמר. הם כל כך טעימים, שהם אינם זקוקים להרבה כדי לשמח.

והזוקיני האיטלקי, מה איתו? הוא שונה מהקישוא, ולא רק בגלל צבע הקליפה הכהה שלו. לזוקיני טעם דומיננטי (מעט מריר מקישוא רגיל) ומרקמו יציב יותר ולכן יתאים להקפצה ולשימוש בסלטים.

קישואים מוקפצים עם גרגירי חומוס, נענע ויוגורט

חומרים ל – 4 מנות

4 קישואים באלדי שטופים ופרוסים לעיגולים בעובי חצי ס"מ

2 כפות שמן זית

מעט מלח אטלנטי ופלפל שחור

חופן עלי נענע

ליוגורט:

חצי כוס גרגירי חומוס מבושלים (אפשר קפואים)

חצי כוס יוגורט סמיך

כפית שמן זית

כפית מיץ לימון

חצי כפית גרידת לימון

חצי כפית נענע מיובשת

רבע כפית מלח אטלנטי

רבע כפית פלפל שחור גרוס

לזריה מעל: עלי נענע טריים

הכנה

מחממים ווק עם שמן זית ומקפיצים את הקישואים על להבה חזקה עד שישחימו יפה מכל הצדדים (5-8 דקות).

 מתבלים במלח, פלפל שחור ועלי נענע, מקפיצים עוד חצי דקה ומסירים מהאש.

(לפעמים אני עוצרת פה, מתבלת בעלי נענע טריים קצת ריקוטה וזהו- מעדן).

מכינים את היוגורט:

אם משתמשים בגרגירי חומוס קפואים- מניחים את גרגירי החומוס בקערה, מוזגים מים רותחים עד כדי כיסוי, ממתינים 3 דקות ומסננים.

מערבבים בקערה: גרגירי חומוס, יוגורט, שמן זית, מיץ וגרידת לימון ואת שאר התבלינים ומערבבים. מעבירים את הקישואים לצלחת הגשה מניחים מעל את היוגורט המתובל, מפזרים עוד עלי נענע ומגישים.

בתאבון.

מתכון קישואים נוסף מתוך הבלוג של לימור תירוש

זוקיני בתמרהינדי עם עוף טחון, קינואה ופיסטוקים

זוקיני בתמרהינדי. צילום: לימור תירוש

לימור תירוש
בוגרת ה- Leith Cooking School בלונדון, ה- Migros School בציריך, וה- Ritz Escoffier School, וה- Cordon Bleu בפריז, מבשלת, מצלמת כותבת ומארחת.לימור מאמינה שאוכל מקרב אנשים ולבבות וכך שומרת את אהוביה קרוב, במטבח, בדרך הכי פשוטה של צבעים, ריחות, וטעמים. המטבח עבורה הוא זירה אינסופית של יצירה, מקום בו אנשים מתענגים ביחד, עוברים חוויה. לימור מבשלת בפשטות מוקפדת עם שילובים בלתי צפויים. אוהבת להפתיע חברים, תלמידים ואת עצמה.