טעמים ראשונים: מחיות מעולות לתינוקות

מיה מיטב מגן, אמא לתינוק מתוק במיוחד, נכנסת למטבח ורוקחת מחיות בריאות, צבעוניות וטעימות שכל התינוקות אוהבים. אם נמאס לך ממרק עוף ובננה מעוכה זאת בדיוק הכתבה בשבילך

התינוק מתחיל לאכול (צילום: שאטרסטוק)

בשעה טובה, התינוק שלך מתחיל להבחין בעולם הסובב אותו. פתאום את שמה לב שהעולל עוקב אחריך במבטו כשאת אוכלת, לרוב סביב גיל 5-6 חודשים. לפעמים הוא מושיט יד וחוטף לך אוכל מהיד. כמובן שהוא מיד מכניס לפה – זה לא (רק) בגלל שהוא גאון, הוא הרי מכניס כל דבר לפה וכך חוקר את העולם.

תורת התזונה הטבעית, שעל פיה אני מקפידה להכין את האוכל שלי ושל משפחתי, דוגלת בהנקה מלאה עד גיל חצי שנה, רק אז מומלץ להתחיל בתהליך המרגש של היכרות עם מאכלים חדשים. המעבר ל`מזון מוצק` יכול להיות חי, מרענן ומזין – שילובים של פירות וירקות אורגניים חיים, פירות יבשים, טחינה וחמאת שקדים יוצרים בסיס מצוין לתזונה המשולבת עם הנקה.

כאמא המשקיעה זמן ומשאבים לשמור על בריאותו של העולל, את רוצה לתת לתינוק את המזון הטוב ביותר עבורו, שכן תזונה טובה היא הבסיס לבריאות ולהתפתחות תקינות, צמיחה ושגשוג. כל עוד התינוק יונק מערכת החיסון שלו מוגנת ע"י חלב האם, ובעת חשיפה למאכלים חדשים – יתכן פתח לרגישויות, אלרגיות, הידבקות במחלות וכו', לכן יש חשיבות אדירה למזון אותו ניתן לתינוק.

אני מאמינה במזון חי וטרי, עם ערכים תזונתיים גבוהים, אשר יספק לתינוק את כל צרכיו, וכמובן יהיה טעים. אחרי שצלחנו בהצלחה את שלב החשיפה למזון, שללנו אלרגיות ונתנו לתינוק לטעום כל מאכל חדש בנפרד, אפשר להתחיל לשלב ארוחות קטנות במהלך היום.

וכדי שלא תחשבי שתזונה מושקעת מצריכה גם זמן ומאמץ רב, להלן שלוש אפשרויות – מהקלה אל הכבדה: אחת זריזה ללא בישול, השניה דורשת בלנדר והשלישית הכוללת השריה ובישול – כל אחת מהאפשרויות היא בסיס לאילתור לפי הזמן העומד לרשותך, המצרכים שיש בבית ומצב הרוח.

צהוב – אגס, בננה וחמאת שקדים

צהוב- מחית בננה אגסים ושקדים (צילום: מיה מיטב מגן)

מצרכים:

חצי אגס בשל

חצי בננה

כפית חמאת שקדים (קונים בחנויות טבע, לוודא שזה בכבישה קרה וללא קליפה)

הכנה: למעוך במזלג ולהגיש.

אקסטרה: פירות חיים עשירים בויטמינים ומינרלים. שקדים מכילים ערכים תזונתיים רבים, כמו: ברזל, סידן, חלבון ועוד, החשובים להתפתחות וגדילה.

ירוק – רסק עלים ופירות

רסק ירוק שהוא גם מזון על של ממש (צילום: מיה מיטב מגן)

מצרכים:

1 תמר

חצי תפוח

חצי בננה

2 עלי חסה (רצוי אורגנית, כי חסה רגילה מרוססת מאד)

כרבע כוס מים רתוחים ומקוררים – ניתן לשחק עם כמות המים לקבלת מנה יותר דלילה או סמיכה.

הכנה: לערבב היטב בבלנדר ולזלול.

בהמשך אפשר לגוון בפירות, להוסיף פטרוזיליה, סלרי, זרעי צ'יה ואפילו אגוזים.

אקסטרה: עלים ירוקים הם מזון-על של ממש – עשירים בברזל, ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון. בשילוב עם פירות ובהמשך אגוזים – הרסק הירוק זה המזון הכי טוב שאפשר לתת לתינוק. אגב, גם לך הוא יעשה פלאים למע' העיכול, העור, רמת האנרגיה ומצב הרוח.

כתום – פירה עדשים ובטטה

כתום- של עדשים ובטטות שגם את תאהבי לנשנש (צילום: מיה מיטב מגן)

מצרכים:

1/4 כוס עדשים אדומות – להשרות לפחות שעתיים (אפשר לילה מראש) ולסנן

1 בטטה בינונית – לקלף ולחתוך לקוביות

1 כוס מים

קורט קינמון

להביא לרתיחה בסיר קטן ולבשל עד לריכוך, כחצי שעה. לערבב מידי פעם.

לטחון עם בלנדר מוט לפירה חלק, או למעוך – תלוי איזה מרקם התינוק מעדיף.

אקסטרה: עדשים עשירות בערכים תזונתיים – ברזל, חלבון, אבץ, מגנזיום, ועוד. העדשים האדומות הן הקלות ביותר לעיכול מבין כל משפחת העדשים ולכן כדאי להתחיל איתן. בטטה עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים וכן בטא קרוטן (נוגד חימצון). מהמנה הזו תהנה כל המשפחה.

המחיות הצבעוניות של מיה מיטב

** חשוב מאד! לשלול אלרגיה של התינוק לחמאת שקדים וכן לטחינה. מומלץ לתת לטעום טיפ-טיפה במשך 3 ימים ולבדוק שלא מופיעה שום תופעה כגון: פריחה, נפיחות, אודם, כאבי בטן וכו'.

את המלצות משרד הבריאות בנוגע לתזונת התינוק בשנה הראשונה אפשר לקרוא כאן – אתר טיפת חלב.

עוד על תהליך ה'מעבר למוצקים', אפשר לקרוא כאן – במאמר שכתבתי בשם: תינוקות אורגניים.