הופרדו בלידתן: ריבות תפוזונים

אחת צלולה ואחת עם חתיכות. דנית סלומון רוקחת ריבות מתפוזים סיניים, שמספקות לה חומר גלם לעוגות, קינוחים ותבשילים למשך כל השנה

ריבת תפוזים

צילום: יהודה סלומון

תפוזונים סיניים. צילום: יהודה סלומון

יש מי שאוסף בולים, יש מי שאוסף אצבעונים, אני אוספת תפוזונים סיניים. רק מפציעה העונה, וכבר אני מתחילה ללקט מכל מקור אפשרי (לא, קנייה בסופר לא נחשבת אספנות), ולא באה על סיפוקי עד שהמקפיא נגדש בשקיקים של תפוזונים קפואים, שיספיקו לי עד לעונה הבאה. השקית שהגיעה השבוע מגינתה של דודה מסורה גם היא זכתה לטיפול הרגיל – הרוב למקפיא והמיעוט לסיר.

מה אני עושה בתפוזונים שאני אוספת? ייעודם העיקרי הוא עוף בתפוזים (מנת חובה בארוחות משפחתיות מורחבות), אבל גם עוגות וריבות, ובעיקר שתי הריבות האלה שכאן, שהן בעצם ריבה אחת, שמתפצלת לשני סוגים בתום הבישול.

אצלנו בבית ריבה איננה מתפקדת כמאכל בפני עצמו, אלא כחומר גלם לעוגות ולקינוחים. בריבה הצלולה אני משתמשת לזיגוג עוגות שמרים ועוגות פרי (במקום ריבת משמשים, או נפאז') – אני מחממת אותה קצת עד שהיא מתרככת, ומברישה בה את העוגה; בריבה עם התפוזונים השלמים אני משתמשת להעשרת עוגות וקינוחים – מוציאה את הכמות הדרושה, קוצצת את התפוזונים לגודל הרצוי, ומסלקת את החרצנים. (למה לא לחתוך את התפוזונים ולסלק את החרצנים לפני הבישול? משתי סיבות – החרצנים מסייעים לקרישה והפירות השלמים מותירים את הנוזלים צלולים.)

אני לא נוהגת להכין כמויות גדולות של ריבה בפעם אחת, בעיקר מטעמי גיוון. גם אין צורך – משך הבישול של הריבה הזו קצר למדי, בעיקר החלק שדורש השגחה, שאורך כ־20 דקות בלבד. אם נגמר ורוצים עוד, תמיד אפשר להוציא מהמקפיא שני שקיקים ולהכין צמד נוסף. הכמויות במתכון מספיקות בדיוק למילוי 2 צנצנות שתכולתן 320 מ"ל, אחת בריבה צלולה והשנייה בריבה עם תפוזונים שלמים.

ריבות תפוזונים של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון

המצרכים לריבות התפוזונים:

500 גרם תפוזונים סיניים (קומקוואט)

½1 כוסות (375 מ"ל) מים

2 כוסות (400 גרם) סוכר

מיץ מחצי לימון גדול

אופן ההכנה:

1. שוטפים היטב את התפוזונים ומייבשים אותם. מסלקים את העוקצים. שמים את התפוזונים בסיר גדול, מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים מעל להבה נמוכה במשך 30 דקות.

2. מסירים את המכסה, מוסיפים את הסוכר ואת מיץ הלימון, ומערבבים עד שהסוכר נמס. מגביהים את הלהבה לבינונית־גבוהה, ומניחים לתערובת לרתוח במשך 20 דקות בערך (מערבבים מדי פעם בכף עץ). הריבה מוכנה כשהסירופ מקבל גוון כתום בהיר ועובר את מבחן הצלחת (מנטפים קצת על צלחת קרה, ממתינים 10 שניות ומעבירים אצבע באמצע שלולית הסירופ – אם השביל לא נסגר, הריבה מוכנה)

3. מוציאים את התפוזונים בכף מחוררת לתוך צנצנת מעוקרת. מסננים את הסירופ דרך מסננת מתכת (שעברה שטיפה במים רותחים) לתוך הצנצנת השנייה עד שהיא מתמלאת. את מה שנשאר יוצקים לצנצנת התפוזונים השלמים. מכסים מיד בריבוע של נייר אפייה ובמכסים.

>> עוגת שיש בריבת הדרים וקצפת של דנית סלומון

טיפ 1: כדי לעקר את הצנצנות בקלות ובמהירות, ממלאים אותן במים עד חציין, ומכניסים למיקרוגל ל־4-3 דקות בעוצמה מלאה. המים צריכים לבעבע ולרתוח במשך דקה. שופכים את כל המים הרותחים ומניחים לצנצנות החמות להתייבש מעצמן.

טיפ 2: תפוזונים מקפיאים כפי שהם, בלי כל טיפול מקדים. פשוט רוחצים היטב, מייבשים ואורזים בשקיקי ניילון עבים. מוציאים את כל האוויר מהשקיקים וסוגרים. התפוזונים נשמרים יפה במקפיא כשנה. אני אורזת במנות של 250 גרם (הכמות הנדרשת לתבנית נתחי עוף בתפוזים).

>> לעמוד המתכונים של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב