בשורה מתוקה לאוהבים: אכילת שוקולד טובה ללב

מחקר חדש מציג: אכילת שוקולד מסייעת במניעת מחלות לב ושבץ. יותר מזה, מדובר לא רק בשוקולד מריר אלא גם בשוקולד חלב. אין יותר צורך להתלבט מה לקנות לאהוביכם - פנקו אותם בשוקולד לחג האהבה

עינת מזור בקר

30/07/2015


שוקולד. צילום: שאטרסטוק

מחקר שפורסם בסוף חודש יוני בירחון הרפואי Heart מציג כי אכילת שוקולד מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ. הממצאים הוצגו במחקר שבוצע באוניברסיטת אברדין באנגליה, שם הם בחנו כ-21,000 משתתפים במחקר, בכדי לבחון את הטענות בספרות הדנה בקשר שבין שוקולד ומחלות לב. בקרב הנבדקים, צריכת השוקולד הממוצעת הייתה 7 גרם ליום, כאשר 20% מהמשתתפים לא צרכו שוקולד כלל ו-20% נוספים צרכו עד 100 גרם שוקולד ליום (שווה ערך לחפיסת שוקולד שלמה). מתוך כלל הנבדקים כ-14% מן המשתתפים חוו מחלת לב או שבץ במהלך 12 שנות המחקר הפעיל.

שוקולד ללב, לא רק לנשמה

הממצאים שהוצגו הדהימו גם אותנו: המשתתפים במחקר, שצרכו שוקולד היו בסיכון מופחת בכ-11% לפתח מחלת לב וכלי דם ובסיכון מופחת בכ-25% למות ממחלות אלה, בהשוואה למשתתפים שלא צרכו שוקולד במהלך המחקר. בנוסף, המשתתפים שצרכו שוקולד היו בעלי לחץ דם נמוך יותר, שיעורי דלקות פחותים בגופם ואף מרביתם אינם חולים בסוכרת. נתון מעניין נוסף: המשתתפים שצרכו שוקולד באופן קבוע היו בעלי מדד BMI נמוך וביצעו פעילות גופנית מאומצת יותר ביחס לשאר הנבדקים. גם בקרב צרכני השוקולד הכבדים, שצרכו שוקולד בכמות גבוהה היה סיכון מופחת בכ-23% ללקות בשבץ. תוצאות אלה נמצאו לא רק בשוקולד מריר אלא גם בשוקולד חלב. ראוי לציין כי מדובר במחקר תצפית, לכן לא ניתן להעיד על קשר סיבתי. עם זאת, הנתונים מצביעים על כך ששילוב צריכת שוקולד בכמות גבוהה יותר קשורה לסיכון מופחת לחלות במחלות לב וכלי דם בעתיד.

עוד עובדות על שוקולד

  1. ב-100 גרם שוקולד (חפיסת שוקולד שלמה) יש כ-500 קלוריות ובשורת שוקולד בין 85-100 קלוריות. למרות תוצאות המחקר לא מומלץ לאכול שוקולד בכמויות גדולות כיוון שתוספת קלורית כזו על בסיס יומי תתרום לעלייה ודאית במשקל, במיוחד כאשר לא הופחתו קלוריות ממקור אחר בתפריט. ההשמנה לכשעצמה הינה גורם סיכון מוכח להתפתחות מחלות לב ושבץ.

  1. למרות שתוצאות המחקר החיוביות היו גם בעקבות אכילת שוקולד חלב וגם בעקבות אכילת שוקולד מריר, כנראה שמומלץ לאכול בעיקר שוקולד מריר ובו אחוז גבוה של מוצקי קקאו (70% ומעלה) משתי סיבות עיקריות:

  • בשוקולד מריר שכזה כמות הסוכר נמוכה יותר בהשוואה לשוקולד חלב או שוקולד מריר מהסוג הפשוט (איתו מכינים עוגות). לסוכרתיים זה מהווה יתרון משמעותי והם אכן יכולים לשלב שורת שוקולד מריר של 70% מוצקי קקאו בתפריט היומי שלהם. שוקולד זה אף עדיף על פני שוקולד "ללא סוכר" הנמכר בחנויות.

  • קקאו הוא מרכיב לא שומני והוא עשיר בפוליפנולים. הפוליפנולים הם נוגדי חימצון (אנטיאוקסידנטים). מספר מחקרים הראו יתרונות רבים של צריכת שוקולד העשיר בנוגדי חמצון לבריאות הלב, הפחתת לחץ דם, שיפור פרופיל הכולסטרול והפחתת התנגודת לאינסולין. מחקר אחד אף הראה כי צריכת קוביית שוקולד מריר אחד בלבד הביאה לירידה של 1.5 מ"מ כספית בלחץ דם סיסטולי ו 1.0 מ"מ כספית בלחץ דם דיאסטולי במטופלים מבוגרים עם יתר לחץ דם קל. ירידה זו בלחצי דם תביא לירידה בתמותה של  4%.

  1. חשוב לזכור כי צריכת שוקולד היא גורם אחד הנחקר בתחום בריאות הלב. גורמים נוספים הנחקרים בתחום ויעילותם מוכחת במניעת מחלות לב ושבץ הם תזונה נכונה, פעילות גופנית, הפחתת סטרס ועוד. מסיבה זו, חשוב להסתכל על התמונה כולה ולפעול בכל התחומים ולא להתמקד רק באכילת שוקולד.

  2. המינון הנכון לצריכה הוא כנראה בין 1-4 קוביות (6-25 גרם) וזאת על מנת לקבל כמות מקסימלית של נוגדי חמצון ובכמות קטנה של שוקולד. שוקולד בכמות כזו יכול להיות מנת המתוק היומית שלפי המחקרים היא בעלת ערך בריאותי מוסף.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת | לחצו כאן למחקר המלא