מי מפחד מספרי פנטזיה?

לקראת שבוע הספר ממליצה לחפש סיפורים טובים שכתובים טוב ורלוונטיים לחיים שלנו, לפעמים תמצאו בהם גיבורים לא צפויים וקסם שימלא את חייכם.

לעוד המלצות על ספרים, ועוד עליי ועל שירותי העריכה שלי מוזמנים לאתר שלומית ליקה – ספר משלך

שבוע הספר מתקרב, ואני מרגישה כמו בחג מולד מוקדם. מדי יום נוחתים בתיבת הדואר שלי ספרים חדשים. מכל השפע הזה רציתי כמובן להמליץ לכם על ספרים שאהבתי, ואני מתחילה את סדרת ההמלצות שלי עם הז'אנר האהוב עליי פנטזיה. זה לא מפתיע את מי שעוקב אחריי, וזוכר את ספר הפטנזייה הראשון שלי שקראתי בגיל 8, ופתח לי דלת (של ארון) לעולם קסום זה האריה, המכשפה וארון הבגדים.

וכעת לגרסת המצעד – אלו כמה מספרי הפנטזיה שקראתי השנה ואהבתי מאוד. שמתי לב שהמשותף להם הן גיבורות נשיות היכולות לשמש גם כמודל פמיניסטי ואמיץ לנערות ולנשים. מעניין שדווקא בספרי ז'אנר אפשר למצוא לפעמים ספרים מצוינים שאינם נחשפים לקהל הרחב, וחבל. אל תתנו לדרקונים, לזומבים, לפיות ולקיבורגים לבלבל אתכם. אלו סיפורים מצוינים (יש עוד, בפוסט המשך) שעוסקים בנושאים החשובים לכולנו – מהי אנושיות? מהי תרבות? מה מגדיר אותו כאנושיים? עד כמה משמעותיים הם הקשרים שלנו? עד כמה חשוב לשמור על האמת ועל האותנטיות שלנו, וכמה אומץ זה דורש מאיתנו?

בנוסף הם בוראים כל אחד בדרכו עולם אחר, עולם דמיוני והאם זו לא המטרה שלנו בקריאה, להישאב לעולם אחר?

פתחו את הלב ונסו לקרוא גם ספרים מז'אנרים אחרים, רק תרוויחו.

עקורה, עמי נוביק, תרגום, יעל אכמון, הוצאת נובה, 2016

עקורה

באתר החדש שלי פרסמתי פוסט על עקורה, מוזמנים לקרוא ראיון שערכתי עם יעל אכמון מתרגמת הספר ודידי חנוך המו"ל של הוצאת נובה שהוציאה את הספר. עקורה הוא ספר פנטזיה, מושלם המושפע מהאגדות המזרח אירופאיות שסיפרה לסופרת נעמי נוביק מחברת דרקון הוד מלכותו, סבתה הפולניה. זהו ספר שמשחק עם מוסכמות הז'אנר, מערב בין היפה והחיה ומשחקי הרעב. בכפרה של אגניישקה הגיבורה יודעים שהדרקון האדון המכשף הגר בטירה ומגן עליהם מפני אימת היער המכושף, יגיע כמו שהוא עושה מדי עשר שנים לבחור בנערה שתצטרף אליו למגדל. כולם מניחים שזו תהיה קאשה היפה אך להפתעת כולם ובעיקר אגניישקה, הפרועה והמגושמת הוא בוחר בה. זהו טוויסט ראשון מבין רבים בספר, הנסיך המקסים הוא לא בדיוק מקסים, המכשף המפחיד מתגלה כקצת פחות מפחיד והמכשפה הרעה, יש לה סיבה טובה לכך. אי אפשר לשכוח את הגיבורה המקסימה והעולם היפה שיצרה הסופרת. סיפור התבגרות של גיבורה נהדרת שקל להזדהות איתה, כל השאר הוא בונוס.

 גבירת חצות, מיומנויות אפלות, ספר 1, קסנדרה קלייר, תרגום:דוד חנוך, מודן, 2017

גבירת חצות

אם כבר מזכירים גיבורה לא צפויה בסיפור התבגרות מרגש. אהבתי מאוד את סדרת בני הנפילים של קסנדרה קלייר שיצאו בהוצאת גרף. שמחתי לקבל לקריאה את הספר הראשון בסדרה החדשה שלה המתרחשת כחמש שנים לאחר סיום בני הנפילים, הפעם בהוצאת מודן. בספר זה אנחנו פוגשים בציידת צללים צעירה אמה, המתגוררת במכון בלוס אנג'לס, ציידי הצללים הם משכיני הסדר ושומרי השלום בעולמם של שוכני התחתיות בני גזעים שונים ביניהם:פיות, ערפדים, אנשי זאב ועוד. הוריה נהרגו בצורה מחרידה במיוחד ואמה משוכנעת שהרוצח האמתי עדיין לא נמצא. כשמתחילות להתגלות גופות שהוצאו להורג באותה דרך היא יוצאת למרדף. שוב כמו בבני הנפילים אנחנו חוזרים לעולם ציידי הצללים ושוכני התחתיות. שוב מעורבים, מכשפים, בני פיות, אנשי זאב וערפדים בעלילה המתרחשת בסביבה מוכרת. ושוב יש פה סיפור אהבה הנראה בתחילה כבלתי אפשרי. אין מה להגיד הקסם עובד גם בפעם השנייה. סיימתי במהירות את הספר עב הכרס ואני כבר מחכה להמשך.

