ליאורה בסלון של סלונה - הבלוג של liorit

האופה מברלין,סרט עדין על אהבה ועד כמה היא מותרת

  זוהי טרגדיה אנושית ממדרגה ראשונה, כי אנשי כדור הארץ הטוענים שיש להאמין במסר של ישו, שאותו הם מתארים כנסיך השלום, מראים מעט מאמונה זו בפועל. מהטמה גנדי  בעולם מקביל ,אורן, גבר ישראלי שנשוי לאשה ואב לילד בישראל,מנהל מערכת יחסים אוהבת ומלאת תשוקה עם אופה צעיר ובהיר מברלין שבגרמניה. אורן נהרג בתאונת דרכים באופן פתאומי […]

liorit

22/12/2017


The_Cakemaker

 
זוהי טרגדיה אנושית ממדרגה ראשונה, כי אנשי כדור הארץ הטוענים שיש להאמין במסר של ישו, שאותו הם מתארים כנסיך השלום, מראים מעט מאמונה זו בפועל.
מהטמה גנדי

 בעולם מקביל ,אורן, גבר ישראלי שנשוי לאשה ואב לילד בישראל,מנהל מערכת יחסים אוהבת ומלאת תשוקה עם אופה צעיר ובהיר מברלין שבגרמניה.
אורן נהרג בתאונת דרכים באופן פתאומי והאופה המתאבל מגיע לישראל בכדי לאסוף פירורים מחייו של אורן מתוך תהליך האבלות הכבד.
תומס,האופה,מתערה בחייה של של האלמנה,ענת ומתמודד מול עצמו עם עצמו, אמונות פאגאניות ומשפחתה של ענת.

הסרט העדין עוסק מטבע הדברים ביחסים הומוסקסואליים ודו מיניים,אולם מעבר לכך,הוא רווי באמירות הקשורות לתפיסות דתיות חברתיות פרימיטיביות עד כדי גיחוך ויצירת עיוות.
העובדה כי זירת ההתרחשות המרכזית מתנהלת בירושלים,מתוך משפחה דתית הופכת את ההתרחשות למעניינת עוד יותר,ומאפשרת  העצמת המאבק הפנימי של כל אחד מגיבורי הסרט.

תומס האופה הוא מופנם,שקט ורגיש,ובמשחק יוצא דופן מצליח טים קלקהוף לייצר אישיות ייחודית ואותנטית של אדם מלא כאב המשועבד בכל נימי נפשו לאהבה עצומה אותה ידע,
והמסוגל,מתוך צורך עמוק ופנימי,להסיט אותה לאהבה לאשה,ממש כפי שענת מסיטה את אהבתה אל תומס.
תומס הוא ככלי קיבול אינסופי,בור סוד שאינו מתלונן לעולם,הוא מסכים לכל,צנוע עד כאב מול כשרון האפייה שלו,
עד לרגע שבו סודו הגדול מתגלה והוא נשבר בסבל נוראי שמתפרץ החוצה בבכי קורע לב.

האם אנו,יצירי אנוש,האם אנחנו סאקרים של אהבה?
האם הדת היהודית כה אכזרית עד כי אינה מסוגלת לראות את הטרגדיה האנושית שבפסילת אנוש על שום חוסר יהדותו או נטייתו המינית?

כשהייתי נערה היתה לי חברה אהובה שאביה היה פסיכולוג.דתי כמובן.מכובד כמובן.
חברתי התפארה פעם באוזניי כי אביה,הפסיכולוג הכה מוכשר,הצליח לרפא מטופל מהומוסקסואליות וכעת הוא מנהל חיי משפחה נורמטיביים.
לימים הפכה חברתי ללסבית מוצהרת.
היא גם סבלה ממגוון של התמודדויות נפש.
כל השנים תמהתי מה היה עליה אילו הוריה היו אחרים.
נדמה שסרט כמו האופה מברלין מספק סוג של תשובה לשאלות מעין אלה.

הסרט רווי בצילומים מרהיבים של ידיים הלשות בצק.
תמיד כשאני לשה בצק במטבחי הביתי אני חשה כי הוא דומה מאוד במגעו בטקסטורה שלו לגוף האנושי,
ועל כן אני סבורה שהבחירה באופה כמושא אהבה אינה מקרית.
ללוש אהבה,לטפח אותה עד לכדי יצירת מעשה אמנות מרהיב,היא מעשה אוניברסלי.

Love Is Love כמו שאומרים בפייסבוקית.

במאי האופה מברלין1

אני לא מבינה גדולה בבימוי,אני פשוט מבינה בלהיות מרותקת למסך הגדול.
אופיר ראול גרייצר הצליח להפוך אייטם להט"בי למסר אנושי פשוט ובסיסי,כזה שגם השמרנים שבינינו לא יוכלו להשאר אדישים אליו,
כזה שיעשה שינוי של ממש בתפיסות עולם ארכאיות שהגיע זמנן לפוס מן העולם,בעיקר בארץ הקודש,
שמקדשת לעתים קרובות מדי את הערכים הלא נכונים על חשבון סבלם של החפים מפשע.

משחק פנומנלי של שרה אדלר המצליחה להחזיק את הסרט בכשרון עצום בצוותא עם טים קלקהוף.
שניהם מציגים אנשים פשוטים המתמודדים מול סיטואציה מאוד לא פשוטה בגאונות,לא פחות.

שרה אדלר1

רוי מילר,אין לי מושג אם אתה דובר גרמנית מלידה,אבל אין לי צל של ספק שהיצירה החשובה הזאת לא היתה כל כך מושלמת בלעדיך.
המשחק שלך היה מלא אינטלגנציה פנימית מורכבת,והעובדה שהדמות הקרינה אישיות אמיתית
גרמה לי להרגיש ממש לידכם שם בסצינות,כמו זבוב על קיר של חדרי חדרים.

רוי מילר1

זוהר שטראוס,כל כך האמנתי לך.היית בתוך דמות כל כך אמינה,שראיתי לנגד עיני את חברי מבני עקיבא.
היטבת לבטא עולם שלם מתוך פניך מלאות הכושר והכשרון.

זוהר שטראוס1

סנדרה שדה במשחק מושלם,בניואנסים דקים מן הדק,משחקת את אמו של אורן,
אשה דתית בעלת תובנות פנימיות מרומזות המשולבות בחום יהודי אנושי מסורתי,
שילוב לא נפוץ המצריך פיצוח מהוקצע של הדמות.

סנדרה שדה1

לטריילר של האופה מברלין

האופה מברלין, במאי וכותב: אופיר ראול גרייצר .
שחקנים: שרה אדלר, טים קלקהוף, זהר שטראוס, רוי מילר וסנדרה שדה

האופה מברלין1

 לכו לראות!