תחנה אחת עשרה,אמילי סנט ג'ון מנדל, תרגמה מאנגלית: שרון פרמינגר. הוצאת בבל, 2017

תחנה אחת עשרה

ספר השייך יותר לז'אנר הדיסטופיה אבל הוא כל כך מוצלח שהכנסתי אותו גם לכאן. העולם כפי שאני מכירים אותו אינו קיים. מגיפה מסתורית השמידה בזמן קצר כמעט את כל אוכלוסיית העולם והנותרים נשארים לשרוד בעולם אפוקליפטי. שוב יש לנו גיבורה נשית מרתקת, קירסטן,  שהייתה בילדותה שחקנית תיאטרון וכעת היא חלק מלהקת קרקס, המציגה את שייקספיר ומנסהם לשמר את התרבות, כמו בכתובת המקועקעת על זרועה של קירסטן "הישרדות לא תספיק" ציטוט מתוך "מסע בין כוכבים". מה שהזכיר לי עוד ספר נפלא שהמלצתי עליו, פרנהייט 451 המתרחש גם הוא בעולם אפוקליפטי שבו שורפים ספרים, ויש אנשים המקדישים עצמם כדי לזכור אותם. כמו בהדרך, או כוכבי הכלב הנשארים בחיים מהווים מיקרוקוסמוס של החברה האנושית. אכזריות ומשיחיות מתערבבים עם חמלה ואנושיות. בספר זה המרכז הוא במערכת הקשרים האנושית בעיקר. ספר מיוחד וכתוב נפלא. לא לוותר.

הנערה עם כל המתנות

הנערה עם כל המתנות, מ.ר. קרי, תרגום: איריס בוסקו, הוצאת יניב

שוב יש לנו גיבורה מיוחדת בעולם שנחרב לאחר מגפה. אולם הנערה עם כל המתנות איננו עוד סיפור על עולמנו אחרי האפוקליפסה. הוא ספר שובר מוסכמות מלא באנושיות ובחמלה

לני היא נערה מיוחדת במינה. מדי בוקר מוציאים אותה מהתא, ובכיסא הגלגלים היא מובלת קשורה לכיתתה. היא אוהבת מאוד את המורה שלה.  מלני  גרה במתחם צבאי סגור, מחוצה לו נמצאים הרעבים. אלה שנפגעו במגפה והפכו למעין זומבים ומבקשים לפגוע באחרים. אבל אל תברחו כשאתם שומעים את המילה זומבים. הספר עוסק בעיקר במערכות היחסים בין הדמויות השונות. מלני, המורה המגוננת עליה, הסגן הצבאי המנסה להגן עליהן בעולם אכזר ובמדענית שמנסה לתפוס אותם. לפעמים הרקע הוא רק התפאורה לאחד הספרים היפים שקראתי השנה. אם זאת הספר גרפי מאוד ומכיל תיאורים לא קלים. לא לבעלי לב חלש

סרפינה: אור מבין הצללים,מאת: רייצ'ל הרטמן, תרגום: קטיה בנוביץ', הוצאת הרפתקה  2016

סרפינה 2

עוד גיבורה נפלאה ומיוחדת היא סרפינה, שהיכרנו אותה כבר בספר הראשון סרפינה:עם בוא הדרקונים שיצא ב2014. סרפינה מנסה כל חייה להסתיר סוד נורא הקשור למוצאה. עולמה של סרפינה מאוכלס בבני אדם ובדרקונים. זהו עולם מרתק ואהבתי את זה שהמחברת לא נותנת לנו שום הנחות ועלינו לגלות את כלליו תוך כדי הקריאה. גם פה שום דבר הוא לא כמו שאנחנו מכירים. לא הדרקונים המתורבתים והחכמים, לא הנסיך האמיץ ולא הנסיכה. ובטח לא סרפינה שעוברת מסע התבגרות מיוחד. אחד הספרים המעניינים והמרתקים שקראתי השנה. ספר שבתוכו עולם בתוך עולם העוסק בין היתר בשאלות של דת ומוסר, איך להתייחס לשונה מאיתנו? ומי הם האויבים האמתיים? רלוונטי מאוד לחיינו. גם בינינו מסתתרים דרקונים וקשה לדעת מי הרע ומי הטוב בסיפור.

סינדר, מאריסה מאייר, תרגמה, יעל אכמון, הוצאת זב"מ

סינדר

זהו ספר ראשון בסדרה תולדות הלבנה, הספר השני סקרלט" יצא לאור בימים אלה ואני כבר מחכה.

ושוב עומדת בפנינו גיבורה שהיא בת כלאיים. חציה בת אנוש וחצי מכונה – קיבורג. שוב לא לתת למונחים להפחיד אתכם. זהו בעצם עיבוד מודרני לסינדרלה, כפי שנרמז בשם הספר. סינדר בת ה-16 היא מכונאית מחוננת חסרת עתיד. היא גרה בניו –בייג'ין החדשה, וגם בספר זה מגיפה קטלנית מתפשטת ברחבי העיר. בני הלבנה צופים בהם מלמעלה, מחכים וחורשים רע. הנסיך מגיע לסדנה שלה כדי לשכור את שרותיה, ומתברר שהיא חלק ממשהו מורכב ואפל יותר מששיערה. אהבתי את השילוב המפתיע בין עולם האגדות לעולם טכנולוגי עתידני, את הדמות האמיצה ומלאת ההומור של סינדר, ואת השילוב שעובד תמיד בין קסם, מתח ורומנטיקה.

לקראת שבוע הספר ממליצה לכם לחפש סיפורים טובים שכתובים טוב ורלוונטיים לחיים שלנו, לפעמים תמצאו בהם גיבורים לא צפויים וקסם שימלא את חייכם.

לעוד המלצות על ספרים, ועוד עליי ועל שירותי העריכה שלי מוזמנים לאתר שלומית ליקה – ספר משלך

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il